شناسه خبر : 31335

ایران ۹۰ درصد بازار جهانی زعفران را در اختیار دارد

ایران ۹۰ درصد بازار جهانی زعفران را در اختیار دارد

مدیر دفتر گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ۱۲۲ هزار هکتار از اراضی کشور به کاشت و تولید زعفران اختصاصی یافته است که از این میزان ۴۰۰ تن زعفران تولید می‌شود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما ، زینعلی با بیان این که ۸۰ درصد زعفران کشور در خراسان رضوی تولید و صادر می‌شود افزود: ایران ۹۰ درصد بازار جهانی زعفران را در اختیار دارد که زعفران تولیدی را به کشور‌های مختلف صادر می‌کند.

وی  درباره کاهش میزان زعفران با توجه به خشکسالی و کمی بارش‌های جوی گفت: سال ۱۳۹۹ بیش از ۵۰۰ تن زعفران در کشور تولید شد که این میزان در سال گذشته با ۵۰ درصد کاهش به ۲۵۰ تن رسید، اما امسال با ۳۰ درصد افزایش تولید نسبت به پارسال تولید زعفران به ۳۵۰ تن رسیده است.

به رغم این موضوع کشاورزان می‌گویند، تولید طلای سرخ، به صرفه نیست. کشاورزان با توجه به افزایس قیمت آب، کود، ماشین آلات و کارگر، تولید زعفران به صرفه نیست و فقط پول زحمت آن برای کشاورزان می‌ماند و مابقی پول محصول را باید برای هزینه‌های کاشت و برداخت هزینه کنند.

این در حالی است که دلال‌ها نیز، دسترنج زعفران کاران را به پایین‌ترین قیمت می‌خرند و قیمت زعفران به علت  کیفیت آن بین ۲۵ تا ۴۱ میلیون در نوسان است. برخی کشاورزان معتقدند دلالان حاصل دسترنج ان‌ها را به قیمت پایین خریداری می‌کنند و بعد از خرید قیمت زعفران را تا حد زیادی بالا می‌برند تا به سود دلخواه خود برسند.
ورود سازمان تعاون روستایی به خرید تضمینی زعفران و از طرفی پرداخت نشدن مطالبات کشاورزان، موجب گلایه از این سازمان شده است. به گفته کشاورزان این سازمان فقط زعفران‌های با کیفیت را خریداری می‌کند و بعد از خرید، ۱۰ درصد ملبغ زعفران را خریداری شده را به کشاورزی پرداخت می‌کند و بقیه پول طلب کشاورز بعد از عیار سنجی محصول و در فاصله یک ماه پرداخت می‌شود، که تا کنون به وعده‌ای که داده عمل نکرده است.


برخی از کشاورزان نیزمی گویند که سازمان تعاون زعفران ما را خریداری کرده و و نزدیک به ۵۰ روز است که قرار بوده طلب کشاورزان را پرداخت کند و هرموقع تماس می‌گیریم، می‌گویند طلب شما را به ما ارتباطی ندارد و دولت باید طلب شما را پرداخت کند. یکی دیگر از کشاورزان نیز می‌گوید تفاوت قیمت خرید سازمان تعاون نسبت به دلالان ۳ میلیون تومان بود و زمانی که تعاون روستایی خرید را متوقف شد به یکباره تفاوت قیمت زعفران تا ۱۰ میلیون تومان هم رفت.


سازمان تعاون روستایی نیز شرط پرداخت مطالبات کشاورزان را عیار سنجی زعفران‌های خریداری شده عنوان می‌کند.این در حالی است که به گفته رئیس سازمان تعاون روستایی قرار است هفته آینده جلسه کارشناسی عیار سنجی زعفران برگزار شود و بعداز عیار سنجی طلب زعفران کاران به توجه به کیفیت زعفرانشان پرداخت می‌شود. این در حالی است که مدیر دفتر گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید، سازمان تعاون روستایی برای خرید زعفران و تسویه حساب با زعفران کاران نیازمند ۱۵۰۰ میلیارد تومان است، که نه تعاون روستایی این پول را دارد و نه سازمان برنامه و بودجه می‌تواند این پول را در اختیار تعاون روستایی قرار دهد.

ارسال نظر