شناسه خبر : 31421

آخرین وضعیت بازار گوشت قرمز در کشور

آخرین وضعیت بازار گوشت قرمز در کشور

مهندس امراللهی، مدیرکل بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی و محصولات کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت:دولت برای تنظیم بازار گوشت اقدام به واردات گوشت گوساله و گوسفندی کرد که طی ده روز گذشته که گوشت‌های وارداتی وارد کشور شده اند، ثبات قیمت را داریم.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا وسیما برنامه نمودار شبکه رادیویی ایران با حضورمهندس امراللهی، مدیرکل بازرسی و نظارت بر کالا‌های اساسی و محصولات کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی به موضوع آخرین وضعیت بازار گوشت قرمز درکشورپرداخت.  

سؤال: گزارش ما را شنیدید بحث واردات گوشت قرمز، یکی از صحبت‌هایی بوده است که همیشه مطرح بوده است برای مدیریت قیمت این کالای اساسی، برای ما بفرمایید آخرین وضعیت بازار گوشت قرمز به چه نحوی است و ما چقدر تولید داریم و این تولید چقدر از مصرف داخلی را پوشش می‌دهد؟

امراللهی: امسال با توجه به اینکه درگیر خشکسالی بودیم و مراتع ما به شدت واقعاً صدمه دیده بودند، بحثی که داشتیم دامدار‌های ما به شدت متضرر شده بودند در فصل تابستان و دولت هم آمد بعنوان خرید حمایتی از دامداران محترم خرید دام سبک و سنگین را انجام داد. به تبع شما دید در دو سه ماه گذشته شما گوشت را با قیمت ۱۳۰ یا ۱۴۰ هزار تومان گوشت گوسفندی را خرید می‌کردید یا دام زنده کیلویی ۴۵ هزار تومان یک چنین عددی بود، ولی دامدار با توجه به بحث اصلاح نظام کارآمدسازی یارانه‌ها و تغییراتی که در علوفه و خوراک دام او صورت گرفته بود به شدت متضرر بود و انصافاً همه جوره هم پای سیاست‌های ما آمدند جلو و کمک کردند و دولت هم به همین جهت بحث خرید روستایی مازاد را انجام دادیم و نکته‌ای که داشتیم به هر حال در این ایام اخیر مخصوصاً در یکماه و چهل روز گذشته دام‌ها هم به شدت داشتند از بحث علوفه‌های وارداتی مثل جو و کنجاله و ذرت و مواردی که استفاده می‌کردند در خوراک دام شان استفاده می‌کردند و یک نکته‌ای که داشتیم بر این بود که مصرف گوشت هم در فصل زمستان یا فصل سرما با توجه به بازگشایی دانشگاه‌ها و مدارس و مراکز دیگر خدمات دهی که در گزارش با اسم رستوران آورده ایم مصرف بالاتر رفت این‌ها همه مواردی بود که باعث گران شدن قیمت گوشت شد دولت هم به همین جهت برای تنظیم بازار گوشت و مدیریت بازار گوشت اقدام به واردات گوشت گوساله و گوشت گوسفندی کرد که الان طی این ده روز گذشته که گوشت‌های وارداتی ما وارد کشور شده اند، می‌بینید ثباات قیمت را داریم.

هفته قبل‌تر مدام رو به افزایش بود بحث قیمت گوشت، ولی الان می‌بینیم رو به ثبات رفته ایم و امیدواریم با پارت‌های بعدی که گوشت‌های وارداتی می‌آید حتی ما به سمت کاهش قیمت گوشت هم برویم و این انتظار را داریم و سعی و تلاش مان هم بر این است که بتوانیم در ایام پایانی سال و شب سال نو و ایام ماه مبارک رمضان که تداعی شده است با عید نوروز ما بتوانیم مردم عزیز و مصرف کنندگان محترم با قیمت کمتر و نازل‌تر بتوانند گوشت مصرفی خودشان را خریداری کنند و تمام سعی و تلاش مان را داریم در این حوزه انجام می‌دهیم الان رو به ثبات قیمت‌ها دارد می‌رود و با تزریق گوشت‌های منجمد باکیفتی که گوشت داخلی بوده اند که در فصل تابستان جمع آوری کرده ایم و به سمت منجمد رفت، با آن هم دارد به صورت نامحدود در سراسر کشور داریم توزیع می‌کنیم با میانگین قیمتی ۱۵۰ هزار تومان یعنی از ۱۳۵ هزار تومان گوشت منجمد داخلی مان است تا ۱۶۰ هزار تومان که میانگین آن ۱۵۰ هزار تومان که انشاالله بتوانند مردم عزیز خرید خودشان را انجام دهند.

