شناسه خبر : 30020

سهمیه حج امسال ایران حدود ۹۰ هزار نفر

سهمیه حج امسال ایران حدود ۹۰ هزار نفر

رییس سازمان حج و زیارت از سفر هیأت حج ایران به عربستان در هفته آینده خبر داد و درباره تاثیر نرخ ارز بر سفرهای عتبات عراق ، تاثیر تحریم هوایی بر پروازهای حج و پیگیری برقراری عمره در سفر به عربستان سخن گفت.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، سیدصادق حسینی گفت: هیأت حج ایران شنبه ۱۷ دی‌ماه به دعوت وزارت حج و عمره عربستان به این کشور سفر خواهد کرد و مذاکرات حضوری درباره حج ۱۴۰۲ انجام خواهد شد.

او با بیان این‌که انتظار می‌رود سهمیه حج امسال ایران حدود ۹۰ هزار نفر باشد، درباره تمهیداتی که برای کاهش مدت زمان سفر حج اندیشیده شده است، اظهار کرد: متاسفانه به دلیل تحریم‌های ظالمانه، امکان استفاده از هواپیماهای پهن‌پیکر برای انتقال و بازگشت زائران وجود ندارد که اگر این مشکل رفع شود، یکی از دلایل افزایش مدت زمان سفر رفع می‌شود، اما دلایل دیگری همانند جداول پروازی کشور میزبان نیز ازجمله این موارد محسوب می‌شود که تصمیم‌گیری دراین‌باره به عهده آن‌ها است، اما مطمئنا در این راستا تلاش خواهیم کرد و چانه‌زنی‌های لازم برای کوتاهی جداول پروازی را انجام می‌دهیم.

حسینی درباره راه‌اندازی سفر عمره نیز گفت: ما همیشه پیگیر راه‌اندازی سفرهای عمره مفرده هستیم؛ چراکه ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در انتظار عمره هستند. در همین راستا در دو ماه گذشته مکاتباتی را با وزارت حج و عمره عربستان انجام داده‌ایم، اما هنوز جوابی درباره راه‌اندازی دوباره عمره دریافت نکردیم. قطعا در سفر آتی به عربستان پیگیر موضوع عمره نیز خواهیم بود تا سیل مشتاقان سفرهای زیارتی به سرزمین وحی به آرزوی دیرینه خود برسند.

او که در بین کارگزاران زیارتی سخن می‌گفت، با بیان این‌که روند اعزام زائران به عتبات عالیات عراق از ابتدای امسال تا پایان آذر ماه رو به رشد بوده است، افزود: در ۹ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱ حدود ۲۴۲ هزار زائر در طرح جدید به عتبات عالیات اعزام شده‌اند که این رقم نشان‌دهنده اعتماد روزافزون مردم به سازمان حج و زیارت است، بنابراین به دنبال دریافت ایده‌ها و پیشنهادها با هدف توجه به نقاط قوت و ضعف و رفع کاستی‌ها در این طرح هستیم.

رییس سازمان حج و زیارت به تاثیر برخی نوسانات ارزی در سفر به عتبات عالیات اشاره کرد و گفت: در ماه آذر تعداد ۵۲  هزار نفر با کاروان‌های زیارتی تحت نظارت سازمان حج و زیارت به زیارت عتبات عالیات در عراق مشرف شده‌اند.

حسینی ادامه داد: برای رفع مشکل نوسانات ارزی رایزنی‌ها و مکاتباتی را با بانک مرکزی و معاون اقتصادی دولت انجام داده‌ایم تا یک خط اعتباری برای هر فصل برای امور اجرایی اعزام به عتبات عالیات تخصیص داده شود تا مشتاقان این سفر زیارتی به دلیل نوسانات بازار ارز از این تشرف بازنمانند.

رییس سازمان حج و زیارت همچنین با اشاره به تصویب و اعلام مصوبات شورای عالی حج از سوی دبیرخانه شورای عالی حج گفت: این‌که چارترینگ هواپیماهایی که به مقصد عتبات عالیات پرواز کنند، تحت نظارت سازمان حج و زیارت قرار بگیرد یکی از بندهای مصوبات است که در صورت اجرایی شدن آن شاهد کاهش قیمت‌های سفرهای هوایی خواهیم بود؛ زیرا این چارترینگ در حال حاضر در اختیار برخی شرکت‌ها یا افراد است که عملا هزینه‌ها را ، برای زائران افزایش می‌دهد.

ارسال نظر