شناسه خبر : 33236

نیازمندی ۱۴ استان به تامین آب از سفره‌های زیرزمینی به دلیل کاهش بارش‌ها

نیازمندی ۱۴ استان به تامین آب از سفره‌های زیرزمینی به دلیل کاهش بارش‌ها

وضعیت بارندگی‌ها از ابتدای سال آبی جاری (اول مهر ۱۴۰۱) تا روز نخست اردیبهشت امسال نشان‌دهنده آن است که هنوز ۱۴ استان کشور با کاهش بارش‌ها مواجه هستند و بر این اساس برای تامین آب نیاز به استفاده از سفره‌های زیرزمینی دارند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، روند بارش‌ها در کشور بیانگر نامتوازن بودن آن است به‌گونه‌ای که در برخی استان‌ها شاهد رشد و در برخی کاهش بارش‌ها هستیم که سبب می شود برای تامین آب مورد نیاز سفره های زیرزمینی که ذخایر استراتژیک هستند مورد استفاده قرار گیرند.

تازه‌ترین گزارش دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور بیانگر آن است که استان هرمزگان از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۱) تا اول اردیبهشت امسال ۹۵.۶ میلیمتر بارش دریافت کرده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال (که ۲۰۱.۳ میلیمتر بارش داشته) با کاهش ۵۳ درصدی همراه شده و مقام نخست کم بارش‌ترین استان را به خود اختصاص داده است.

در مدت یاد شده، استان گلستان ۲۱۷.۶ میلیمتر بارش داشته که در مقایسه با مدت مشابه پارسال (۳۲۶.۷ میلیمتر)، با کاهش ۳۳ درصدی روبه‌رو شده است.

همچنین استان کرمان با ۸۴.۴ میلیمتر بارش در مقایسه با ۱۱۸.۹ میلیمتر بارش پارسال، کاهش ۲۹ درصدی دارد.

برپایه این گزارش، در مدت مذکور استان گیلان با دریافت ۵۵۵.۵ میلیمتر بارش در هم‌سنجی با ۷۶۶.۶ میلیمتر بارش در سال آبی گذشته افت ۲۸ درصدی را تجربه کرده است.

استان اردبیل هم در این مدت ۱۳۴.۸ میلیمتر بارش داشته که در مقایسه با ۱۸۸ میلیمتر بارش مدت مشابه پارسال، کاهش ۲۸ درصدی تجربه کرده است.

بر این اساس، استان خراسان رضوی با ۸۵.۲ میلیمتر بارش کاهش ۲۵ درصدی، سیستان و بلوچستان با ۵۲.۲ میلیمتر بارش کاهش ۱۸ درصدی و استان قزوین با دریافت ۱۸۰ میلیمتر بارش افت ۱۵ درصدی داشته است.

این گزارش می‌افزاید: در مدت یاد شده استان قم با ۱۰۰ میلیمتر بارش (کاهش ۱۲ درصدی)، استان آذربایجان شرقی با ۱۵۵ میلیمتر بارش (افت ۱۱ درصدی)، استان خراسان شمالی با ۱۴۱.۲ میلیمتر بارش (کاهش ۹ درصدی)‌، استان مرکزی با ۱۸۴.۲ میلیمتر بارش (کاهش پنج درصدی) و استان خراسان جنوبی با ۷۶.۳۷ میلیمتر بارش افت سه درصدی داشته است.

ارسال نظر