شناسه خبر : 32131

نقش کلیدی پزشکی قانونی در تشخیص تصادفات ساختگی

نقش کلیدی پزشکی قانونی در تشخیص تصادفات ساختگی

تصادفات ساختگی اخیرا بنا به دلایل مختلفی در کشور افزایش یافته است و سازمان پزشکی قانونی با تخصص، علم و تبحر خود در تشیخص آن نقش مهم و کلیدی ایفا می‌کند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، پزشکی قانونی سازمانی زیر نظر قوه قضاییه است که در راستای کارشناسی، تحقیق در امور پزشکی و پیشگیری از وقوع جرم فعالیت می کند و نظریات آن برای مراجع قضایی و سایر دستگاه‌ها، مستند و مستدل است.

یکی از مواردی که در این سازمان مورد رسیدگی قرار می گیرد، تصادفات ساختگی است که توسط افراد سودجو و فرصت طلب برای تحصیل مال از طریق نامشروع و غیرقانونی مورد استفاده قرار می گیرد.

سودجویان با ایجاد یک تصادف یا خسارت ساختگی یا انداختن خود در جلوی خودروها با شگردهای خاص، کروکی حادثه را دریافت و برای مطالبه غرامت از شرکت های بیمه اقدام می کنند.

بر همین اساس پرونده های بسیاری از طریق تصادف سازی به شرکت های بیمه ارسال می شود که ممکن است برخی از این تصادفات ساختگی کشف شود.

گاهی نیز سودجویان با ضرب و جرح ساختگی به پزشکی قانونی مراجعه می کنند تا با دریافت تاییدیه به اهداف خود برسند اما با توجه به آموزش های ارائه شده به کارشناسان پزشکی قانونی، تشخیص تصادفات ساختگی و تغییر ماهیت آنها با دقت انجام می گیرد.

تشخیص این موضوع جلوی هدر رفت بیت المال را می گیرد و موجب صرفه جویی قابل توجهی از منابع شرکت های بیمه ای می شود.

در خصوص تصادفات ساختگی توضیح دهید؟

غیاثی: با توجه به اینکه دیه مبالغ قابل توجهی را شامل می شود، افراد سودجو درصدد سوء استفاده از این موضوع هستند تا به طریقی بتوانند پزشکی قانونی، مقام قضایی و بیمه را فریب داده و پولی را دریافت کنند.

اخیرا بروز این مسائل در کشور پررنگتر شده و گزارش های عینی آن نمود دارد به عنوان مثال فردی، ماده ای مسکن را به خود تزریق و حتی با شکستگی های دست و پا، صحنه تصادف ساختگی را ایجاد می کند.

اکنون با کارهای انجام گرفته در سازمان پزشکی قانونی اطلاعات لازم در این خصوص وجود دارد و این مهم به طور مستمر رصد می شود و با هوشیاری کارکنان پزشکی قانونی و اطلاعات دریافتی از بیماران، بیمارستان ها و حتی در صورت نیاز پرونده های قضایی جلوی تصادفات ساختگی گرفته می شود و پرونده آنها تعیین تکلیف و تشیخص نهایی اعلام می گردد.

ارزیابی شما از بروز تصادفات ساختگی چیست؟

همانگونه که اشاره شد افرادی سودجو از راه های مختلف تلاش می کنند قانون را دور بزنند و با صدمات ساختگی که در بدن خود ایجاد می کنند درصدد دریافت دیه از بیمه ها باشند.

در این خصوص سازمان تشخیص دهنده صحت موضوع، پزشکی قانونی است، پس از اینکه افراد به مراجع قضایی و انتظامی مراجعه و معرفی نامه پزشکی قانونی را دریافت می کنند پرونده آنها در این سازمان تشکیل می شود و با توجه به ویژگی صدمات ایجاد شده از قبیل شکل و قرینگی، شرح و حال از مراجعان گرفته می شود و کارشناسان سازمان می توانند ساختگی بودن تصادف را تشخیص دهند.

اگر در سال های گذشته ماهیت تصادفات ساختگی ساده‌تر بود، اکنون پیچیده‌تر و پیشرفته‌تر شده و همین امر موجب شده کارشناسان پزشکی قانونی با دقت بیشتری آنها را مورد بررسی قرار دهند.

این مساله در ناحیه ساق پا، دست و حتی فک به انواع مختلف و یا شکستگی ها در استخوان ساق پا، استخوان بلند دست، استخوان بازو و فک و حتی شکستگی استخوان بینی بیشتر نمود دارد.

 

برای پیشگیری از تصادفات ساختگی چه راهکارهایی وجود دارد؟

در خصوص تصادفات ساختگی داستان های زیادی وجود دارد به عنوان نمونه در یکی از استانها فردی پدرش فوت می کند و به عنوان اینکه مرگ او طبیعی است به دوست خود زنگ می زند و او ماشینی را تهیه می کند و بالای سر این جسد یک صحنه تصادفی را ایجاد می کنند، پلیس کروکی و سپس صورتجلسه می کند و این مورد را به پزشکی قانونی ارجاع می دهد.

پزشکی قانونی هم تشخیص می دهد صحنه، صحنه تصادف نیست و مرگ طبیعی بوده است، متاسفانه باید گفت قانون در اینجا نقص دارد و ما نمی توانیم این افراد را در سیستم قضایی محکوم کنیم، امیدواریم این مهم در سال های آینده بهبود یابد.

باید به این مهم توجه داشت با تلاش های پزشکی قانونی، تشخیص خود زنی ها یا تصادفات ساختگی توسط کارشناسان پزشکی قانونی انجام می شود که این کار، کمک زیادی به بیمه ها دارد و به نوعی از هدر رفت بیت المال جلوگیری می کند.

به هر حال وظیفه پزشکی قانونی در این خصوص مشهود و مشخص است، امیدواریم افراد به این سمت و سو نروند چرا که با آسیب زدن به خود مسیر سختی را پیش روی خود قرار می دهند.

توجه به ایجاد این نکته نیز ضروری است، در زمان حاضر سیستم یکپارچه و شبکه ای در سازمان پزشکی قانونی وجود دارد که اگر کسی در این خصوص، مراجعه ای به پزشکی قانونی در هر استانی داشته باشد، موضوع کاملا مشخص می شود و قابلیت ردیابی در کل کشور است.

ارسال نظر