شناسه خبر : 31043

ایمنی معادن ارتقا خواهد یافت

ایمنی معادن ارتقا خواهد یافت

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: تفاهم نامه سه جانبه متشکل از ایمیدرو، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت و وزارت کار، برای ارتقای سطح ایمنی معادن منعقد خواهد شد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، «وجیه‌الله جعفری» در نشست با معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: تفاهم‌نامه ایمنی معادن پس از تشکیل و بررسی مسائل مربوط به معادن، در بازه زمانی کوتاه اجرایی خواهد شد.

وی افزود: در طول سال نیز کارگروه مرتبط با این تفاهم نامه با برگزاری جلسات مستمر، اقدام به پایش چگونگی اجرا و نتایج نحوه اجرای تفاهم نامه خواهد کرد تا بتوانیم با نظارت پایدار به سمت ارتقای ایمنی معادن و تحقق چشم انداز صفر گام برداریم.

جعفری با بیان اینکه در تبصره ۵ ماده ۱۴ قانون معادن در قالب بهره وری، بهینه و صیانت از ذخایر معدنی و غیره، به تامین منابع مالی آن اشاره شده است، گفت: حُسن این تبصره قانونی این است که پیش از واریز حقوق دولتی به خزانه، می توان ۲۰ درصد آن را برای این موضوع ها برداشت کرد.

وی ادامه‌داد: درباره این موضوع، با معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت مذاکره می کنیم تا بتوانیم درصدی از این حقوق را برای ایمنی معادن اختصاص و آن را عملیاتی کنیم. برای انجام یک اتفاق ارزشمند در حوزه ایمنی معادن، نیازمند هماهنگی بیشتر میان نهادها هستیم.

سه اقدام مهم برای ارتقای ایمنی

«امیر ولدخانی» مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست ایمیدرو در این نشست با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه ایمنی معادن، گفت: برای استانداردسازی آموزش، در حال تدوین استاندارد آموزشی با دانشگاه امیرکبیر روی ۳۶ عنوان در سطح کارشناسی و کارگری هستیم و پس از این مرحله، تحت نظارت وزارت کار و دانشگاه مذکور، عملیاتی خواهد شد.

وی افزود: با این اقدام، آموزش‌ها در معادن استاندارد خواهند شد و در نتیجه در معادن مختلف آموزش های مختلف نخواهیم داشت. همچنین، با توجه به نداشتن مدل های استاندارد برای تجهیزات، این موضوع اجرایی می‌شود.

ولدخانی خاطرنشان‌کرد: با همکاری انجمن مهندسی معدن، کل قوانین و مقرارت ملی و بین المللی را مقایسه و موارد هم پوشانی، دارای ضعف و اختلاف بررسی و به در اختیار نهادهای مربوطه (وزارت بهداشت، بازرسی و تحقیقات وزارت کار) قرار داده شد تا آیین نامه ایمنی معادن به‌روز شود و بدین ترتیب شرایط مناسب تری برای نظارت و مطالبه در امور پیمانکاری شرکت های تابعه ایمیدرو، داشته باشیم.

طرح تهیه دستورالعمل کنترل ایمنی

«غلامرضا ملاطاهری» مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو نیز در این جلسه گفت: طرح پژوهشی تهیه دستورالعمل کنترل ایمنی با همکاری دانشگاه تهران در حال اجراست. در این طرح، اسناد مرتبط با کنترل ایمنی از شرکت های بزرگ معدنی دریافت شده و پس از ترجمه و مقایسه به آیین نامه موجود، در قالب یک دستورالعمل کنترل ایمنی در اختیار شرکت های قرار خواهد گرفت.

ضرورت بازخوانی تفاهم نامه سال ۹۸

«علی‌حسین رعیتی‌فرد» معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این جلسه اظهار داشت: حوادث حوزه معدن کم تکرار اما پر شدت است، به طوری که برد رسانه ای و بین المللی آن بالا و شدت حادثه زیاد است.

وی گفت: در سال ۹۸ تفاهم نامه ای بین ایمیدرو و معاونت روابط کار وزارت کار مبنی بر فعالیت های آموزش، ارتقای ایمنی و بهره وری و منعقد شد، اما اکنون اعتبار آن به اتمام رسیده و نیاز به اقدام کارشناسی و بازخوانی بین دو طرف برای اجرای مجدد دارد.

رعیتی‌فرد ابراز امیدواری‌کرد: هم افزایی در بخش آموزش کارگران و نیز ارتقای ایمنی معادن انجام شود تا آسیب‌های این حوزه را به حداقل برسانیم.

ضرورت تداوم آموزش نیروی انسانی معادن

«احمدرضا پرنده» مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این جلسه گفت: توجه به صیانت نیروی کار یکی از اهداف مقدس ما است و باید شرایط را در محیط کار به گونه ای فراهم کنیم تا کارگران سالم به خانواده برگردند.

وی ادامه‌داد: در سال ۱۴۰۰، نزدیک به ۱۹۰ حادثه برای کارگران معدن رخ داده که ۳۵ مورد به فوت منجر شده است.

پرنده خاطرنشان‌کرد: با توجه به تفاهم‌نامه سال ۹۸، در کارگروه مشترک بین ایمیدرو و وزارت کار با محوریت مرکز تحقیقات و دفتر HSE ایمیدرو، برنامه ریزی برای آموزش ۱۵۴ هزار نفر- ساعت انجام شد و امیدواریم در تفاهم نامه جدید، موضوع تداوم آموزش ها در نظر گرفته و نظارت ویژه بر مسوولان ایمنی معادن انجام شود.

وی ادامه‌داد: باید برای نوسازی تجهیزات ایمنی معادن، تسهیلاتی اعطا شود، آموزش پیمانکاران، مدیران، سرپرستان و کارگران در برنامه باشد و همچنین بازدیدهای مشترک بین کارشناسان ایمیدرو و وزارت کار برقرار شود.

مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان‌داشت: معادن بالای ۲۵ نفر باید مسوول ایمنی داشته باشند و معادن کمتر این میزان نیروی انسانی نیز از آن برخوردار باشند.

ارسال نظر