شناسه خبر : 33490

سهم ایران از کل آب‌های جهان یک سوم متوسط مردم دنیا است

سهم ایران از کل آب‌های جهان یک سوم متوسط مردم دنیا است

رئیس شاخه مهندسی عمران فرهنگستان علوم از افزایش ۲.۱ درجه‌ای دما در ایران خبر داد و گفت: این میزان افزایش دما یعنی تبخیر ۲۷ میلیارد متر مکعبی آب در کشور.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا،  رضا مکنون، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه صنعتی امیرکبیر در دومین روز از نشست تحلیلی وضعیت تالاب‌های کشور که به صورت وبینار در محل فرهنگستان علوم برگزار شد، گفت: در دنیا ۶۰ درصد سیستم فاضلاب سالم نیست و سالانه با مرگ حدود هزار کودک به دلیل عدم کیفیت مناسب آب مواجه هستیم.

وی ادامه داد: ایران یک درصد جمعیت دنیا و ۳ دهم درصد آب دنیا را در اختیار دارد و سهم ایران از کل آب‌های جهان یک سوم متوسط مردم دنیا است، ولی شاهدیم به محض وقوع یک بارندگی در کشور از سوی صدا و سیما گزارش‌هایی از خوشحالی مردم از بارندگی‌ها پخش می‌شود و نیاز داریم در این زمینه فرهنگ‌سازی شود.

مکنون، توزیع نامتوازن آب را از دیگر چالش‌های کشور در حوزه آب دانست و خاطر نشان کرد: استان مازندران ۱۰.۸ درصد مساحت کشور و ۱۸.۶ درصد بارش‌ها را دارد، در حالی که فلات مرکزی ایران ۵۰.۷ درصد مساحت را دارد، ولی سهم آن از میزان بارش‌های سالانه ۳۳ درصد است.

رییس شاخه مهندسی عمران فرهنگستان علوم با اشاره به گزارش اخیر وزارت نیرو در زمینه میزان بارش‌ها، یادآور شد: ۲۱ درصد بارش‌های کشور کاهش یافته است، این عدد یعنی میزان بارش‌های ۲۴۰ میلی‌متر در سال به ۲۰۰ میلی‌متر کاهش یافته است.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، با اشاره به افزایش ۲.۱ درجه‌ای دما در ایران، خاطر نشان کرد: این در حالی است که قرار است در دنیا اقدام به کاهش ۱.۵ درجه‌ای دما هوا شود، ولی ایران به تنهایی افزایش ۲.۱ درجه‌ای دارد و این میزان افزایش دما یعنی تبخیر ۲۷ میلیارد متر مکعبی آب.

مکنون، تاکید کرد: این وضعیت آب در حالی است که از سال ۱۳۷۲ تا کنون ۲۸ سند سیاستی و ابلاغی و حکم حکومتی داریم.

وی با اشاره به تلاش کشور برای استحصال آب‌های ژرف، یادآور شد: بر اساس گزارش‌ مرکز پژوهش‌های مجلس حتی اگر همه کشور را حفر و آب‌های آن را استخراج کنیم، کل این آب‌ها ۲ میلیارد متر مکعب می‌شود و ما میلیاردها تومان هزینه می‌کنیم تا این آب را استخراج کنیم.

رئیس شاخه مهندسی عمران فرهنگستان علوم اضافه کرد: آب‌های ژرف استخراج شده برای آنالیز به آلمان ارسال شد که نتایج آنالیز آنها حکایت از وجود ۸ عنصر سنگین در آن دارد.

مکنون با تاکید بر اینکه ما هنوز برای نجات ایران فرصت داریم، اظهار کرد: برای نجات کشور در حوزه آب در گام اول باید دیپلماسی اقدام و بعد از آن باید به رفع چالش حوزه‌های آب پرداخته شود.

ارسال نظر