شناسه خبر : 30936

سایت های فروش بلیت هواپیما در گرانی نرخ ها چقدر نقش داشتند؟

سایت های فروش بلیت هواپیما در گرانی نرخ ها چقدر نقش داشتند؟

به گفته بسیاری از مسئولان نرخ‌های بلیت هواپیما به قیمت مصوب آذر سال قبل بازگشته است، اما بررسی‌های میدانی با نزدیک‌شدن به تعطیلات بهمن عکس این‌موضوع را نشان می دهد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، این روز‌ها بحث فروش بلیت هواپیما و افزایش قیمت آن بحث داغ سایت‌ها شده است و با توجه به آنکه  تعطیلات زیادی در این ماه پیش روست؛ بنابراین بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی و دفاتر فروش بلیت و سایت‌ها اقدام به فروش بلیت بالاتر از نرخ مصوب می‌کنند. این در حالی است که اگر به سایت‌های خود شرکت‌های هواپیمایی مراجعه شود، قیمت‌ها برابر با نرخ مصوب است.

از دو هفته پیش که بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی به صورت غیر قانونی و بدون مصوبه از ستاد تنظیم بازار اقدام به افزایش نرخ بلیت هواپیما تا ۳۰ درصد کرده بودند، با ورود دادستانی و  سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده و صدور دستور  جریمه برخی از ایرلاین‌ها دستور به بازگشت نرخ‌ها به پیش از افزایش قیمت داده شد، اما بررسی‌های صورت گرفته حاکی از آن است که هنوز بسیاری از سایت‌های فروش بلیت نرخ‌های عجیبی دارند به طوریکه مبلغ بلیت یک طرفه تهران -کیش به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان هم رسیده است.

 ایرلاین‌ها نرخ‌های خود را به حالت سابق برگردانده اند

براساس این گزارش در همین رابطه محمد محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشور گفت: قیمت بلیت هواپیما با دستور دادستان تهران به حالت قبل برگشت و با بازرسی‌ها میدانی و گشت‌های تعزیراتی از تمامی شرکت‌های هواپیمایی این نرخ به حالت سابق خود بازگشته است.

او می‌گوید: هیچ گران فروشی از سوی شرکت‌های هواپیمایی وجود ندارد واگر نرخی بالاتر از نرخ مصوب باشد، این  تخلف و گران فروشی از طرف دفاتر، آژانس‌های مسافرتی وسایت‌های فروش بلیت است و اگر مسافری گران فروشی از سوی شرکت‌های هواپیمایی مشاهده کرد، به سازمان هواپیمایی کشور گزارش دهد.

نرخ عوارض فرودگاهی بسیاری از ایرلاین‌ها را با مشکل مواجه کرده است

 در همین رابطه مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرد: نرخ بلیت هواپیما‌ها با دستور دادستانی به نرخ سابق خود بازگشت و شرکت‌های هواپیمایی مبلغی که افزایش داده بودند، به نرخ مصوب دی سال گذشته برگرداندند.  

به گفته دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، مبلغی که در این چند روز شرکت‌های هواپیمایی افزایش داده بودند، طبق دستور دادستانی اعلام شد که به مسافران بازگردانده شود.

او می‌گوید:گشت‌های تعزیراتی چند روز پیش به شرکت‌های هواپیمایی مراجعه کرده و تمامی نرخ‌های آنها را پس از بررسی به پیش از افزایش قیمت بازگرداند.

سامانی گفت: در حال حاضر شرکت‌های هواپیمایی با مشکلاتی از جمله افزایش هزینه‌های قطعات و نرخ عوارض فرودگاهی مواجه هستند و برای نوسازی ناوگان خود نیاز به منابع مالی دارند و از سوی دیگر ۵۰ درصد از ناوگان زمین گیر است که همین خود باعث تشدید مشکلات شده است.

او با بیان اینکه شرکت‌های هواپیمایی از گرانی و افزایش قیمت بلیت هواپیما استقبال نمی‌کنند، افزود: شرایط اقتصادی کشور به گونه‌ای است که گرانی را به شرکت‌های هواپیمایی تحمیل کرده است.

سامانی گفت: بعضی از شرکت‌های هواپیمایی ما زیان ده هستند و قیمت‌های تکلیفی را به نوعی اجرا می‌کنند، علی رغم  آنکه طبق قانون برنامه پنجم و ششم، نرخ بلیت حمل و نقل هوایی آزاد و تابع عرضه و تقاضاست.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به عنوان شرکت هوایی دولتی در سال ۹۹، حدود ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان زیان دیدند، گفت: این زیان ناشی از یارانه‌ای است که دولت به آن یک درصدی که از هواپیما استفاده می‌کنند داده است. لذا بخش خصوصی که در این صنعت فعالیت می‌کند، یک بنگاه اقتصادی است و باید درآمد‌ها با هزینه ها برابری کند.

  سامانی گفت: با توجه به افزایش دستمزد و تعرفه مبنای تعرفه گمرکی، ترخیص قطعات، تورم بالای ۴۰ درصدی در کشور، افزایش قیمت جهانی قطعات، تجهیزات و موتور هواپیما و هزینه‌های حمل و موارد دیگر که در کشور وجود داشته است، موجب شده که هزینه‌های شرکت هواپیمای به شدت افزایش یابد.

براساس این گزارش با توجه به آنکه بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی اعلام می‌کنند که طبق برنامه پنجم وششم، آزاد سازی نرخ بلیت هواپیما صورت گرفته است.

انجمن شرکت‌های هواپیمایی اعلام می‌کند که این افزایش قیمت در شورای عالی هواپیمایی تصویب شده است، اما مسئولان در سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده اعلام می‌کند که این افزایش قیمت بلیت باید در ستاد تنظیم بازار مورد تصویب قرار گیرد و به هیچ عنوان شرکت‌های هواپیمایی حق ندارند بدون این مصوبه نرخ‌های بلیت خود را افزایش دهند. البته بسیاری مسئولان اعلام می‌کنند که این افزایش قیمت به دلیل ورود دلالان است که حضور پرر نگ این چارتر کنندگان باعث شده که نرخ‌ها بیش از ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش یابد.

براساس این گزارش با توجه به آنکه در این ایام بسیاری از مردم خرید بلیت خود را از سایت‌های فروش بلیت و اپلیکیشن‌ها انجام می دهند؛ بنابراین باید نظارت در این بخش بیش از نظارت بر شرکت‌های هواپیمایی باشد چراکه بخش عمده‌ای از این گرانی‌ها ناشی از همین سایت‌ها است.

تاپ///مقصر گرانی بلیت‌های هواپیما کیست/ نقش پر رنگ سایت‌های فروش بلیت در گرانی نرخ‌های هواپیما

تاپ///مقصر گرانی بلیت‌های هواپیما کیست/ نقش پر رنگ سایت‌های فروش بلیت در گرانی نرخ‌های هواپیما

ارسال نظر