شناسه خبر : 30654

ایران در رتبه بیست‌ و دوم تولیدات شیلات دنیا

ایران در رتبه بیست‌ و دوم تولیدات شیلات دنیا

رئیس سازمان شیلات ایران گفت: ایران با تولید ۲۱۴ میلیون تن، رتبه ۲۲ جهان در کل تولیدات شیلاتی را داراست.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سیدحسین حسینی، رئیس سازمان شیلات ایران گفت: براساس سالنامه آماری، کل تولیدات آبزیان در سال گذشته، یک میلیون و ۲۵۸ هزار تن بوده است که ۵۵۶ هزار تن از آبزی‌پروری بوده (معادل ۴۴ درصد) و ۷۰۲ هزار تن از صید و صیادی (معادل ۵۶ درصد) از کل تولید بوده که برای ۲۴۰ هزار نفر به طور مستقیم اشتغال ایجاد کرده است.

به گفته او، در کشورهای پیشرفته از جمله چین تنها ۱۵ درصد سهم صید و صیادی است و بیشتر تولیدات شیلاتی از راه آبزی پروری است.

حسینی ادامه داد: استراتژی سازمان شیلات حرکت به سمت آبزی پروری منطبق با مسیر جهانی است.

رئیس سازمان شیلات گفت: ایران با تولید ۲۱۴ میلیون تن رتبه بیست و دوم جهان در کل تولیدات شیلاتی را داراست درحالی که در حوزه قزل آلا و صید در اقیانوس هند در بین سی و دو کشور دنیا، مقام اول را داریم. همچنین در بخش میگوی وانامی که از موضوعات مهم است رتبه نهم را به خود اختصاص داده ایم.

او می‌گوید: تولید یک میلیون و ۲۵۸ هزار تنی شیلات کشور، دارای ارزش صادراتی معادل ۵۵۴ میلیون دلار و تراز تجاری معادل ۵۲۰ میلیون دلار است که توان بازسازی ذخایر معادل ۳۱۴ میلیون قطعه بوده و مصرف سرانه ۸/۱۳ کیلوگرم در سال رسیده است.

حسینی گفت: در ۱۰ ماهه اخیر با توجه به چندوجهی بودن بخش‌های تصمیم‌گیری در حوزه شیلات، شورای عالی راهبری شیلات تشکیل شد و با حمایت‌هایی که از سوی وزیر اتفاق افتاد، شیلات کارت و بازارگاه برای فعالان حوزه شیلات ایجاد شد.

معان وزیر جهاد گفت: تسهیلات یارانه دار با بهره ۱۲ تا ۱۴ درصدی برای فعالیت‌های شیلاتی فراهم شد که تاکنون بیش از ۹۸ میلیارد تومان در قالب شیلات کارت پرداخت شد و در قالب سامانه بازارگاه نیز بیش از ۱۲۵ میلیارد تومان با بانک کشاورزی عقد قرارداد شد.

ارسال نظر