شناسه خبر : 31563

اختصاصی چابک آنلاین؛

شیشه همدان افق‌های روشنی را در پیش رو خواهد داشت

شیشه همدان افق‌های روشنی را در پیش رو خواهد داشت

یک پنجم بازار شیشه کشور در دستان شرکت شیشه همدان، شرکتی با بیش از چهار دهه سابقه فعالیت و خوشنام در صنعت شیشه.

به گزارش چابک آنلاین، ازشرکت شیشه همدان به عنوان یکی از بزرگترین بازیگران تاثیرگذار صنعت شیشه کشوریاد می شود.

شرکت  شیشه همدان درزمینه تولید انواع ظروف شیشه ای فعال بوده و تولیدات آن درحال حاضر شامل انواع بطری آبلیمو، شربت،گلاب، الکل و شیشه های نوشابه و جار(ظروف دهان گشاد) برای بسته بندی سس، ترشیجات، خیارشور و رب گوجه فرنگی است.

این شرکت باادامه روندسودسازی از سود خالص ۲۴۴ میلیارد تومانی خود در پایان آذرماه سال جاری رونمایی کرده است

سود خالص شرکت شیشه همدان درآذرماه سال قبل 198 میلیارد تومان بود که با رشد 24 درصدی درآذرماه امسال از مرز 244 میلیارد تومان عبورکرد.

این شرکت با هدف توسعه فعالیت های خود برنامه های مهمی را در دستورکاردارد.

با هدف آشنایی بیشتربا شرکت شیشه همدان، گفتگویی با "حامد بیاناتی"،مدیر کارخانه شرکت شیشه همدان صورت گرفته که از نظر می گذرد:

چابک آنلاین: درحال حاضربیش از 20 درصد تولیدات داخلی صنعت شیشه جار و بطری مربوط به شرکت شیشه همدان (سهامی عام) است، مهمترین برنامه های این شرکت برای افزایش سهم از بازار چیست؟

بیاناتی: شرکت شیشه همدان بر پایه سابقه بیش از ۴۰ سال حضور در صنعت شیشه و وسعت قابل ملاحظه (40 هکتار زمین) امکان اجرای طرح توسعه های جدید را دارد،بنابراین طرح توسعه فاز سه شرکت شیشه همدان با ظرفیت بیش از ۹0000 تن در سال و آخرین تکنولوژی روز دنیا با تلاش مجدانه مدیرعامل مجموعه و سهام‌داران عمده در ابتدای سال ۱۴۰۱ راه اندازی شد که قابلیت‌های ویژه‌ای را در این شرکت ایجاد می‌کند.

ازطرف دیگر،صنعت شیشه یک زنجیره بسیار بزرگ از مواد اولیه، ماشین آلات، تجهیزات و منابع انسانی است که مجموعه سرمایه گذار و مدیریت این شرکت در حال توسعه دربخش معدن برای تهیه مواد اولیه معدنی و راه اندازی کارخانجات تولید مواد اولیه شیمیایی مرتبط با تولید، تجهیزات و ماشین آلات است که باعث افزایش قابلیت ها و ظرفیت تولید به صورت مستقیم و غیر مستقیم خواهد شد. 

سهم از  بازار به دوصورت مستقیم  شامل طرح توسعه های صنعت شیشه  جار و بطری و غیر مستقیم یعنی سرمایه گذاری درتهیه و تولید به ویژه مواد اولیه شامل مواد اولیه معدنی و شیمیایی، قالب های فلزی (صنایع فلزی تبدیلی) و ماشین آلات و تجهیزات می شود.

چابک آنلاین: با توجه به بهره برداری از چندین پروژه تولید بطری و شیشه در کشور و رقابتی شدن بازار، این امر تا چه میزان به سود و در عین حال به زیان برخی از شرکت های فعال در این صنعت است؟

بیاناتی: تا پیش از این، تمام شرکت‌ها بر بازار داخل و شرکت های مصرف کننده محصولات جار و بطری داخلی متمرکز بودند ، ولی با توجه به افزایش ظرفیت تولید و به هم خوردن تعادل درعرضه و تقاضا و از طرف دیگر تغییرات ارزش پایه پولی ایران، شرکت هایی که در این بازار فعالیت می کنند برای بقا و بهبود شرایط مالی ناگزیر به صادرات و استفاده از ظرفیت های موجود در کشورهای همسایه به ویژه عراق و افغانستان هستند.

