شناسه خبر : 34016

فوت روزانه بین ۷ تا ۱۰ نفر به دلیل نرسیدن عضو پیوندی

فوت روزانه بین ۷ تا ۱۰ نفر به دلیل نرسیدن عضو پیوندی

رئیس اداره پیوند وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر بیش از ۳۶ هزار بیمار دیالیزی در ایران شناسایی شده اند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ساناز دهقانی، رئیس اداره پیوند وزارت بهداشت گفت: در سال گذشته ۲۴۳۱ نفر پیوند کلیه، ۸۹۳ نفر پیوند کبد، ۱۳۰ نفر پیوند قلب، ۹ نفر پیوند ریه، ۹ نفر پیوند روده و ۳۸ نفر پیوند پانکراس در کشور انجام داده اند.

به گفته وی در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰میزان اهدای عضو افزایش یافته به طوری که بیش از هزار نفر اهدا کننده عضو در کشور داشته ایم. بیشترین تعداد پیوند عضو برای کلیه در سال گذشته بوده است. در حال حاضر بیش از ۳۶ هزار بیمار دیالیزی در ایران شناسایی شده اند.

او بیان کرد: الان بیش از ۱۸ هزار بیمار در لیست پیوند بوده و روزانه بین هفت تا ده نفر به دلیل نرسیدن عضو پیوندی فوت می کنند.

او ادامه داد: در سال ۹۹با شیوع بیماری کرونا در کشور شاخص اهدای عضو مانند تمام دنیا کاهش پیدا کرد. در سال ۱۴۰۰ با بهبود وضعیت بیماری کرونا شاخص اهدای عضو افزایش پیدا کرده است. فرهنگ سازی درست در زمینه اهدای عضو شاخص این امر را به طور چشمگیری ارتقاء می دهد.

او گفت: در روز ۳۱ اردیبهشت حضرت امام (ره) فتوای تاریخی اهدای عضو را صادر کرده اند و به همین دلیل این روز در تاریخ کشور ، روز ملی اهدای عضو نامگذاری شده است.

 

ارسال نظر