شناسه خبر : 29716

انتشار دی‌اکسیدگوگرد الزاما دلیل بر مازوت‌سوزی نیست

انتشار دی‌اکسیدگوگرد الزاما دلیل بر مازوت‌سوزی نیست

معاون محیط زیست انسانی اداره کل محیط زیست استان تهران ضمن اشاره به راهکارهای کاهش آلودگی هوای تهران درباره انتشار آلاینده دی‌اکسیدگوگرد گفت: انتشار دی‌اکسیدگوگرد الزاما دلیل بر مازوت‌سوزی نیست.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا ، بیش از دو هفته است که نفس‌های تهران با هوای آلوده به شماره افتاده است، به طوری که میانگین کیفیت هوا ۲۴ آذرماه  به عدد ۱۷۲ یعنی وضعیت ناسالم برای تمام گروه‌ها رسید. آلاینده شاخص هوای این روزهای تهران ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون بوده است البته شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از افزایش ساعتی غلظت آلاینده دی اکسید گوگرد در برخی ایستگاه‌ها نیز خبر داده است.

زهره عبادتی،  در پاسخ به سوال که آیا انتشار آلاینده دی‌اکسیدگوگرد نشانه مازوت‌سوزی است، اظهارکرد: ما در تهران مازوت سوزی نداریم. به عبارتی هیچ کدام از نیروگاه‌های ما از سوخت مازوت استفاده نمی‌کنند؛ به طوری‌که حتی قابلیت استفاده از سوخت مازوت را نیز ندارند.

تنها نیروگاه بعثت این قابلیت را داراست که مخازن مازوت آن نیز از  سال ۹۸ تاکنون پلمب بوده است بنابراین درست نیست که مدعی شویم در نیروگاه‌ها یا صنایع بزرگ‌مقیاس مانند واحدهای سیمان تهران مازوت سوزانده می‌شود چراکه هیچ کدام براساس بررسی‌های ما از مازوت استفاده نمی‌کنند و خوشبختانه سوخت گاز آن‌ها تامین شده‌ است.

عبادتی درباره انتشار آلاینده دی‌اکسید گوگرد در آلودگی هوای اخیر ادامه داد: در برخی ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوای تهران از ۲۲ تا ۲۴ آذرماه شاهد افزایش مقداری آلاینده دی‌اکسیدگوگرد در بعضی ساعات بودیم که البته آلاینده شاخص نبود و آلاینده شاخص همان ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون بود.

در حال بررسی عوامل افزایش این آلاینده هستیم چراکه عوامل مختلفی می‌تواند باعث افزایش میزان آن باشد اما عامل اصلی افزایش آن سوخت گوگرددار است. این سوخت ممکن است در وسایل نقلیه سنگین یا در یک واحد و مرکز صنعتی نیز استفاده شود.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل محیط زیست استان تهران تاکید کرد: افزایش دی‌اکسید گوگرد الزاما دلیل بر مازوت‌سوزی نیست حتی احتمال دارد گازوئیل نیز دارای گوگرد باشد.

عبادتی ضمن اشاره به وجود پایداری طولانی مدت هوای تهران افزود: امروز چهاردهمین روزی است که شرایط پایداری را تجربه می‌کنیم. در زمان افزایش آلاینده‌ها احتمال وقوع چنین رخدادی وجود دارد.

ترددهای وسایل نقلیه نیز می‌توانند باعث افزایش آلاینده‌ها شوند بنابراین افزایش شاخص گازهای آلاینده به‌طور قطع به علت شرایط پایداری هوا است. دلایل قطعی این انتشار را که از طریق سازمان حفاظت محیط زیست و اداره کل محیط زیست استان تهران در حال بررسی آن هستیم، اطلاع خواهیم داد.

وی خاطرنشان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد در نیروگاه‌ها و صنایع بزرگ مقیاس تهران مازوت‌سوزی نداشتیم و نداریم. آن‌ها تحت کنترل هستند و امیدواریم سوخت گاز صنایع نیروگاه‌ها تامین شود تا به سمت مازوت‌سوزی نرویم.

چرا آلودگی هوای تهران ادامه دارد؟

معاون محیط زیست انسانی اداره کل محیط زیست استان تهران به علت تداوم آلودگی هوای تهران اشاره کرد و توضیح داد: ما اکنون در شرایط پایداری دما هستیم؛ به عبارتی با انتشار هر سوخت و منبع انرژی، آلودگی آن در لایه‌های پایینی جو باقی می‌ماند و عملا راهی برای کاهش آلودگی وجود ندارد.

وی درباره دو اقدام انجام شده از طریق کارگروه اضطرار آلودگی هوا گفت: ابتدا تصمیماتی در جهت کاهش مواجهه به‌ویژه برای گروه‌های حساس گرفته شد. به عنوان نمونه دانشگاه‌ها و مدارس غیرحضوری شدند. هدف از تعطیلی مدارس کاهش آلودگی هوا نیست بلکه صرفا هدف کاهش مواجهه با این پدیده است.