با توجه به بحران انرژی در اروپا، امکان استفاده از بازارهای اروپایی مانند ترکیه و سایر کشورهای اتحادیه اروپا هم فراهم شده که شرکت هایی که از نظر زیرساخت و شرکت های اقماری به نحو مطلوب برنامه‌ریزی کرده‌اند امکان استفاده از بازارهای جدید و خارج کشور را خواهند داشت.

ازسوی دیگر، تغییرات تکنولوژیکی شامل تغییر فرم و ظاهر محصولات وکاهش قابل ملاحظه وزن محصولات با حفظ و بهبود استحکام آنها و افزایش کیفیت محصولات تولید شده هم می تواند تاثیر قابل توجهی در بهبود و استمرار حضور شرکت‌های موفق داشته باشدو شرکت هایی که فاقد مشخصه های فوق باشند در این فضا دچار افول خواهند شد.

با توجه به بروز تحریم های ظالمانه غرب، شرکت های صنعتی ناگزیر به صادرات و تامین ارز مورد نیاز برای خرید کالاهای وارداتی خود هستند که این امر ضرورت صادرات را افزایش می دهد.

چابک آنلاین: با وجود سابقه بالای شرکت شیشه همدان، چرا فقط یک پنجم بازار شیشه دردست این شرکت است؟

بیاناتی: به هرحال عوامل تاثیر گذار بسیاری در این زمینه قابل بررسی است که شامل پشتوانه و شفافیت مالی، استراتژی های تعیین شده قبلی و فعلی، زمینه مناسب رقابت، اولویت های تعیین شده از سوی سکانداران صنعت کشور و زمینه مناسب حمل و نقل  است.

درعین حال رقابت در هر زمینه‌ای حرف اول را می‌زند و رقبا هم با استفاده از موضوعات فوق الذکر در صدد بهبود و افزایش سهم خود هستند،  البته با نگاه و رویکرد جدید سهامداران عمده و نمایندگان آن ها قطعاً در آینده نزدیک شاهد بهبود سهم بازار در شرکت شیشه همدان خواهیم بود.هرچند که مجموعه مدیریتی در حال اجرای طرح های جدید و توسعه ای در مناطق خارج از چارچوب اراضی کارخانه شیشه همدان هستند.

photo_2023-02-15_21-00-38 - Copy

چابک آنلاین: یکی از ضعف های شرکت های شیشه در کشور، سهم پایین صادرات است چرا میزان صادرات این محصولات از کشور چندان زیاد نیست؟

بیاناتی: این سوالی است که شاید در کل صنعت ایران قابل مشاهده  بوده و نیازمند نگاه همه جانبه مسئولین و فعالان در این بخش از جمله صنعتگران، دولتمردان، تجار و غیره در تعیین اولویت اول استراتژی صنعت محور و صادرات محور به عنوان جزء لایتغیر تامین کننده منابع مالی کشور است.

به هرحال با بهبود استراتژی ها، فعالیت تامین درکشور مقصد، تولید کالای رقابتی و با کیفیت روز دنیا، بهبود شرایط حمل و نقل و استفاده از کریدورهای امن تحویل کالا (با توجه به شکنندگی محصولات شیشه‌ای) و نیز باز شدن افق‌های مبادلاتی غیردلاری ، امکان بهبود وجود خواهد داشت و در حال حاضر شاهد بهبود سهم صادرات به ویژه درکشورهای همسایه هستیم.

چابک آنلاین: شیشه همدان برای افزایش قدرت رقابت با سایررقبای خود در داخل کشور، چه برنامه های مهمی در دست اجرا دارد؟

بیاناتی:آنچه درهرواحد تولیدی مهم به نظر می رسد تولید کالای با کیفیت و منطبق با استانداردهای روز جهان است و محصول با کیفیت در یک زنجیره شامل مواد اولیه مناسب، نیروی انسانی مطلوب آموزش دیده و توانمند، مدیریت علمی و به روز، ماشین آلات و تجهیزات مناسب، نگاه آینده محور و در حال بهبود مستمر، تولید خواهد شد.

