شناسه خبر : 30337

ترانزیت کالا از مرز آستارا ۱۸ درصد رشد یافت

ترانزیت کالا از مرز آستارا 18 درصد رشد یافت

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری گفت: مجموع تردد ناوگان حامل کالا از پایانه مرزی آستارا در بازه زمانی دوماهه منتهی به دی ماه بیش از ۱۶ هزار تردد است که افزایش ۴۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۸ (سال قبل از کرونا) و رشد ۱۸ درصد نسبت به سال قبل را نشان می‌دهد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، «جواد هدایتی» امروز سه‌شنبه، با اشاره به اهمیت رشد ترانزیت برای کشور، اظهار کرد: این موضوع در دستور کار دولت سیزدهم قرار دارد که با توجه به اولویت توسعه مناسبات با همسایگان، تسهیل افزایش ترانزیت ناوگان ورودی از مرز آستارا در دستور کار قرار گرفته است و با توجه به شرایط حال حاضر روسیه و افزایش تجارت آن کشور با قلمروهای جنوبی، کمال بهره‌برداری را انجام خواهیم داد.

وی ادامه داد: در این راستا، مرز آستارا موفق به افزایش بیش از دو برابر ترانزیت ورودی نسبت به سال گذشته شده است البته ۱۸ درصدی افزایش تردد ناوگان نیز در این مرز رخ داده است.

هدایتی توضیح داد: پس از تعمیق روند الحاق جمهوری اسلامی ایران به اتحادیه اوراسیا و تداوم جنگ اوکراین، حجم ترانزیت و صادرات کالا از مرز آستارا به طور بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است به طوری که از اوایل نوامبر سال گذشته میلادی (آبان ماه ۱۴۰۱)، شاهد حجم روزافزون تردد در این مرز هستیم که با فرارسیدن تعطیلات سال نو میلادی تشدید شده و افزایش روند تا پایان تعطیلات نوروز پیش‌رو نیز، پیش‌بینی شده است.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی اظهار داشت: در وضعیت عادی، تردد ناوگان جاده‌ای از مرز آستارا به طور متوسط روزانه ۴۰۰ دستگاه است؛ همچنین با در نظر گرفتن اینکه حجم محمولات صادراتی یخچالی به کشور آذربایجان و ماورای آن همواره از اواسط آبان افزایش می‌یابد و طی هفته‌های آخر سال میلادی و آغاز سال جدید با بیشترین تقاضا برای برخی محمولات صادراتی بالاخص میوه و تره‌بار مواجه هستیم.

وی ادامه داد: در مجموع تردد ناوگان حامل کالا (ورودی، خروجی و ترانزیتی) در این مرز در بازه زمانی دوماهه منتهی به دی‌ماه (۱۴۰۱.۸.۱۵ تا ۱۴۰۱.۱۰.۱۵) بالغ بر ۱۶ هزار تردد است که افزایش ۴۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۸ (سال قبل از کرونا) و رشد ۱۸ درصد نسبت به سال قبل را نشان می‌دهد.

هدایتی گفت: افزایش تقاضا در این مرز برای صادرات کالا به آذربایجان و از آن قلمرو به روسیه و گرجستان و نیز ورود ناوگان سه کشور به قلمرو جمهوری اسلامی ایران، موجب توقف ناوگان جاده‌ای به میزان ۳ تا ۴ روز شده است، البته توقف دو تا سه هفته‌ای مورد اشاره، در برخی رسانه‌ها عمدتاً به‌واسطه نقص مدارک رانندگان و کامیون‌ها محتمل شده است.

این مقام مسوول بیان کرد: طی هفته جاری و گذشته اقدامات متنوعی در همکاری با دیگر نهادهای مستقر در مرز جهت بهبود تعاملات داخلی انجام شده و رایزنی با مقامات استانی و تشکیل نشست مشترک با همتایان آذربایجانی صورت پذیرفته که مسبوق به مکاتبات متعدد از مجاری دیپلماتیک با طرف آذربایجانی است و مجدانه توسط سفارت ایران در باکو در حال پیگیری است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت پایانه مرزی آستارا به‌ویژه در مسیر راهگذر حمل‌ونقل بین‌المللی شمال - جنوب، این مرز یکی از دو گذرگاه مهم زمینی با جمهوری آذربایجان و با واسطه با روسیه و گرجستان بوده و جایگاه آن به‌عنوان سومین مرز فعال تجاری کشور با تنوع فعالیت آن در رویه‌های مختلف مرزی از اهمیت بالایی برخوردار است.

هدایتی با اشاره به کاهش طول صف ناوگان جاده‌ای در مرز آستارا، یادآوری کرد: افزایش صادرات محصولات کشاورزی به‌خصوص به روسیه مقارن با فرارسیدن فصل سرما در سه‌ماهه قبل و بعد از ژانویه هرسال و نیز یخ‌بندان کانال ولگا دن، باعث ازدحام در مرز آستارا به دلیل نزدیکی به گذرگاه‌های ورودی روسیه می‌شود، بر این اساس در دستور کار است تا با همکاری دیگر نهادهای مستقر جهت کاهش تشریفات کنترل اسناد و رایزنی با طرف مقابل جهت افزایش پذیرش ناوگان، پیگیری شود.

 

ارسال نظر