شناسه خبر : 30177

درجه حرارتی که روغن حرارتی تحمل میکند چقدر است؟

درجه حرارتی که روغن حرارتی تحمل میکند چقدر است؟

در تجهیزات و دستگاه های صنعتی روغنی که سبب خنک شدن یک طرف فرآیند، انتقال و ذخیره انرژی گرمایی و گرم شدن در طرف دیگر فرایند کار می شود، روغن انتقال حرارت نام دارد.

علت استفاده از روغن های حرارتی چیست؟

از روغن های انتقال حرارت، برای ممانعت از گرم شدن زیاد درون یک سیستم یا یک دستگاه استفاده می شود، با جریان یافتن روغن، گرما به خارج از دستگاه یا سیستم  انتقال می یابد. از این نوع روغن های صنعتی در کاربردهای بسیاری در فرآیندهای صنعتی که به گرم کردن یا سرمایش نیاز دارند، غالبا در مدار بسته و در چرخه های مداوم استفاده می شود.

مشخصات روغن انتقال حرارت کدام اند؟

این نوع روغن های صنعتی نقطه جوش و ظرفیت گرمایی بالایی دارند. نقطه جوش زیاد این روغن از بخار شدن مایعات انتقال حرارت در دمای زیاد جلوگیری می کند. از سوی دیگر باید روغن های انتقال حرارت نقطه جوش بالایی داشته باشند تا هنگامی که از روغن انتقال حرارت با نقطه جوش کم برای تبادل حرارت با مواد داغ استفاده می شود، باعث تبخیر مایع و تولید بخارات مایع در خود سیستم نشود. لیست کامل مشخصات فنی انواع روانکار را می توانید در این سایت مشاهده کنید.

 روغن حرارتی چه درجه حرارتی را تحمل میکند ؟

روغن های انتقال حرارت لازم است ظرفیت حرارتی بالایی داشته باشند زیرا ظرفیت حرارتی میزان گرمای سیال را که بدون تغییر دمای آن می تواند ثابت بماند را نشان می دهد. در خصوص مایعات، ظرفیت حرارتی میزان گرمای آن را نیز بیان می کند قبل از اینکه دما به نقطه جوش برسد و در نهایت بخار شود. چنانچه مایع، ظرفیت حرارتی کمی داشته باشد، مقدار زیادی مایع جهت تبادل مقدار نسبتاً کمی گرما مورد نیاز است. این مسئله سبب بالا رفتن هزینه استفاده از روغن های انتقال حرارت و کاهش کارایی می شود. روغن های انتقال حرارت معدنی و سنتیتک درجه حرارت بین 200 تا 400 درجه سانتیگراد را تحمل می کنند.

تفاوت روغن انتقال حرارت و روانکاری در چیست؟

 روغن انتقال حرارت و  روغن روانکار، هر دو گرما را منتقل می کنند، اما هر یک از آن ها برای عملکرد های مختلف فرموله و تولید می شوند. شاخص ویسکوزیته روغن ها مهم ترین ویژگی است که در انواع روغن ها متفاوت است.

 

خصوصیات روغن انتقال حرارت مناسب کدام اند؟

به منظور خرید روغن انتقال حرارت مناسب بسته به مشخصات کاربردی، روغن باید دارای خصوصیات نظیر؛ ویسکوزیته کم، پایداری حرارتی خوب، نقطه اشتعال زیاد، خصوصیات انتقال حرارت خوب، سهولت در دفع مواد زائد، ضد خورنده، غیر سمی و غیر قابل اشتعال باشد.

ویسکوزیته سیال در عملیات انتقال حرارت بر ویژگی های جریان در لوله ها تأثیر می گذارد و به طور بالقوه سبب از بین رفتن اصطکاک می شود. ویسکوزیته مناسب، انتقال حرارت را افزایش خواهد داد. به طور معمول روغن های انتقال حرارت از مواد دارای نقطه جوش کم و نقطه جوش زیاد به صورت ترکیبی تولید می شوند. مواد با نقطه جوش کم، در زمان کار طبیعی تبخیر می شوند و ویسکوزیته را کاهش می دهند و نقطه اشتعال را پایین می آورند. مواد تشکیل دهنده با نقطه جوش زیاد، رسوبات بر روی لوله ها و سطوح گرمایش باقی می گذارد. از این رو به شکل ترکیبی از هر دو در یک روغن انتقال حرارت استفاده می کنند.

photo_2023-01-07_09-20-07

عمر روغن انتقال حرارت چقدر است؟

به این دلیل که روغن های انتقال حرارت آلی با اکسیژن واکنش می دهند، لذا عمر مفید به مقاومت خوب در برابر اکسیداسیون بستگی دارد. هنگامی که هیدروکربن های اشباع شده با اکسیژن واکنش نشان می دهند، اسیدهای آلی که خطر خوردگی را افزایش می دهند و محصولات پلیمریزاسیون تولید می شوند که لجن و رسوبات چسبنده ایجاد می کنند. همواره مس و آلودگی(گرد و غبار، آب و زنگ زدگی) میزان اکسیداسیون را افزایش می دهد، لذا جلوگیری از استفاده از سطوح بزرگ مس مهم است.

کاربرد روغن های انتقال حرارت کدام اند؟

روغن های انتقال حرارت از طراحی ساده و استاتیک گرفته تا سیستم های پیشرفته چند حلقه ای که عملکردهای فراوانی را در یک عملیات تولید انجام می دهند، کاربردهای متنوعی دارند. در طراحی و فرایندهایی که از روغن های انتقال حرارت استفاده می شود، تغییرات زیادی وجود دارد از این رو تعداد صنایعی که از این روش استفاده می کنند، بسیار زیاد است که صنایع پلاستیک، لاستیک، کامپوزیت ها، قالب گیری، تجزیه، تقطیر، سنتز، نفت و گاز و فرآوری گاز، پالایشگاه ها تبدیل پرس، رول، لمینیت و.. از جمله موارد کاربرد این نوع روغن صنعتی است.

چگونه می توان روغن انتقال حرارت خریداری کرد؟

گروه بازرگانی چاکو به عنوان معتبرترین عرضه کننده روغن های صنعتی در کشور، از برندهای معتبر داخلی و خارجی باکیفیت ترین محصولات را به مصرف کنندگان سراسر کشور عرضه می نماید. به منظور کسب اطلاعات کامل در خصوص هر یک از محصولات عرضه شده توسط بازرگانی چاکو به صفحه هر محصول مراجعه کنید و در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر از طریق شماره های تماس درج شده در سایت با کارشناسان واحد فروش ما تماس حاصل فرمایید.

 

ارسال نظر