شناسه خبر : 32636

۱۱۰ مرکز اوتیسم در کشور فعالیت دارند

۱۱۰ مرکز اوتیسم در کشور فعالیت دارند

مدیرکل دفتر امور توانبخشی روزانه و توانپزشکی سازمان بهزیستی کشور گفت: ۱۱۰ مرکز اوتیسم و ۱۶ مرکز چند معلولیتی داریم که علاوه بر فعالیت معلولین، ۴۲۶۴ نفر از افراد اوتیستیک در این مراکز خدمات دریافت می‌کنند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، رامین رضایی،  با بیان اینکه مراکز اوتیسم، شاخص مراکز روزانه توانبخشی، هستند، افزود: بهره مندی افراد اوتیستیک از خدمات مراکز معلولین به این مفهوم نیست که وظیفه این مراکز فقط ارائه خدمات به این تعداد از افراد است. بلکه در این مراکز از طریق آزمون های غربالگری برای شناخت سایر معلولین بین ۲ تا ۵ سال، استفاده می‌شود و تاکنون حدود ۲۰۰ هزار کودک از این مرکز مورد غربالگری و تشخیص اوتیسم قرار گرفتند.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته (۱۴۰۱) ۷۶۷ نفر را مورد آزمون اوتیستیک قرار دادیم که ۵۵۰ نفر آنها مشکوک بودند که وارد مرحله تشخیص قطعی و بهره‌مندی از خدمات شده‌اند.

مدیرکل دفتر امور توانبخشی روزانه و توانپزشکی سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: از اقدامات دیگر این دفتر برنامه های هنر درمانی است که به ۵۵ هزار نفر چه در مراکز روزانه و چه در مراکز شبانه‌روزی از این برنامه‌ها بهره مند شدند.

رضایی با بیان اینکه در راستای اجرای برنامه غربالگری، تشخیص و مداخله در اختلال اوتیسم و تسهیل دسترسی، سامانه الکترونیکی www.autism.behzisti.net در سازمان بهزیستی کشور راه‌اندازی شد، گفت: این سامانه امکان اجرای آنلاین آزمون غربالگری توسط خانواده‌ها و ارجاع به پایگاه‌های غربالگری و تشخیص بهزیستی برای دریافت خدمات تشخیصی و نیز معرفی به ستاد پذیرش و کمیسیون‌های پزشکی توانبخشی تعیین نوع و شدت معلولیت برای قرارگیری در چرخه خدمات حمایتی و نیز بهره‌مندی از خدمات تخصصی در قالب مراکز روزانه آموزشی توانبخشی اختلال طیف اوتیسم فعال در سراسر کشور را با بالاترین دقت و کمترین زمان و هزینه فراهم کرده است.

رضایی ادامه داد: در ۵ منطقه کشور تئاتر خیابانی ویژه معلولین اجرا کردیم که در هر منطقه، یک استان، معین شناخته شد و در استان های دیگر با اعزام گروه های تئاتر و هنری معلولین ورود پیدا کردیم.

وی اضافه کرد: نزدیک به ۱۰۰ تئاتر توسط داوران رسمی نظارت شد و منتخبین هر منطقه شناسایی شدند که این منتخبین امسال (۱۴۰۲) در یک جشنواره هنری معرفی خواهند شد.

اوتیسم یا درخودماندگی یک اختلال عصبی رشدی با شاخص های نقص در ارتباط اجتماعی، رفتارهای کلیشه‌ای، مشکلات درک شناختی و خزانه رفتاری، حرکتی و کلامی محدود است. اوتیسم شایع‌ترین اختلال رشدی و از اختلالات پرهزینه است.

به گفته کارشناسان، ۷۵ تا ۸۸ درصد بچه‌هایی که در طیف اوتیسم قرار دارند، علامت‌هایی از این اختلال را در دو سال اول زندگی‌ نشان می‌دهند. در صورت شناسایی اختلال اوتیسم در کودکان آنها به خدمات متعدد توانبخشی نیاز دارند تا بتوانند تا حدممکن از یک زندگی معمولی در کنار سایر اقشار بهره مند شوند.

 

ارسال نظر