شناسه خبر : 31336

۶۰ درصد آلودگی هوای کشور ناشی از خودرو‌های فرسوده است

۶۰ درصد آلودگی هوای کشور ناشی از خودرو‌های فرسوده است

دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت گفت: ۶۰ درصد آلودگی هوای کشور ناشی از خودرو‌های فرسوده است، اما متاسفانه هیچ نظارتی در این زمینه نمی‌شود.

 به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،سید امیر احمدی   دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت گفت: طرح جایگزینی خودرو‌های فرسوده مبنی براختصاص ۱۰ درصد از سهمیه قرعه کشی به مالکان خودرو‌های فرسوده که در بودجه سال ۱۴۰۱ پیش بینی شده بود، قرار بود از ابتدای امسال اجرایی شود، در حالیکه  پس از گذشت ۶ ماه از سال به اجرا درآمد.

به گفته او، اطلاعات مالکان خودرو‌های فرسوده به دلیل شرایط بحرانی کشور و پایین بودن سرعت اینترنت در شهریور ماه در سیستم ثبت نمی‌شد و بسیاری از آن‌ها موفق به ثبت نام در این طرح نشدند. آن دسته از مالکان خودرو‌های فرسوده نیز که در این طرح برنده شده اند، در حالی به مراکز اسقاط مراجعه می‌کنند که هیچ اطلاعاتی از خودرو و مالک در صفحه مراکز بارگذاری نشده است..

دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت گفت: متاسفانه بسیاری از مالکان خودرو‌های فرسوده که از قشر محروم و آسیب دیده جامعه هستند با خودرو فرسوده و خطرات ناشی از آن و از دور افتاده‌ترین نقاط کشور برای استفاده از مزایای این طرح به پایتخت آمده اند، اما وقتی به ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت مراجعه می‌کنند با مشکلاتی در سیستم ستاد مواجه می‌شوند.

احمدی با بیان اینکه عدم هماهنگی بین دستگاه‌ها موجب آشفتگی در اجرای این طرح شده است، گفت: وزارت صمت، ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت و خودروساز همه به نوبه خود به سبب عدم اطلاع رسانی صحیح در رابطه با اجرای این طرح مقصر هستند.

او گفت: علیرغم پیش بینی اختصاص ۱۰ درصد از سهمیه قرعه کشی به مالکان خودرو‌های فرسوده در بودجه سال ۱۴۰۱، اگر امسال تولیدات ایران خودرو را یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در نظر بگیریم، می‌بایست ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو به مالکان خودرو‌های فرسوده اختصاص پیدا می‌کرد، اما تاکنون ۱۰ هزار دستگاه خودرو هم جایگزین نشده است.

دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت تصریح کرد:  در شرایطی که ۶۰ درصد آلودگی هوای کشور ناشی از خودرو‌های فرسوده است و دو هفته بحرانی را در کلانشهر‌ها داشتیم، اما همچنان باید شاهد عدم برنامه ریزی برای جایگزینی خودرو‌های فرسوده و بی توجهی مقامات  کشور به این موضوع باشیم.

احمدی گفت: طبق جلساتی که با ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت برای اجرای صحیح طرح جایگزینی و رفع مشکل مالکان خودرو‌های فرسوده داشتیم، مقرر شد امکان دسترسی مراکز اسقاط به اطلاعات خودرو و مالکان فراهم شود تا بتوانیم به تسهیل اجرای این طرح کمک کنیم و امیدواریم این موضوع هر چه سریع‌تر اجرایی شود.

ارسال نظر