بنابراین شرکت شیشه همدان درهمه این زمینه ها فعال است.درعین حال استفاده همزمان از برندینگ و بهبود شرایط معرفی محصولات و استفاده از دیدگاه های جدید در زمینه تجارت نیز می تواند به این موضوع کمک کند.

چابک آنلاین: وجوه تمایز شرکت شیشه همدان با سایر شرکت های رقیب در داخل کشور در چیست؟

بیاناتی:سابقه طولانی وتجربیات فنی و خودباوری بالا که ناشی از مدیریت ارشد و پویای فعلی و نیروی کار جوان و در عین حال با تجربه و توانمند و همچنین استفاده از تکنولوژی روز دنیا که باعث ایجاد توانمندی بومی سازی شده و بهبود مستمر تولید شده و از طرف دیگر همانطور که پیش از این هم اشاره شد توانایی بسیار بالا در شرکت های اقماری شرکت شیشه همدان مانند شرکت های همکار شیشه غرب، صنایع بسته بندی ارمغان نگین آریا و تهیه مواد اولیه زرین نگین سهرورد و نیز هماهنگی شرکت‌های سرمایه‌گذار عمده در راستای اهداف استراتژیک که باعث کاهش قیمت تمام شده و بهبود کیفیت به صورت مستمر شده است.

در عین حال عمر کوره ها و تجهیزات جانبی به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است، از طرف دیگر حضور این شرکت در سازمان بورس اوراق بهادار باعث شفافیت مالی و عملکرد این واحد شده است.

محصولات شیشه‌ای مظروف مورد استفاده در صنایع بسته بندی مواد غذایی (بطری و جار) همخوان با محیط زیست هستند و آثار تخریبی بر محیط زیست ندارنددر حالی که محصولات پلاستیکی و تولید شده از فرآورده های نفتی علاوه بر تاثیرات مخرب بر محیط زیست، بر سلامت انسان هم تاثیر گذار است و باعث بروز سرطان های گوناگون می شود، بنابراین  شرکت شیشه همدان، یکی از وظایف ذاتی خود را فرهنگ‌سازی در زمینه ترغیب جامعه در استفاده از محصولات شیشه‌ای مذکور می داند و علاوه بر ترغیب جامعه به استفاده از این محصولات، در زمینه بازگرداندن محصولات شیشه‌ای مصرف شده (به صورت زباله) به چرخه تولید، در تفکیک محصولات شیشه‌ای استفاده شده از سایر زباله ها و پسماندها، سرمایه گذاری می کند.

چابک آنلاین: با توجه به اصلاح زنجیره تولید و ورود تجهیزات جدید به شیشه همدان، دورنمای این شرکت را چگونه ارزیابی می کنید؟

بیاناتی:عطف به توضیحات قبلی و بررسی توانمندی های بالفعل و بالقوه موجود، شرکت شیشه همدان با دور نمای لیدری بازار شیشه های جار و بطری خواهد توانست کما فی السابق نقش خود را در صنعت مورد بحث به نحو مطلوب با دیدگاه های نوآورانه ایفا نماید.

چابک آنلاین : برنامه های شرکت شیشه همدان برای حضور در بازارهای صادراتی چیست؟

بیاناتی:همانگونه که اشاره شد بازارهای کشورهای همسایه مانند عراق، ترکیه، افغانستان و آسیای میانه و نیز با استفاده از مزیت های ناشی از سهولت دستیابی و قیمت انرژی و اقتصادی، ورود به بازار اروپا با معرفی محصولات به روز و با کیفیت سرلوحه حرکت به سوی بازارهای جهانی است که مجموعه سرمایه گذاران عمده و مدیران به دنبال دستیابی به چنین اهدافی هستند.

چابک آنلاین: در یک نمای ،کلی وضعیت صنعت شیشه در کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟

بیاناتی:بسیار خوب و قابل اتکاء به عنوان یکی از قدیمی ترین و ریشه دارترین و دارای زنجیره کامل تولید در زمینه های تولید، فروش، تجارت و تهیه مواد اولیه، شیشه همدان، افق‌های روشنی پیش رو خواهد داشت.

 با توجه به کیفیت و قیمت فروش دارای Competitive price مطلوب برای مشتریان داخلی و خارجی خواهد بود.

  • سامیار

    مهندس عالی بود

  • فضل الله

    ای ول کهمدا

ارسال نظر