شناسه خبر : 32521

بیشتر تخلف‌ها و اقامت نوروزی سهم کجا بوده است؟

بیشتر تخلف‌ها و اقامت نوروزی سهم کجا بوده است؟

معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری کشور از ثبت حدود ۶۰۰۰ شکایت تا کنون خبر داد و بیشترین شکایت‌ها و تخلف‌ها را به دفاتر خدمات مسافرتی مربوط دانست. او همچنین با رد هرگونه افزایش نرخ در اقامتگاه‌های مجاز، گفت:‌ بیش از ۵۰ درصد اقامت‌های نوروزی در «مسافرخانه‌ها»، «خانه‌های معلم» و «خانه‌ مسافر» انجام شده است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، اسماعیل برات ـ معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ درباره آخرین وضعیت شکایت‌ها و تخلف‌های رخ داده در تعطیلات نوروز، اظهار کرد: تعطیلات نوروز ۱۴۰۲ به گونه‌ای پراکنده است که الگوی سفر در سال جدید با سال‌های گذشته متفاوت است.

اگر به تقویم نگاهی بیندازیم تعطیلی نیمه شعبان، تقارن نوروز با ماه رمضان، تعطیلی‌های روز طبیعت، عید فطر و... را مشاهده می‌کنیم که مسافرت‌های نوروزی را در چندین بخش تقسیم کرده است.

در نتیجه سفرهای نوروزی عملاً از ۱۶ اسفندماه ۱۴۰۱ شروع شده و پیش‌بینی می‌شود تا ابتدای اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ ادامه داشته باشد. بر این اساس نحوه توزیع سفر در مقایسه با سال‌های گذشته متفاوت خواهد بود.

او با اشاره به تشدید نظارت‌ها در تعطیلات نوروز، افزود: علاوه‌بر نظارت‌های میدانی که به صورت محسوس و نامحسوس در سطح کشور انجام می‌شود، فعالیت تاسیسات گردشگری از طریق سامانه «جانا» نیز رصد می‌شود. همچنین سامانه ۰۹۶۲۹ به صورت تلفنی و هم از طریق درگاه اینترنتی به نشانی https://۰۹۶۲۹.ir به صورت ۲۴ ساعته در حال دریافت شکایات مسافران نوروزی است.

بر همین اساس از مجموع ۵۸۱۲ شکایت ثبت شده  تا پنجم فروردین‌ماه، ۲۳۸۰ مورد به طور کامل رسیدگی و پاسخ داده شده و بقیه نیز در حال رسیدگی است.

معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری اضافه کرد: بر اساس بررسی‌های انجام شده ۲۶ درصد از ‌شکایت‌های ثبت شده از دفاتر خدمات مسافرتی بوده، ۳۲ درصد از تأسیسات اقامتی، ۳ درصد از مرکز پذیرایی، ۳۳ درصد مراکز رفاهی جاده‌ای نظیر پمپ بنزین و... و ۶ درصد سایر تأسیسات گردشگری است.

به گفته برات، تعداد تخلف‌ها و شکایت‌ها از دفاتر خدمات مسافرتی بیش از سایر تأسیسات و مراکز گردشگری بوده است.

او در پاسخ به این پرسش که بیشترین تخلف‌ها و شکایت‌ها در کدام استان ثبت شده است، اظهار کرد: استان خراسان رضوی تا کنون بیشترین نظارت‌ها و برخوردها را با تخلفات داشته است.

معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری با اشاره به امکان ثبت تقدیر از مراکز گردشگری در این سامانه‌ها، گفت: تا کنون ۲۷۴ مورد تقدیر از تاسیسات گردشگری در این سامانه‌ها ثبت شده است. همچنین در حوزه نظارت بر تاسیسات گردشگری تاکنون ۱۱۵۰۱ مورد بازدید به صورت محسوس و نامحسوس از تاسیسات گردشگری انجام شده  و ۲۰۰۶ مورد از اماکن گردشگری  تذکر و اخطار دریافت کرده‌اند.  

برات درباره افزایش نرخ بی‌رویه اماکن اقامتی نیز اظهار کرد: هتل‌ها و اقامتگاه‌های گردشگری دارای مجوز از وزارت گردشگری هیچگونه افزایش نرخی نداشته‌اند و در صورت مشاهده به شدت برخورد خواهد شد؛ زیرا نرخ‌نامه‌های تاسیسات گردشگری یکساله بوده و افزایش نرخ بر اساس دستورالعمل مصوب، ابتدای مهرماه هر سال انجام شده و در طول سال، این تأسیسات افزایش نرخ نخواهند داشت.

او معتقد است: موارد مربوط به افزایش بی‌رویه نرخ‌ها عمدتاً به اماکن اقامتی غیرمجاز و فاقد پروانه بهره‌برداری مربوط می‌شود.

برات در ادامه اعلام آمار اسکان مسافران نوروزی که ۱۹ میلیون نفر تا چهارم فروردین‌ماه بوده است، به تفکیک سهم هر یک از اقامتگاه‌های مجاز از این اقامت‌ها پرداخت و گفت:‌ تقریبا ۴۲ درصد اقامت‌ها در مهانسراها،خانه‌های معلم و ...، ۲۰ درصد در خانه مسافر، ۲۶ درصد در اقامتگاه‌های موقت همچون کمپ‌ها، ۶ درصد اقامت‌ها در هتل‌ها، یک درصد در اقامتگاه‌های بومگردی و باقی (۵ درصد) در سایر تأسیسات گردشگری بوده است.

ارسال نظر