شناسه خبر : 31034

وجود ۳۳۰۰ استاندارد اجباری در حوزه خوراک دام، طیور و آبزیان کشور

وجود ۳۳۰۰ استاندارد اجباری در حوزه خوراک دام، طیور و آبزیان کشور

رییس سازمان استاندارد ایران گفت: این سازمان افزون بر سه‌هزار و ۳۰۰ فقره استاندارد ملی خوراک دام، طیور و آبزیان را تدوین کرده است و همواره بر لزوم درج ویژگی های میکروبی و آلاینده ها تاکید دارد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، «مهدی اسلام پناه» در مراسم افتتاح هشتمین کنگره بین المللی دامپزشکی طیور که در محل هتل المپیک برگزار شد، افزود: سازمان استاندارد ایران تنها مرجع رسمی اعطای نشان حلال و اعتبار بخشی و تایید صلاحیت همه نهادهای ارزیابی انطباق مانند بازرسی، آزمایشگاه های ممیزی، آزمون های اعتبار سنجی نتایج رشد کیفیت خدمات و کالاهای کشور است.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران اظهار داشت: اهمیت صنعت غذا به قدری است که در اکثر اسناد بالادستی کشور از جمله سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در بخش سلامت، قانون برنامه ششم توسعه و قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی مصوب شورای اسلامی مورد تاکید قرار گرفته است.

وی تصریح‌کرد: موضوع بعدی تولید غذای سالم، باکیفیت، ارزان با منشا داخلی است که همیشه مورد تاکید رییس جمهوری بوده و از جمله مهمترین ماموریت دستگاه های دست اندرکار در حوزه سلامت و کیفیت غذا از جمله سازمان ملی استاندارد ایران و وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش و پزشکی و سازمان دامپزشکی کشور است.

اسلام پناه ادامه‌داد: ایمنی بهداشت و کیفیت مواد غذایی به عنوان چالش جدی در کشورهای مختلف به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه محسوب می شود که عدم توجه به آن می‌تواند موجبات بروز مشکلات زیادی از جمله شیوع بیماری ها و مرگ افراد شود.

وی گفت: بنابراین با توجه به اهمیت موضوع توجه ایمنی مواد غذایی در همه مراحل از کاشت، تولید محصول در مزرعه گرفته تا مرحله مصرف الزامی است. این موضوع از دو مسیر دامداری، مرغداری و مزرعه آغاز می شود. در صورتی که محصول در شرایط نامناسب در سطح مزرعه تولید شود در نهایت محصول ناسالم و بی کیفیت تولید خواهد شد که این آلودگی و عدم کیفیت منشا بروز بیماری را در مصرف کنندگان را ایجاد می کند.

وی افزود: همچنین کاهش آلودگی در مراحل بعدی در زنجیره تولید نیز دشوار و هزینه بر خواهد شد. به همین دلیل ایمنی غذا در سطح مزرعه و پیشگیری از ایجاد آلودگی در حین تولید محصول موضوع بسیار مهم و حیاتی است؛ به نحوی که بارزترین نقش در ایمنی غذا را می توان به کشاورزان نسبت داد. همچنین بکارگیری اقدامات و رفتارهای لازم در سطح مزرعه تاثیر غیرقابل انکاری در پیشگیری و از بین بردن آلودگی و افزایش کیفیت دارد.

ایران جزو ۱۰ کشور نخست جهان در تولید مرغ و تخم مرغ

رییس سازمان ملی استاندارد ایران اظهار داشت: با توجه به فعالیت بیش از ۱۸ هزار واحد پرورش گوشتی و افزون بر یک‌هزار و ۷۰۰ مرغ تخمگذار، ۲ میلیون و ۷۰۰ هزارتن گوشت مرغ و یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن تخم مرغ در کشور تولید می‌شود که این آمارها کشور را به‌ترتیب در جایگاه‌های هشتم و نهم تولید این مواد غذایی در جهان قرار داده است.

وی اضافه کرد: تامین و تضمین بهداشت و سلامت فراورده های دامی و بازرسی و کنترل کیفیت بهداشتی فراورده های خوراکی دام از مرحله تولید تا توزیع، به تعبیری از مزرعه تا سفره مصرف کننده و تولید غذای سالم در این زنجیره قراردارد که از عوامل تعیین کننده است و هیچ گروهی به تنهایی نمی تواند مسوولیت تولید غذای سالم را داشته باشد.

اسلام پناه افزود: نخستین هدف تولید محصول سالم حاصل از دام و طیور که جایگاه و اهمیت مهمی در ایمنی و بهداشت مواد غذایی دارد، تولید غذای سالم برای انسان است؛ بنابراین خوراک مصرفی دام و طیور در ابتدای زنجیره غذایی قراردارد.

