شناسه خبر : 31546

بامداد فردا یک سیارک بزرگ از کنارمان می‌گذرد

بامداد فردا یک سیارک بزرگ از کنارمان می‌گذرد

بر اساس اعلام ستاره شناسان، یک سیارک بزرگ بامداد فردا(پنجشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۱) از فاصله ۴.۵ میلیون کیلومتری زمین عبور می‌کند تا یادآوری کند که ما فضا را با سنگ‌های زیادی که به سرعت حرکت می‌کنند، شریک هستیم.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا،  یک صخره فضایی قابل توجه در عصر چهارشنبه ۱۵ فوریه به وقت منطقه زمانی شرقی(بامداد پنجشنبه به وقت ایران) نزدیکترین فاصله خود را با زمین در چهار قرن اخیر خواهد داشت، اما جای نگرانی وجود ندارد.

این سیارک موسوم به YY۱۲۸ ۲۰۰۵ در ساعت ۱۹:۴۶ چهارشنبه ۱۵ فوریه(۰۴:۱۶ پنجشنبه به وقت ایران) از فاصله ۴.۵ میلیون کیلومتری(۲.۸ میلیون مایلی) زمین عبور خواهد کرد.

این سیارک در این گذر جدید خود از کنار زمین، بیش از هر زمان دیگری در بیش از ۴۰۰ سال گذشته به زمین نزدیک‌تر می‌شود.

با این حال، این فاصله حدود ۱۲ برابر فاصله زمین تا ماه است، بنابراین هیچ احتمالی وجود ندارد که این سیارک در این گذر به ما برخورد کند.

همان طور که از نام این سیارک پیداست، سیارک YY۱۲۸ ۲۰۰۵ در سال ۲۰۰۵ توسط ستاره شناسان در رصدخانه کیت پیک(Kitt Peak) در جنوب آریزونا کشف شد و در طول ۱۷ سال گذشته، محققان مدار آن را با درجه بالایی از دقت نقشه‌برداری و ترسیم کرده‌اند.

با این حال، مشاهدات و محاسبات آنها هنوز اندازه YY۱۲۸ ۲۰۰۵ را مشخص نکرده است و بهترین اندازه‌ای که اخترشناسان می‌توانند به ما بدهند، قطر ۵۸۰ متری تا ۱.۳ کیلومتری آن است.

بنابراین YY۱۲۸ ۲۰۰۵ به عنوان یک سیارک بالقوه خطرناک(PHA) واجد شرایط است، نامی که به صخره‌های فضایی با عرض حداقل ۱۴۰ متر که مدار آنها را در فاصله ۰.۰۵ واحد نجومی(AU) از سیاره ما قرار می‌دهد، داده می‌شود. یک AU میانگین فاصله زمین و خورشید و برابر با حدود ۱۵۰ میلیون کیلومتر است. بنابراین ۰.۰۵ AU تقریباً معادل ۷.۴ میلیون کیلومتر است.

اگر YY۱۲۸ ۲۰۰۵ به زمین برخورد کند، بدون توجه به اینکه با کدام قسمت برخورد می‌کند، آسیب‌های جدی وارد می‌آورد.

بنیاد غیرانتفاعی چالش‌های جهانی مستقر در سوئد می‌گوید: بزرگ‌ترین سیارک‌های نزدیک به زمین(با قطر بیش از یک کیلومتر) پتانسیل ایجاد اثرات زمین‌شناسی و آب‌وهوایی در مقیاس جهانی، مختل کردن تمدن بشری و شاید حتی انقراض گونه‌ها را دارند. تهدید برخورد سیارک‌های نزدیک به زمین ۱۴۰ متری تا یک کیلومتری می‌تواند موجب ویرانی منطقه‌ای تا قاره‌ای شود و به طور بالقوه صدها میلیون نفر را قربانی کند.

با این حال نباید نگران بود چون همانطور که گفته شد، سیارک YY۱۲۸ ۲۰۰۵ هیچ خطری در این گذر برای ما ندارد.

گفتنی است که گذر امسال YY۱۲۸ ۲۰۰۵ در یک روز تاریخی مصادف با دهمین سالگرد انفجار سیارکی چلیابینسک(Chelyabinsk) انجام می‌شود.

در ۱۵ فوریه ۲۰۱۳، یک صخره فضایی تقریباً ۲۰ متری بدون هیچ هشداری بر فراز شهر چلیابینسک روسیه منفجر شد و هزاران پنجره را شکست و آسیب‌ها و جراحات جزئی عمدتاً در اثر پریدن خرده‌های شیشه شکسته برجا گذاشت.

اخترشناسان گفتند که این حادثه اهمیت درک بهتر جمعیت سیارک‌های نزدیک به زمین(NEO) را برجسته کرد.

ناسا دفتر هماهنگی دفاع سیاره‌ای خود را چند سال پس از رویداد چلیابینسک افتتاح کرد و ستاره شناسان و محققان در سراسر جهان به این تلاش برای محافظت از زمین پیوستند.

در نتیجه، دانشمندان در حال بررسی بیشتر و بهتر جمعیت NEOها هستند. برای مثال، ناسا و شرکای آن بیش از ۹۵ درصد از سیارک‌های دارای حداقل یک کیلومتر عرض را تا ۵۰ میلیون کیلومتری زمین پیدا کرده‌اند و هنوز هیچ یک از آنها برای آینده نزدیک، خطرناک پیش‌بینی نشده‌اند.

ارسال نظر