شناسه خبر : 30822

میزان بارش‌ها در ۴ ماه ابتدای سال آبی جاری به ۹۰.۸ میلیمتر رسید

میزان بارش‌ها در ۴ ماه ابتدای سال آبی جاری به ۹۰.۸ میلیمتر رسید

میزان بارش‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری تا ۳۰ دی‌ماه به رقم ۹۰.۸ میلیمتر رسید و استان کهگیلویه و بویراحمد با بارش ۳۹۴.۵ میلی‌متر مقام پربارش‌ترین نقاط کشور را دارا شد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، وضعیت بارش‌های کشور با وجود بارش‌های به نسبت خوب اخیر هنوز راضی‌کننده ارزیابی نمی‌شود؛ اما انتظار می‌رود تا آخر اسفندماه وضعت کمی بهتر شود.

تازه‌ترین گزارش دفتر اطلاعات و داده‌های آب شرکت مدیریت منابع آب ایران نشان می‌دهد میزان بارش‌های از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر) تا آخر دی‌ماه نسبت به دوره درازمدت که ۹۹.۳ میلیمتر بارش داشته‌ایم با کاهش ۹ درصدی روبرو شده است.

این میزان بارش همچنین در مقایسه با مدت مشابه سال آبی پارسال (ابتدای مهر ۱۴۰۰ تا آخر شهریور ۱۴۰۱) که ۱۱۶.۹ میلیمتر بارش رخ‌داده بود کاهشی ۲۲ درصدی را نشان می‌دهد.

حوضه‌های پربارش کشور

استان کهگیلویه و بویراحمد از ابتدای سال آبی جاری تا آخر دی‌ماه ۳۹۴.۵ میلیمتر بارش دریافت کرده که در مقایسه با دوره درازمدت با بارش ۲۸۱.۶ میلیمتر ۴۰ درصد رشد دارد.

میزان بارش‌های این استان در مقام مقایسه با دوره مشابه سال آبی پارسال که ۳۷۶.۲ بارش داشته از رشد ۵ درصدی برخوردار است.

استان چهارمحال‌وبختیاری هم با دریافت ۳۱۱.۸ میلیمتر بارش از ابتدای سال آبی جاری تا آخر دی‌ماه نسبت به دوره مشابه درازمدت که ۲۹۸ میلیمتر بارش داشته با رشد ۵ درصدی روبرو شده است.

وضعیت بارش‌های این استان نسبت به سال آبی پارسال که ۳۰۸.۴ میلیمتر بوده رشد یک‌درصدی را نشان می‌دهد.

سومین استان پربارش کشور در ۴ماهه ابتدای سال آبی جاری استان گیلان با ۳۱۱.۵ میلیمتر بارش است.

میزان بارش‌های این استان البته در مقایسه با دوره درازمدت که ۴۴۵.۸ میلیمتر بارش داشته کاهشی ۳۰ درصدی دارد.

بارش‌های گیلان در سال آبی پارسال هم ۵۱۱.۳ میلیمتر بوده که باز کاهش ۴۴ درصدی یافته است.

کم‌بارش‌ها چهارماهه ابتدایی سال آبی جاری

استان قم با دریافت ۲۲ میلیمتر بارش از ابتدای سال آبی جاری تا آخر دی‌ماه مقام نخست کم‌بارش‌ها را دارد.

میزان بارش‌های این استان در مقایسه با دوره درازمدت که ۶۳ میلیمتر بوده ۶۵ درصد کاهش‌یافته است و نیز در مقایسه با دوره مشابه سال آبی پارسال با بارش ۷۶ میلیمتر کاهش ۷۱ درصدی را نشان می‌دهد.

خراسان رضوی نیز جزو کم‌بارش‌های سال آبی جاری است.

میزان بارش‌های این استان از ابتدای سال آبی جاری تا آخر دی‌ماه در حالی به رقم ۲۹.۵ میلیمتر می‌رسد که در دوره درازمدت میزان بارش‌های آن ۴۸.۹ میلیمتر بوده و ۴۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

سال آبی پارسال این استان از ابتدای سال آبی تا آخر دی‌ماه ۵۶.۴ میلیمتر بارش داشته که بارش‌های امسال آن ۴۸ درصد کاهشی است.

ارسال نظر