شناسه خبر : 33694

کاهش ۸۰ درصدی اشتیاق به مصرف موادمخدر میان معتادان

کاهش ۸۰ درصدی اشتیاق به مصرف موادمخدر میان معتادان

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر، گفت: طبق بررسی ها با استفاده از داروی «بوپره نورفین» که توسط متخصصان داخلی و شرکت های دانش بنیان تولید شده است، شاهد کاهش ۸۰ درصدی اشتیاق به مصرف مواد مخدر در میان افراد معتاد هستیم.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، محمد جمال‌لو روز چهارشنبه، افزود: براساس آمارهای متقن با مبنای پژوهشی معتبر، میانگین سن اعتیاد در کشور حدود ۲۴ سال است؛ البته این بدان معنا نیست که افرادی آلوده به اعتیاد در سنین پایین تر نداریم.

به گفته او، ممکن است در برخی از مناطقی که در کانون جرم واقع شده اند شاهد آلودگی با عمق بیشتری باشیم اما میانگین ریاضی (یعنی برآیند سن معتادین تقسیم بر تعداد آنها در کل کشور) بر اساس پژوهش های معتبر و قابل اتکا (نه یک پژوهش موردی با جامعه محدود) حدود ۲۴ سال است.

معاون کاهش تقاضا ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: ایجاد تحول در درمان و کاهش اعتیاد با هدف ایجاد مانایی در درمان به عنوان یک اولویت راهبردی در دستور کار ستاد قرار دارد و در سالهای اخیر به دستاوردهای ارزشمندی با استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان دست یافته ایم.

به گفته جمال‌لو، با استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان موفقیت هایی در زمینه تولید انبوه و کاهش چشمگیر قیمت در حوزه تولید دارو به خصوص «بوپره نورفین» بعنوان یک داروی اثربخش حاصل شده است.

وی، به آزمایش عملی این دارو اشاره کرد و افزود: تجربه استفاده از این دارو در جمعیت ۱۵ هزار نفری زندانهای کشور نشان می‌دهد که کاهش رفتارهای پرخطر زندانیان درگیر اعتیاد بسیار چشمگیر بوده و بر اساس اعلام همکاران در سازمان زندانها، ۸۰ درصد کاهش اشتیاق مصرف مواد در جمعیت مذکور گزارش شده است.

معاون کاهش تقاضا ستاد مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد: ایجاد تنوع در سبد درمان، کاهش آسیب و سوءمصرف مواد در دستور کار قرار دارد و علاوه بر حفظ زنجیره های ارزشمند درمانی موجود در کشور، نسبت به فعال‌سازی سایر ظرفیت ها نیز اقدامات ارزشمندی صورت گرفته است.

جمال‌لو همچنین به موضوع هماهنگی نهادهای اجرایی در مقابله با مصرف مواد مخدر اشاره کرد و گفت: تجربه های موفق بین المللی و بومی نشان ‌دهد که اعتیاد یک همه‌گیری است و برای به دست آوردن نتایج موثر، لازم است که همه ظرفیت‌های مردمی و حاکمیتی به صورت توامان فعال شوند.

او توضیح داد: با تقلیل این اپیدمی خطرناک به حوزه عملکردی یک وزارتخانه، کمکی به حل مساله نخواهد شد و ظلم در حق افکار عمومی است؛ بنابراین از همه همکاران رسانه های جمعی درخواست داریم که نسبت به فعال‌سازی پویش‌های اجتماعی سراسری، مستمر و فعال در پاسخ به این سئوال بسیار مهم که «نقش هر ایرانی بعنوان یک سفیر پیشگیری از اعتیاد چیست؟»، مارا یاری کنند.

جمال‌لو در پایان به نقش آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: در حوزه آموزش و پرورش هم تلاش‌های زیادی صورت گرفته ولی با انتظارات و اهداف تعیین شده فاصله زیادی وجود دارد زیرا بر اساس سند تحول دولت، چرخش‌های تحویل‌آفرین در حوزه کارکردی پیشگیری از اعتیاد مورد انتظار است.

ارسال نظر