شناسه خبر : 31564

«داوطلبانه» خون اهدا کنید

«داوطلبانه» خون اهدا کنید

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: ایجاد پالایشگاه پلاسما در منطقه ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از مهر، مصطفی جمالی، در مراسم اختتامیه اولین اجلاس مدیران انتقال خون کشورهای عضو گروه پنج (G۵) در تهران، اظهار داشت: یک سازمان انتقال خون وقتی موفق است که تمام فرآیندهای انتقال خون در آن با رعایت استانداردهای جهانی به طور کامل اجرا شود.

وی در همین زمینه گفت: از بسیج اهداکنندگان، تهیه فرآورده‌ها، انجام آزمایش‌های غربالگری، ذخیره‌سازی، حمل و نقل خون و فرآورده‌ها، برقراری سیستم همویژلانس، مدیریت مصرف صحیح خون و فرآورده‌های خونی، امکان پیگیری افراد اهدا کننده و بیماران مصرف کننده خون و فرآورده‌ها از جمله این موارد است.

جمالی با بیان اینکه میزان اهدای خون مورد نیاز بستگی به شرایط هر کشور دارد، خاطرنشان کرد: کشوری با جمعیت پیر و دارای بیمارستان فوق تخصصی با تعداد تخت کافی، مصرف خون و فرآورده بالایی دارد و یا تعداد بالای بیماران تالاسمی و یا حوادث جاده‌ای یا درگیری‌های نظامی و مشابه آن نیاز به به مصرف خون را بالا می‌برد.

وی با تاکید بر اینکه ذکر اعداد اهدایی مثلاً ۲۵ در هزار یا ۳۵ در هزار نشان موفقیت مراکز انتقال خون کشورها نیست، تصریح کرد: می‌توان ادعای میزان اهدای خون مورد نیاز در کشور را در برنامه ریزی لازم در جهت توسعه تخت‌های بیمارستان و مراکز انتقال خون مورد نیاز تخمین زد.

جمالی گفت: فرهنگ‌سازی اهدای خون باید به نحوی باشد که اهدا کنندگان جوان متناسب با خروج اهدا کنندگان سن بالا از چرخه انتقال خون جانشین آنها شوند. همچنین با توجه به اینکه نیمی از جمعیت کشورها را بانوان تشکیل می‌دهند بایستی به نحوی عمل کرد که از این ظرفیت استفاده شود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون با تاکید بر اینکه رسیدن به اهدای صد درصد داوطلبانه ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است، تصریح کرد: عامل بسیار مهم در افزایش سلامت خون‌های اهدایی و جلوگیری از شیوع بیماری‌های واگیر منتقله از طریق تزریق خون و فرآورده مثل هپاتیت و اچ آی وی، عفونت‌های نوظهور است.

وی افزود: با توجه به نیاز روزافزون به داروهای مشتق از پلاسما به ویژه آلبومین و IVIG ایجاد پالایشگاه پلاسما در منطقه ضرورتی اجتناب ناپذیر است و ضروری‌تر از آن استفاده از پلاسمای Recovered و نیز تهیه پلاسمای source به روش پلاسمافریزیس است.

جمالی در پایان گفت: طب انتقال خون پیشرفت چشمگیری دارد و باید به طور دائم تکنولوژی‌های جدید را شناسایی و به کار گرفت.

ارسال نظر