شناسه خبر : 30755

پشه آئدس زنگ خطری برای کشور!

پشه آئدس زنگ خطری برای کشور!

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: موظف هستیم موضوع آئدس را به عنوان یک زنگ خطر برای استان و کشور اطلاع رسانی کنیم چرا که در صورت کم توجهی سایر دستگاه‌های متولی و بروز بیماری‌های منتقله از پشه مهاجم آئدس از جمله تب دنگی، موج عظیمی از همه گیری در کشور ایجاد می‌شود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان  صبح امروز (سوم بهمن ماه) در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا، اقدامات و برنامه‌های پیشگیری و مقابله با پشه مهاجم آئدس در هرمزگان، افزود: یکی از مباحث بسیار مهم، مشارکت بین بخشی و جلب مشارکت مردمی در پیشگیری از بیماری‌های منتقله از آئدس با استفاده از ظرفیت‌های موجود است.

عبدالجبار ذاکری با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در موضوعات مختلف به ویژه بهسازی محیط از برخی ادارات و سازمان‌ها گلایه‌مند اس؛ چرا که با توجه به مصوبات جلسات قبلی هنوز شاهد کم توجهی در این امور هستیم، تصریح کرد: منظور از بهسازی محیط، بهسازی ۱۰۰ درصدی است، زیرا حتی ۱۰ درصد از عوامل و شرایط مناسب برای تخم ریزی یا لارو پشه می‌تواند خطر ساز باشد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان  هم با تاکید بر اینکه دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان به عنوان یک دستگاه نظارتی و هشدار دهنده در موضوع پشه مهاجم آئدس است، عنوان کرد: دانشگاه موظف است موضوع آئدس را به عنوان یک زنگ خطر برای استان و کشور اطلاع رسانی کند چرا که در صورت کم توجهی سایر دستگاه‌های متولی و بروز بیماری‌های منتقله از پشه مهاجم آئدس از جمله تب دنگی، موج عظیمی از همه گیری در کشور ایجاد می‌شود که عواقب آن مشکلات زیادی را در همه ابعاد برای کشور به وجود می‌آورد.

غلامعلی جاودان افزود: ضرورت بهسازی محیط با نقش تعیین کننده فرمانداران، بخشداران و دهیاران و حمایت همه جانبه دستگاه ها، توجه به بخش آموزش سلامت با استفاده از ظرفیت سفیران سلامت مدارس، صدا و سیما و سازمان تبلیغات اسلامی و برآورد هزینه‌ها و تشکیل کمیته بودجه برای تامین اعتبارات لازم، نظارت و ارزشیابی و در نهایت درمان از موارد حائز اهمیت است که باید به آن‌ها توجه جدی داشت.

معاون سیاسی و امنیتی استانداری هرمزگان  نیز بر دو موضوع مهم بهسازی محیط و آموزش بعنوان اولویت‌های اصلی تاکید کرد و گفت: مواردی از جمله تعیین تکلیف ساختمان‌های نیمه کاره و رها شده، چاله‌های آسانسور و فضاهای مناسب تخم ریزی و لانه گزینی پشه‌های آئدس در سطح شهرها در گزارشات دانشگاه علوم پزشکی بعنوان چالش‌ها مطرح شده است که نظام مهندسی و شهرداری باید در اسرع وقت نسبت به پیگیری و رفع آن‌ها اقدام کنند.

احسان کامرانی از دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان خواست اطلاعات و محتوای مرتبط با موضوع آئدس در راستای آموزش عمومی برای گروهای سنی مختلف در اختیار صدا و سیما، فرمانداران، بخشداران و سازمان تبلیغات اسلامی قرار دهد تا آگاه سازی عمومی با دقت و سرعت بیشتری در جامعه صورت گیرد.

وی ادامه داد: در بحث بهسازی محیط، شهرداری‌ها و دهیاری می‌توانند در کل شهرستان، شورای بخش و شورای شهر بصورت ضربتی این آموزش‌ها را در دستور کار خود قرار دهند.

دستور کار دوم ستاد استانی مقابله با کرونا وضعیت بیماری کرونا و آنفلوآنزا بود که پس از اعلام گزارش دانشگاه علوم پزشکی، حاضرین به بحث و تبادل نظر پرداختند.

مدیر گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان  گفت: هم اکنون ۵ شهرستان هرمزگان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند و در هفته‌های اخیر شاهد روند افزایشی مختصر بیماران بستری کرونایی در استان هستیم که از علل اصلی آن رعایت نکردن دستورالعمل‌ها و استفاده کمتر از ماسک است.

طیبه رازنهان افزود: هم اکنون میزان استفاده از ماسک به کمتر از ۳۵ درصد رسیده و استقبال مردم از انجام نمونه گیری کووید کاهش محسوسی داشته است که این موضوع میزان نگرانی از ایجاد موج جدید بیماری را دوچندان می‌کند.

ارسال نظر