شناسه خبر : 31065

صدور مجوز صادرات آمریکا به هواوی متوقف شد

صدور مجوز صادرات آمریکا به هواوی متوقف شد

دولت بایدن، موافقت با درخواست‌های مجوز از سوی شرکت‌های آمریکایی برای صادرات کالا و فناوری به شرکت چینی هواوی را متوقف کرده است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، هواوی سال‌هاست با محدودیت‌های آمریکا درباره اقلام مربوط به ۵G و فناوری‌های دیگر روبروست اما به گفته منابع آگاه، مقامات وزارت بازرگانی آمریکا، صدور مجوز برای بعضی از شرکت‌های آمریکایی برای فروش برخی کالاها و فناوری‌ها به این غول سازنده تجهیزات مخابراتی چینی را متوقف کرده‌اند.

شرکت کوالکام در سال ۲۰۲۰ برای فروش تراشه‌های تلفن هوشمند ۴G به هواوی مجوز گرفته بود.

یک سخنگوی وزارت بازرگانی اظهار کرد: مقامات به ارزیابی سیاست‌ها و مقررات ادامه می‌دهند اما ما درباره مذاکرات با شرکت‌های خاص اظهارنظر نمی‌کنیم. هواوی و کوالکام هم در این باره اظهارنظر نکردند. این خبر پیش‌تر توسط بلومبرگ نیوز و فایننشیال تایمز گزارش شده بود.

یک منبع آگاه از این موضوع اظهار کرد: مقامات آمریکایی سیاست رسمی جدید مخالفت با صادرات کالا به هواوی را در پیش گرفته‌اند که شامل اقلام پایین‌تر از سطح ۵G شامل کالاهای ۴G، وای فای ۶ و ۷، هوش مصنوعی و کالاهای مربوط به رایانش پرقدرت و ابری است.

یک منبع آگاه دیگر گفته است که این اقدام برای منعکس کردن تشدید سیاست دولت بایدن علیه هواوی طی سال گذشته، قابل انتظار بود.

اکنون دیگر با صدور مجوز برای صادرات تراشه‌های ۴G که برای ۵G قابل استفاده نیستند و پیش از این مورد تائید قرار می‌گرفتند، موافقت نمی‌شود.

در اواخر دولت ترامپ و اوایل دولت بایدن، مقامات آمریکا همچنان مجوز برای صادرات اقلام منحصر به کاربردهای ۴G را تائید می‌کردند.

مقامات آمریکایی در سال ۲۰۱۹ هواوی را در لیست سیاه تجاری قرار دادند و صادرات کالا و فناوری به این شرکت بدون دریافت مجوز را برای اکثر شرکت‌های آمریکایی ممنوع کردند.

مقامات آمریکایی همچنین به تشدید سخت‌گیری برای کاهش توانایی هواوی برای خرید یا طراحی تراشه‌های نیمه رسانا که در بیشتر محصولاتش استفاده می‌کند ادامه داده‌اند.

اما مقامات آمریکایی مجوزهایی صادر کرده بودند که به هواوی اجازه می‌داد بعضی از محصولات را دریافت کند. به عنوان مثال، شرکت‌های آمریکایی از آوریل تا نوامبر سال ۲۰۲۱، مجوزهایی به ارزش ۶۱ میلیارد دلار برای فروش تجهیزات به هواوی دریافت کردند.

بر اساس گزارش رویترز، هواوی در دسامبر مجموع درآمدش را حدود ۹۱.۵۳ میلیارد دلار اعلام کرد که اندکی کمتر از ۲۰۲۱ بود که طی آن، تحریم‌های آمریکا باعث شد فروش این شرکت تقریبا یک سوم کاهش پیدا کند.

 

ارسال نظر