شناسه خبر : 31852

سد‌های پنجگانه تهران فقط ۱۲ درصد پرشده اند

سد‌های پنجگانه تهران فقط ۱۲ درصد پرشده اند

بر اساس آمار شرکت مدیریت منابع آب حجم آب موجود در سد‌های ۵ گانه تهران ۲۲۳ میلیون متر مکعب بوده و ۲۸ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، طبق آماری که شرکت مدیریت منابع آب تا ششم اسفند منتشر کرده است، ورودی سد‌ها از ابتدای امسال ۱۲.۲۵ میلیارد متر مکعب بوده که در مقایسه با ۱۲.۲۱ میلیارد سال گذشته افزایش ناچیزی را نشان می‌دهد.

میزان خروجی نیز امسال ۸ میلیارد متر مکعب به ثبت رسیده که ۱۵ درصد کاهش را نسبت به ۹.۴۶ میلیارد مترمکعب سال گذشته نشان می‌دهد.

حجم آب موجود در سد‌ها ۲۳.۳۵ امسال میلیارد مترمکعب است. این میزان در سال گذشته ۲۲.۰۹ میلیارد مترمکعب بود و این آمار نشان از افزایش ۶ درصدی حجم آب موجود در مخازن کشور دارد تا به این ترتیب پرشدگی مخازن به ۴۷ درصد برسد.

در تهران وضعیت پرشدگی ۵ سد به ۱۲ درصد می‌رسد که اختلاف ۲۸ درصدی با سال گذشته دارد. وضعیت آب موجود سد‌ها در خراسان رضوی، هرمزگان، زنجان، گیلان، همدان، کرمان و مرکزی نیز در مقایسه با سال گذشته کاهشی بوده است.

تعدادی از سد‌های مهم در استان‌های خوزستان، فارس، بوشهر و لرستان وضعیت چشمگیر افزایشی نسبت به سال قل داشته اند. بیشترین پرشدگی مربوط به سد رودبار لرستان با  پرشدگی ۱۰۰ درصدی است.

سد زاینده رود اصفهان ۱۴۳ میلیون متر مکعب پرشدگی دارد که در مقایسه با مدت مشابه درسال گذشته ۱۲ درصد افزایش داشته است.

وضعیت مخازن کشور

ارتفاع کل ریزش‌های جوی کشور معادل ۱۳۱ میلیمتر است. این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (۱۴۴.۳ میلیمتر) ۹ درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (۱۴۰.۵ میلیمتر) ۷ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

استان‌های سیستان و بلوچستان، اردبیل، قزوین، آذربایجان شرقی و خراسان رضوی بیشترین اختلاف را با میزان بارش‌ها در مدت مشابه سال گذشته داشته اند. کهگیلویه و بویر احمد، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، یزد و بوشهر نیز بیشترین افزایش بارندگی را داشته اند.

 

 

ارسال نظر