دوم اینکه فعالیت‌های عمرانی، فعالیت‌های بتن‌ریزی، آسفالت‌کاری، درجا کار کردن اتوبوس‌ها و .... که مستعد تولید آلودگی هوا هستند را متوقف و نظارت و پایش‌های واحدهای صنعتی را تشدید کرده‌ایم.

عبادتی تاکید کرد: ما تلاش کردیم در شرایط پایداری دما در حد توان میزان آلاینده منتشر شده در جو را کاهش دهیم.

عبادتی با اشاره به راهکارهای بلندمدت و کوتاه‌مدت آلودگی هوا اظهار کرد: راهکارهای بلندمدت در قانون هوای پاک پیش‌بینی شده‌اند. بخشی از آن‌ها محقق شده و در حال پیگیری بخش دیگری که محقق نشده هستیم. ما تکالیف همه دستگاه‌ها را احصا کرده‌ایم و آن‌ها مکلف هستند که وظایفشان را انجام دهند. زمان مواجهه با شرایط اضطرار آلودگی هوا مجبوریم تعدادی راهکار کوتاه مدت را در پیش بگیریم. در این شرایط نمی‌توان به راهکار بلندمدت فکر کرد.

وی افزود: شنبه (۲۶ آذرماه) کارگروه اضطرار آلودگی هوا تشکیل شد و براساس دستورالعمل مصوبه هیئت وزیران تصمیم‌هایی باتوجه به شاخص کیفیت هوا گرفته شد و خوشبختانه اثرگذار نیز بوده است.

عبادتی خاطرنشان کرد: ما وارونگی دما (اینورژن) را به‌مدت طولانی مدت را تجربه کرده‌ایم و اداره کل هواشناسی پیش‌بینی کرده بود  که شاخص کیفیت هوا در هفته جاری از ۱۵۰ تیز بالاتر خواهد رفت اما در کل زیر ۱۵۰ و در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس بوده است.

برای کاهش آلودگی هوا چه کنیم؟

معاون محیط زیست انسانی حفاظت محیط زیست استان تهران ضمن اشاره به رایزنی‌ها و جلسات برگزار شده با دستگاه‌های ذی‌ربط به اقدامات لازم جهت کاهش آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: برخی اقدامات مانند توسعه حمل و نقل از اقدامات میان مدت و بلند مدت هستند البته قبل از آن باید نوسازی حمل و نقل رخ دهد چراکه اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های فرسوده در سطح شهر تهران از عوامل مهم آلودگی هوا هستند و نقش ۲۴ درصدی در انتشار ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون دارند.

پس از نوسازی باید به موضوع توسعه حمل و نقل پاک مانند مترو، اتوبوس‌های برقی، اتوبوس‌های گازسوز و ... بپردازیم‌. آن‌ها عواملی هستند که باتوجه به بارگذاری جمعیت قابل توجه در تهران باید جزو اولویت‌هایمان باشد.

وی ادامه داد: اولویت بعدی موضوع خودروهای فرسوده است که باید حتما برنامه‌ریزی‌های لازم برای از رده خارج کردن آن‌ها اتفاق افتد. خوشبختانه در ۲۱ خرداد سال جاری  قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب شد که یکی مباحث آن به خودروهای فرسوده پرداخته است.

سازمان حفاظت محیط زیست در حال پیگیری آن است که با کمک دستگاه‌های ذی‌ربط مانند وزارت صمت و وزارت کشور دستورالعمل‌ها و راهکارهایی با قابلیت اجرایی و عملیاتی شدن را برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده تدوین کند چراکه بسیار می‌تواند تاثیرات قابل توجهی داشته باشد.

معاون محیط زیست انسانی حفاظت محیط زیست استان تهران درباره ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو گفت: براساس این ماده تردد، حمل بار و مسافر توسط وسایل نقلیه موتوری پس از رسیدن به سن فرسودگی در کلانشهر ها ممنوع است. این موضوع نیازمند یک دستورالعمل‌ است که در حال تهیه است تا متولیان بتوانند آن را  اجرایی کنند.

عبادتی در پایان به موضوع مدیریت انرژی اشاره و اظهار کرد: براساس گزارش‌های شرکت گاز، مصرف گاز در شهر تهران به‌صورت افزایشی است. فرهنگ‌سازی درباره مدیریت مصرف انرژی بسیار دارای اهمیت است همچنین بهینه‌سازی سامانه‌ها، مخازن مصرف‌کننده و به طور کلی صرفه‌جویی در مصرف انرژی و کاهش مصرف سوخت می‌توانند بر کاهش آلودگی هوا موثر باشند.

ارسال نظر