سؤال: کلاً سرانه مصرف گوشت قرمز در کشور ما چقدر است و چقدر آن توسط تولیدکننده داخلی تأمین می‌شود؟

امراللهی: حدوداً در بحث تولید سالانه مصرف و تولیدمان نزدیک به هم است و سرانه هم متفاوت است یعنی آمار چیزی که ما داشتیم در بحث گوشت در حوزه مصرف داخلی مان علی الخصوص بحث تولیدمان ما یک چیزی حدود ۹۰۰ هزار تن، بخواهم دقیق بگویم تولیدمان حدود ۹۰۰ هزار تا ۱ میلیون گوشت سبک و سنگین ما است و ۹۰۰ هزار تن گوشت سبک و سنگین است که مصرف مان هم مثلاً حول و هوش ۱ میلیون است اختلاف آن نزدیک به حدود ۱۰۰ هزار تا است این ۱۰۰ هزار تا هم با واردات می‌تواند این جبران شود.

در کشور هم طبق آماری که خود مرکز آمار داده است، تولید دام سبک و بز و بزغاله و بره و میش حدود ۶۳ میلیون رأس این مورد تأیید مرکز آمار است که از این ۳۸۰ هزار تا سبک است و ۵۲۰ یا ۵۳۰ هزار سنگین است گوشت گوساله و گاو است و مصرف سرانه ما هم حول و هوش ۱۰ تا ۱۲ کیلوگرم مصرف سرانه است، ولی امسال ما یک نکته‌ای که داشتیم ۲۷ درصد مراتع ما کاهش علوفه داشت این یکی از مواردی بود که واقعاً تولیدکننده ما را به شدت درگیر خودش کرده بود و به سختی می‌توانست شرایط آن انجام شود.

سؤال: یعنی الان با توجه به این وارداتی که فرمودید در این مدت خبر‌ها داشتیم که ...

امراللهی: واردات هر نوع کالایی به هر حالا ابزار تنظیم بازار است. بخاطر اینکه قیمت گوشت بالاتر نرود و بتوانیم تنظیم بازار داخلی مان را انجام دهیم اقدام به واردات کردیم الان شما می‌بینید در سطح عرضه چندین مورد گوشت است گوشت‌های وارداتی منجمد است گوشت‌های منجمد داخلی است گوشت‌های گرم وارداتی است یا گوشت‌های گرم داخلی است همه این‌ها متفاوت است و بتوانند مصرف کنندگان با قیمت مناسبی کالای خودشان را خریداری کنند.

سؤال: پیش بینی شما تا چه زمانی می‌تواند ادامه داشته باشد برای واردات گوشت؟

امراللهی: تا پایان اردیبهشت ماه که ماه مبارک رمضان است و این جشنواره‌ای هم که اخیراً ایجاد شد جشنواره فجر تا فطر پیش بینی ما این است که شاید تا پایان اردیبهشت ماه واردات گوشت استمرار داشته باشد.

سؤال: در میان فرمایشات تان اشاره داشتید به دام سنگین ما در خبر‌ها داشتیم که در زمینه دام سنگین خدا را شکر مثل اینکه شرایط مان خوب است که حتی مجوز صادرات هم داده می‌شود درست است؟

امراللهی: صادرات ما ممنوعیتی ندارد به هر حال آن تولیدکننده ما بازار صادراتی را وقتی می‌آید فقط احتمال دارد به فراخور زمان خودش عوارض صادراتی بسته شود یعنی ما صادرات مان یک عددی پیش بینی شده است یعنی اینطور نیست که بگوییم اگر صادرات انجام شود مصرف داخل مان به مشکل می‌خورد عددی هم  نمی‌شود کل صادرات تا آذرماه آماری من داشته ام، کلاً صادرات سنگین مان در طول یکسال ۷۰۰ رأس بود. عدد بسیار عدد تأثیرگذاری با بازار داخل نیست، ولی کمک می‌کند نسبت به اینکه ما بازار صادراتی داشته باشیم.

سؤال: مبدأ گوشت‌های وارداتی کجا است؟

امراللهی: ما به جهت اینکه بازار آنجا به هم نخورد اعلام نمی‌کنیم، ولی مطمئناً تلاش ما این است که گوشت باکیفیت وارد کنیم.

سؤال: بازار آن کشور به هم می‌خورد؟

امراللهی: بله شما وقتی که نیاز دارید یک دفعه عرضه و تقاضا بازار در کل دنیا عرضه و تقاضا است وقتی که تقاضا برود بالا قیمت هم به تبع افزایش پیدا می‌کند آن هم  بازار‌های هدف می‌دانند از چند کشوری که داریم وارد می‌کنیم بیشتر از کشور‌های شمالی کشور است و شرقی کشور است که واردات را انجام می‌دهیم. جشنواره فجر تا فطر ما با همکاری فروشگاه‌های زنجیره‌ای در سراسر کشور فعالیت‌های خودش را آغاز کرده است و حدود ۳۴ قلم کالا با درصد‌های تخفیف‌های مناسبی در آنجا دارد عرضه می‌شود تا انشاالله مردم خرید خوبی را داشته باشند.

ارسال نظر