شناسه خبر : 33805

رصد حوزه‌های امتحان نهایی با دوربین مدار بسته و راکت سیگنال‌یاب

رصد حوزه‌های امتحان نهایی با دوربین مدار بسته و راکت سیگنال‌یاب

رییس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش گفت: برای تامین امنیت آزمون‌های نهایی، حوزه‌های اجرا به دوربین مداربسته و راکت‌های سیگنال یاب مجهز می‌شوند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، محسن زارعی امروز در نشست خبری با خبرنگاران با موضوع برگزاری آزمون نهایی خرداد اظهار داشت: مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۴۰۲ سوابق تحصیلی ۴۰ درصد تاثیر قطعی دارد و این میزان در سال ۱۴۰۵ به ۶۰ درصد تاثیر قطعی می‌رسد.

وی افزود: پیش از این برنامه درسی، آموزش معلم و یادگیری در حاشیه قرار گرفته بود و تمرکز به تست زنی بود اما با این مصوبات مرجعیت مدرسه و معلم دوباره بازمی‌گردد. این مصوبه توجه دانش آموزان را به یادگیری عمیق معطوف می‌کند.

امکان طراحی سوال را همه دبیران دارند و پس از غربال کردن، سوالات در اختیار طراحان قرار می‌گیردمعاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: آزمون نهایی یک آزمون ملاک مرجع بود که با این مصوبه جنبه رقابتی پیدا می‌کند بنابراین استاندارد بودن سوالات و تصحیح مناسب در دستور کار قرار می‌گیرد. راه‌اندازی بانک ارزشیابی یا بانک سوال از اقداماتی بود که نظر دبیران در طراحی سوال پرسیده شده است ، امکان طراحی سوال را همه دبیران دارند و پس از غربال کردن، سوالات در اختیار طراحان قرار می‌گیرد.

پس از این شناسایی، طراحی همه آزمون‌های داخل و خارج از کشور در در فضای قرنطینه انجام می‌شود سپس سوالات رمزگذاری می‌شود و در اختیار رییس حوزه قرار می‌گیرد و اتاق قرنطینه قرار دادیم تا در فضای قرنطینه فایل سوال را پرینت می‌گیرند و بعد سوالات سر جلسه در اختیار دانش آموزان قرار می‌گیرد و اطمینان می‌دهم که به هیچ عنوان امکان لو رفتن سوال وجود ندارد.

 تصحیح الکترونیک در دستور کار قرار گرفته است

وی با بیان اینکه تصحیح الکترونیک در دستور کار قرار گرفته است،یادآور شد: سامانه و فرآیند مورد تایید همه استان‌ها قرار گرفته است، مشخصات دانش آموزان در برگه رمزینه شده است و هر مصحح برگه دانش آموزان سایر استان‌ها را تصحیح می‌کند.

ریس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش همچنین درباره شیوه دریافت سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور اظهار کرد: جمع برگه هر صفحه امتحانی را سامانه انجام می‌دهد و نمره نهایی را اعلام می‌کند، بنابراین باید سابقه تحصیلی برای همه داوطلبان تولید شود.

زارعی افزود: یک کد یکتا یا کد شناسه برای همه داوطلبان تهیه و این کدهای شناسه به سازمان سنجش اعلام شده که بر اساس همین کد، سابقه تحصیلی را در اختیار سازمان سنجش قرار می‌دهیم. 

وی همچنین درباره فارغ‌التحصیلان پیش از سال ۸۵ و افراد بدون سابقه‌ تحصیلی گفت: دستورالعملی در این خصوص از دی ماه ابلاغ و امکان ثبت نام برای ایجاد سابقه تحصیلی فراهم شد. همچنین فرصت ترمیم نمره نیز به فارغ‌التحصیلان داده شده است.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش ادامه داد: هنرستانی‌ها اگر متقاضی رشته هنر باشند، دروس عمومی خودشان را آزمون می‌دهند و اگر بخواهند در کنکور شاخه نظری شرکت کنند، باید ایجاد سابقه در آن شاخه را انجام دهند و برای آنکه تداخل پیش نیاید از استان‌ها درخواست شد که مدیریت کنند تا با آزمون‌های داخلی تداخلی نداشته باشد.

