شناسه خبر : 33144

مقاصد پرطرفدار سفر در تعطیلات کدامند؟

مقاصد پرطرفدار سفر در تعطیلات کدامند؟

معاون گردشگری وزارت صنایع دستی و گردشگری گفت: پیش‌بینی می‌شود گرایش سفر علاوه بر نواحی مرکزی و جنوبی کشور به سمت شمال و غرب نیز توسعه یابد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مسیر صحیح توسعه گردشگری، رونق و پایدارسازی گردشگری داخلی است. زیرا این گونه از گردشگری نسبت به محرک‌های منفی رسانه ای، مشکلات فصلی بودن تقاضا و تحولات سیاسی و اقتصادی بین المللی، وابستگی کمتری نشان می‌دهد و بهترین نوع توزیع و بازتولید منابع اقتصادی را ممکن می‌کند.

درصد زیادی از کل درآمد سفر و گردشگری در سطح جهان را گردشگری داخلی تشکیل می‌دهد؛ بنابراین گردشگری داخلی یک شاخه‌ی اصلی و مهم در صنعت گردشگری است. فعالیت‌های گردشگران داخلی اهمیت اقتصادی بالایی برای کشور‌ها دارد، چراکه پول صرف‌شده توسط گردشگری داخلی به اقتصاد آن کشور باز می‌گردد.

رشد ۱۵ درصدی سفرهای مردم

روزهای تعطیل و فراغت از کار و تحصیل فرصتی برای گردش در شهرهای مختلف کشور است بر اساس آمار در تعطیلات نوروزی ۱۴۰۲ شاهد رشد ۱۵ درصدی سفر‌های مردم از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین به نسبت مدت مشابه سال قبل بودیم.

در سال گذشته در مجموع ۵۰ میلیون شب -اقامت ثبت شد که امسال این شاخص به ۵۷.۱ درصد رسید که شامل اقامت‌های رسمی و همچنین اقامت‌های غیررسمی و اضطراری است. نوروز امسال رکورد ۶ میلیون بازدید از مراکز فرهنگی در تعطیلات نوروزی ثبت شد و حدود ۳۱ میلیارد تومان درآمد حاصله از بازدید از مراکز فرهنگی کسب شد.

سید عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه در دولت سیزدهم ظرفیت‌های زیادی به حوزه اقامتی اضافه کرده ایم و دستگاه‌های مختلف امکانات اقامتی خود را در اختیار مردم قرار دادند، گفت: با این کار شاهد رشد سفر در بین طبقات پایین دست هستیم که البته هتل‌های سطح بالا در روز‌های اول اشغال می‌شود و کسانی که از شرایط پایین تری هستند از مراکز اقامتی دیگر استفاده می‌کنند.

استان‌های برتر در جذب گردشگر

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اضافه کرد: مازندران، گیلان و خراسان رضوی به ترتیب سه استان برتر در جذب گردشگران نوروزی بودند و پس از آن‌ها هرمزگان و خوزستان قرار داشتند.

به گفته ضرغامی، سفر‌های ابتدای سال همچنان ادامه دارد، و آخرین موج سفر از امروز آغاز می‌شود که همه این موارد را باید جزو سفر‌ها حساب کرد.

آغاز موج آخر سفرها

علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در خصوص رزرو مراکز اقامتی رسمی، وضعیت آب و هوایی و تامین حمل و نقل مورد نیاز گردشگران، گفت: پیش‌بینی می‌شود گرایش سفر هموطنان علاوه بر نواحی مرکزی و جنوبی کشور به سمت شمال و غرب نیز توسعه یابد.  

شالبافیان همچنین اقدامات فرهنگی دستگاه‌ها را نیز قابل توجه خواند و تاکید کرد: با توجه به دستاورد ارزشمند برنامه‌های فرهنگی در ایام نوروز، تداوم رویدادها، جشنواره‌ها و برنامه‌های متنوع در تعطیلات عید سعید فطر نیز در پیش گرفته خواهد شد.      

تراکم سفر در استان‌های برگزارکننده رویداد‌های گردشگری

سید مصطفی فاطمی دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر اعلام کرد: همزمان با تعطیلات پیش رو در تعطیلات عید سعید فطر و ایام پیک سفر فصل بهار در اردیبهشت ماه، تراکم رویداد‌ها و جشنواره‌های گردشگری در استان‌های کشور نیز وجود دارد.  

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود استان‌هایی که برگزار‌کننده رویداد‌های گردشگری هستند، پذیرای بیشترین آمار سفر هموطنان باشند،  یادآور شد: جشنواره‌هایی از جمله روز شیراز، سعدی، گردشگری ادبی، خوراک و عشایر استان فارس، جشنواره‌های متنوع طبیعت‌گردی در استان کردستان، جشنواره گلاب‌گیری کاشان، گردشگری سلامت یزد، گل لاله اراک و نیز ده‌ها جشنواره متنوع گل و گیاه و محصولات کشاورزی در اغلب استان‌ها از جمله استان‌های کرمان، گلستان و ... بخشی از رویدا‌های پیش رو در ماه اردیبهشت ماه به شمار می‌آید.  

سامانه خدمات سفر فعال است

دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر همچنین با توجه به رزرو قابل توجه مراکز اقامتی کشور در تعطیلات پیش رو یاد‌آور شد: برای استفاده از مرکز اسکان اضطراری نیاز است ابتدا مراکز اقامتی رسمی در استان‌ها تکمیل شوند. از طرفی با توجه به ایام فعال بودن مدارس درصدد هستیم در صورت نیاز از سالن‌های ورزشی و کمپ‌های شهرداری به منظور اسکان اضطراری استفاده کنیم.   

فاطمی همچنین با اشاره به فعال بودن سامانه ۰۹۶۲۹ در ایام تعطیلات پیش رو از کلیه دستگاه‌های اجرایی و استان‌های کشور خواست تا نسبت به اطلاع‌رسانی این مرکز به عنوان سامانه شکایات، پیشنهادات و کسب اطلاعات گردشگری به هموطنان سراسر کشور اقدام کنند.

ارسال نظر