شناسه خبر : 29764

باران منجی هوای تهران می‌شود؟

باران منجی هوای تهران می‌شود؟

تهران جزو کلانشهرهایی است که با آغاز فصل سرما دچار آلودگی هوا و تنفس برای شهروندان آن دشوار می‌شود. در برخی مواقع تصور ما این است که بارش باران موجب کاهش آلودگی می‌شود اما به گفته کارشناسان این باران‌ها به دلیل ترکیب با عناصر شیمیایی موجود درهوا اسیدی می‌شوند و بر کاهش آلودگی تاثیر چندانی ندارند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا ، ما در شهری زندگی می‌کنیم که میزان تولید آلاینده‌ها در آن به‌شدت بالاست همچنین به علت وجود کوه‌های بلند اطراف شهر تهران، باد مناسبی در این شهر نمی‌وزد. این وضعیت سبب می‌شود تهویه هوا در شهر به‌خوبی صورت نگیرد.

 میزان تولید آلاینده‌ها در شهر تهران بسیار بالا است. به همین علت زمانی که باد و باران متوقف می‌شود، به‌سرعت آلودگی هوا تشدید می‌شود و شرایط به حالت سابق خود برمی‌گردد.

پاک‌ شدن هوا توسط وزش باد نیز در صورتی رخ می‌دهد که باد حاوی گرد و غبار نباشد و با سرعت مناسبی نیز بوزد. در برخی مواقع مشاهده می‌شود که در روزهای گرم و کم‌بارش، وزش باد سبب انتقال گرد و غبار و افزایش آلودگی هوا می‌شود. این پدیده که با افزایش ذرات معلق موجود در هوا همراه است، بیشتر در روزهای گرم و خشک رخ می‌دهد.

 بر اساس مطالب مطرح‌ شده در کتابچه تحلیل داده‌های شناسایی خودروهای بیش‌آلاینده، از تاثیرات باران‌های اسیدی می‌توان به اسیدی کردن خاک، اسیدی کردن منابع آب، از بین رفتن جنگل‌ها و خوردگی مصالح ساختمان‌ها اشاره کرد.

 به دلیل اینکه اندازه هسته اصلی تشکیل دهنده ذرات معلق در هوا که موجب آلودگی هوا می‌شوند خیلی کوچکتر از ۲.۵ میکرون است، باران تاثیر چندانی بر آن‌ها نمی‌گذارد. پس اینگونه می‌توان گفت که عامل موثر در کاهش غلظت ذرات آلاینده و آلودگی هوا در تهران وزش باد است. به همین دلیل ما در تهران برای کاهش آلودگی هوا و برخورداری از کیفیت هوای خوب بیشتر باید منتظر وزش باد باشیم.

صادق ضیاییان _ رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا  -  در گفت وگو با ایسنا، درباره فرایند ایجاد باران‌های اسیدی اظهار کرد: ایجاد باران‌های اسیدی به عناصر آلوده‌کننده هوا بستگی دارد.

وی افزود: قطرات باران با دی‌اکسید کربن موجود در هوا ترکیب می‌شوند و کربنیک اکسید تولید می‌کنند. اگر در هوای آلوده اکسیدهای نیتروژن، گوگرد و یا سولفور و عناصر قوی‌تری وجود داشته باشند، باران‌ها می‌توانند به‌صورت اسیدی فرونشینی کنند.

 ضیاییان در پایان تصریح کرد: با توجه به شرایط جوی این‌ روزهای تهران، عمده بارش‌ها به‌صورت اسیدی هستند.

ارسال نظر