 تامین امنیت امتحانات نهایی جزو تکالیف شورای امنیت استان‌ها است

زارعی همچنین با بیان اینکه به دستگاه‌ها تکلیف شده است که همکاری لازم را برای برگزاری آزمون‌های نهایی با وزارت آموزش و پرورش داشته باشند، یادآور شد: تامین امنیت امتحانات نهایی جزو تکالیف شورای امنیت استان‌ها است و در بسیاری استان‌ها جلسات مربوطه برگزار و تقسیم وظایف صورت گرفته و تمهیداتی اندیشیده شده است. 

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه از دانش آموزان می‌خواهیم فریب شبکه‌های سودجو را نخورند، گفت: آزمون‌های امتحان نهایی تشریحی و مفهومی هستند و دریافت پاسخ تشریحی در حوزه‌هایی که دوربین و سیگنال یاب دارند، امکان پذیر نیست و اگر هم چنین اتفاقی رخ دهد، برگه‌های مشکوک را بازبینی کرده و براساس قانون رسیدگی به تخلفات با افراد برخورد می‌شود.

 محرومیت تا ۱۰ سال از شرکت در امتحانات در انتظار متقلبان

زارعی افزود: با هرنوع تخلفی با شدت برخورد می‌شود و از دادستان خواسته شده که شعبه ویژه‌ای برای رسیدگی به چنین جرائمی تدارک ببینند.

وی با تاکید براینکه شبکه‌های امنیتی، فضای مجازی را رصد می‌کنند، ادامه داد: همراه داشتن وسیله الکترونیکی و وسیله تقلب، موجب محرومیت از همه امتحانات همان سال تحصیلی می‌شود و اگر فرد از آن وسیله استفاده یا سوالات را افشا کند یا فرد دیگری به جای او امتحان دهد، از یک تا ۱۰ سال از همه آزمون‌ها محروم می‌شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: در نوبت قبل هم نمونه‌هایی از چنین جرائم را داشتیم و دانش آموزان فریب خورده بودند و آینده دانش آموزان تحت الشعاع قرار گرفته‌بود. قصد ایجاد اضطراب برای دانش آموزان را نداریم اما می‌خواهیم امنیت و آسایش را برای همه دانش آموزان فراهم کنیم.

زارعی خاطر نشان کرد: طراحی سوالات از دی ماه مفهومی شده‌اند و از طرح سوالات پرتکرار پرهیز می‌کنیم. مرجعیت با کتاب درسی است. ۲۵ درصد سوالات ضریب دشواری پایین دارند.

وی عنوان کرد: سوال خوب پیچیده و دشوار نیست بلکه سوالی خوب است که تمام سطوح یادگیری را در بر گیرد.

بررسی محدودسازی اینترنت در اطراف حوزه‌های امتحانی

وی همچنین درباره موضوع قطع اینترنت برای جلوگیری از تقلب در حوزه‌های امتحانی، اظهار کرد : با توجه به فعالیت شبکه‌های سودجو در پیام رسان‌های خارجی، درخواست قطع اینترنت بین الملل در یک مدت زمانی ۳۵ دقیقه‌ای تا ساعت ۸:۳۰ صبح را داشتیم که مصوب شد، در کارگروهی این موضوع بررسی شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: تهیه اینترنت پایدار و پرسرعت برای حوزه‌های تصحیح و محدودسازی اینترنت مورد توجه است و این موضوع در حال بررسی کارشناسی است.

زارعی گفت: در دی ماه، تخلفاتی صورت گرفت که از همراه داشتن جزوه تا وسایل غیرمجاز را در برمی‌گیرد همچنین ۹ مورد تخلف در زمینه انتشار سوالات را در نوبت امتحانی دی ماه کشف و با متخلفان برخورد شد.

وی افزود: هیات بدوی رسیدگی به تخلفات تشکیل شده است و کارگروه‌هایی در استان‌ها به تخلفات رسیدگی می‌کنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین درباره اعتراض به نتایج امتحانات نهایی توضیح داد: داوطلبان سه روز فرصت اعتراض دارند و پس از آن برگه برای تصحیح مجدد ارجاع می‌شود، بهتر است که داوطلبان بلافاصله بعد از اعلام نتیجه ، اعتراض خود را ثبت کنند. امتحانات نهایی از ۳۱ اردیبهشت ماه آغاز می شود.

ارسال نظر