شناسه خبر : 30043

شرایط آبرسانی کشور وضعیت مناسبی دارد

شرایط آبرسانی کشور وضعیت مناسبی دارد

فرحناکیان گفت: با وجود اینکه بارش ها در ایران یک سوم متوسط جهانی است، اما در بحث آبرسانی شرایط خوبی داریم.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان: محمدعلی فرحناکیان مدیر مرکز توسعه صادرات و پشتیبانی صنعت آب و برق گفت: همانطور که مستحضر هستید وزارت نیرو متولی در دو بخش آب و برق است. بعضی از دستاور‌دهای ما که در نمایشگاه به نمایش گذاشته می‌شود برای بسیاری از کشور قابل توجه نیست و ایران جزء کشور‌های سرآمد در این زمینه است.

به گفته او، کشوری که میزان بارندگی آن یک سوم متوسط بین المللی و میزان تبخیر آب در آن سه برابر متوسط جهانی است، ۱۰۰ درصد شهروندان آن آب شرب دارند و ۸۰ درصد روستاییان به آب دسترسی دارند که هر دو آمار بالاتر از متوسط جهانی است. این درحالی است که شاخص‌های ایران در دسترسی به آب سالم سخت گیرانه‌تر از شاخص‌های بین المللی است.

فرحناکیان ادامه داد: توانمندی در زمینه پروژه‌های آبی به اندازه‌ای است که می توانیم بگوییم در بسیاری از کشور‌های منطقه پروژه‌های آبی توسط متخصص‌های ایرانی انجام می‌شود.

او ادامه داد: یکی از حرکت‌های جهادی دولت سیزدهم، جهاد آبرسانی بود و در حال کار آبرسانی به ده هزار روستا در حال انجام است. اکنون بخش قابل توجهی از آبرسانی به خوزستان انجام شده و طی چندسالی که پیش رو داریم در بحث ابرسانی شاخص آبرسانی افزایش پیدا کند.

این مقام مسئول در خصوص همکاری با یونیسف گفت: همکاری‌هایی را با این سازمان بین المللی شروع کردیم تا از منابع مالی آن‌ها برای آبرسانی به کودکان در مناطق محروم استفاده کنیم. اما اعداد و نتیجه‌ای که طرح جهاد آبرسانی به ثمر رساند، نسبت به همکاری با یونیسف قابل توجه است.

مشاور وزیر نیرو گفت: یکی از ظرفیت‌هایی که دیپلماسی آب ایران توانسته ایجاد کند، این است که ایران میزبان دو مرکز بین المللی آب زیر نظر یونسکو است که یک مورد آن مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری است. برای درک اهمیت این سازمان باید گفت که تنها مربوط به ایران نیست و آسیای میانه، خاورمیانه و بخشی از افریقا زیر نظر این مرکز هستند. دو دوره ارزیابی‌های ایران توسط یونسکو مثبت بوده و میزبانی ما تمدید شده است. ۲۰ وزیر به ریاست وزیر نیروی کشورمان، عضو شورای حکام این سازمان هستند و قریب به ۱۹ سازمان هم عضو این شورا هستند.

او ادامه داد: امسال سیزدهمین شورای حکام به میزبانی ایران برگزار خواهد شد و تعداد قابل توجهی از نمایندگان مناطقی که ذکر شد در این شورا حضور پیدا می‌کنند. به غیر از سال‌های کرونا که جلسات به شکل مجازی بود بیشتر جلسات این شورا در تهران برگزار شده است.

فرحناکیان در خصوص حقابه هیرمند گفت: طبق معاهده قرار شد که جلساتی با افغانستان انجام شود. در حوزه هیرمند وزارت نیرو سعی کرد دیپلماسی فعالی در این زمینه داشته باشد. با افغانستان یک موافقتنامه مشخص وجود دارد و عدم به رسمیت شناخته نشدن دولت طالبان باعث نشده که ما از پیگیری حقابه هیرمند به شکل بین المللی کنار بکشیم. البته رهاسازی‌هایی به سمت هیرمند صورت گرفته، اما همچنان با تعهدات فاصله دارد.

او در مورد سدسازی‌های ترکیه در دو رود دجله و فرات گفت: ایران به طور مستقیم از سدسازی بر روی دجله و فرات آسیب نمی‌بیند، اما ممکن است به صورت غیر مستقیم از طریق ریزگرد‌ها تحت تاثیر قرار بگیریم. بحثی که میتوانیم به صورت مستقیم با ترکیه وارد مذاکره شویم مربوط به رود ارس است. دیپلماسی فعال مربوطه در این زمینه وجود دارد و قرار است بر روی پنج موضوع، مذاکراتی صورت بگیرد.

ارسال نظر