وی گفت: خوراک دام و طیور سالم می تواند موجب تولید غذای سالم برای انسان و در نهایت باعث کاهش هزینه های تولید و افزایش کیفیت غذا شود.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران ادامه داد: خوراک مصرفی دام و طیور علاوه براینکه منبع انرژی حیوانات است از نظر آلاینده هایی مانند فلزات سنگین، ماینوتکسین ها، آفتکش ها و غیره می‌تواند برکیفیت غذای انسان اثربگذارد.

اسلام پناه بیان‌داشت: از آنجایی که تولید غذای سالم و بهداشتی موجب امنیت غذایی می شود، بنابراین تنها راه سلامت مردم تولید غذای سالم برای دام و طیور منطبق با استانداردهای ملی و بین المللی است، در همین راستا با توجه به وظیفه حاکمیتی دیگر سازمان‌های مربوطه و سازمان ملی استاندارد ایران که مرجع اصلی تدوین، بازنگری و نشر استانداردهای ملی است.

به گفته وی، افزون بر سه‌ هزار و ۳۰۰ فقره استاندارد ملی خوراک دام، طیور و آبزیان تدوین شده است.

وی در خصوص کالاها و خدماتی که به واسطه شورای عالی استاندارد و سایر قوانین اجرایی است، افزود: این سازمان با کمک سازمان دامپزشکی کشور به‌طور ویژه بر تولید، توزیع و فروش آنها نظارت با متخلفان برخورد قانونی می کند.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران اظهار داشت: در بخش محصولات دام و طیور می توان با افزایش توجه استانداردهای ملی در حوزه کیفیت محصولات مذکور، زمینه افزایش رتبه بندی با کیفیت را در زمینه صادرات برای رقابت پذیری با سایر کشورها ایجاد کرد.

به گفته وی، در این حوزه سازمان ملی استاندارد ایران با رویکرد تحولی و کنترل کیفیت محصولات صادراتی که مشمول مقررات استاندارد اجباری هستند امکان رقابت با کالاهای مشابه در بازار بین المللی خارجی ایفا کند.

اسلام پناه درباره استاندارد واحدهای تولیدی گفت: اعتباردهی و رتبه بندی نشان ملی استاندارد، رکود و رخوت موجود در کیفیت محصولات و خدمات را برهم خواهد زد و صنایع را به سمت رقابتی شدن و گشایش بازار پیش می برد.

وی افزود: در این راستا مبتنی بر قانون و مطابق با ردیف ۲۱ ماده ۷ قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد ایران درجه بندی کیفیت کالاهای با نشان ملی استاندارد ایران در راستای تحول در ساختار و مراحل صدور مجوز قراردارند را در دستور کار قرارداده ایم.

رییس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: صدور هرگونه گواهی نشان حلال و نظارت در کشور با سازمان ملی استاندارد ایران است. در این راستا سازمان در خصوص فراورده های گوشت، طیور، مرغ منجمد، گوشت شترمرغ و گوشت قرمز نشان های حلال فراوانی را صادر کرده است. دریافت نشان حلال برای گوشت و فراورده های آن فرایندی است که ذبح و صید کلیه حیوانات، پرندگان و آبزیان حلال گوشت فراوری، انباری، عرضه حلال در مراکز کشتار صیادی و تولیدی توسط ناظران شرعی با موازین شرعی حاصل شود.

وی اضافه کرد: در حوزه فراورده های خام دامی، سوسیس، کالباس، مرغ و عسل طبق مصوبات شورای عالی استاندارد قانونی مشمول استاندارد اجباری هستند.

اسلام پناه اظهارداشت: ظرفیت تولید کارخانجات خوراک دام بالای ۲۰ میلیون تن در سال است درحالی که ۷ میلیون تن تولید می شود و سازمان در راستای تکالیف تعیین شده ۳۶ استاندارد خوراک دام، طیور وآبزیان را اجباری کرده است.

به گفته وی، براساس اعلام نظام سازمان دامپزشکی کشور در سال گذشته، ماده ۲۱ قانون جامع دامپروری کشور همه محصولات خوراکی مشمول مقررات استاندارد اجباری است.

۹۰ درصد گوشت چرخ کرده ماه رمضان ۱۴۰۱ منطبق با استانداردهای ملی

رییس سازمان ملی استاندارد ایران تصریح کرد: براساس گزارش ارزیابی انطباق فراورده های غذایی در ماه مبارک رمضان سال ۱۴۰۱ گوشت چرخ کرده، حاکی از ۹۰ درصد انطباق و ۱۰ درصد عدم انطباق با الزمات استاندارد بوده است.

وی اضافه کرد: بنابراین نظارت جدی در حوزه کمیته های حلال برابر استانداردهای ملی و بین المللی اجباری است.

اسلام پناه افزود: با وجود بیش از ده‌ها استاندارد ملی و بین المللی و کمیته حلال و کمیته کشاورزی صنعت دام و طیور کشور، خوراک دام و طیور، سیستم های کنترل ایمنی در کشتارگاه ها تا عرضه با همکاری سه سازمان ملی استاندارد، دامپزشکی و نظام دامپزشکی الزامی و راهگشا است.

ارسال نظر