شناسه خبر : 29559

۵۵ درصد مهارت دیدگان جذب بازار کار می‌شوند

۵۵ درصد مهارت دیدگان جذب بازار کار می‌شوند

مطابق آمار ارائه شده از سوی رئیس سازمان فنی و حرفه ای حدود ۵۵درصدمهارت دیدگان جذب بازارکار می شوند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از تسنیم،با توجه به مشکلات عدیده در حوزه اشتغال و همچنین وجود نیروهای کار فراوان و آموزش ندیده و البته فارغ التحصیل دانشگاهی، نیاز جدی کشور به بحث آموزش های تخصصی که منجر به ایجاد شغل شود از مهمترین مسایل است. مسئله ای که وجود دارد این است که مطابق آمار سازمان فنی و حرفه ای تقریباً 50درصد مهارت آموزان جذب بازار کار می شوند.

البته سازمان فنی و حرفه ای طرح دیگری در قالب آموزش محیط واقعی کار دارد که مطابق آمار غلامحسین حسینی نیا، رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور در این طرح حدود 80درصد مهارت آموزان جذب بازار می شوند.

 وی می گوید: توسعه مراکز آموزش در محیط واقعی کار از دیگر کلان برنامه‌های موثر سازمان در اشتغال پذیری و پایداری اشتغال با همکاری اصناف شریف کشور است.

تجربه و مطالعات نشان می‌دهد که بهترین شیوه آموزش، آموزش در محیط واقعی کار است و 30درصد از آموزش‌های مهارتی ارائه شده از طریق این سازمان به صورت تئوری و 70درصد آموزش‌ها به صورت عملی است و افراد در آموزش محیط واقعی کار به واحدهای کارگاهی معرفی شده و تحت پوشش بیمه حوادث قرار می‌گیرد.

طبق آمار بیش از 80درصد این افراد جذب بازار کار می‌شوند و این طرح باعث افزایش بهره‌بری ملی می‌شود.

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور با بیان اینکه  نگاه مدرک گرایی در جامعه و تعدد دانشگاهها، افزایش فارغ التحصیلان بدون مهارت در کشور را شاهد هستیم بیان کرد:برخی از فارغ التحصیلان با مدارج بالا، برای کسب مهارت به مراکز فنی و حرفه‌ای مراجعه می کنند در حالی که سرفصل‌های این مهارتها برای افراد با تحصیلات پایین‌تر طراحی شده است.

حسینی نیا با بیان اینکه آموزش های مهارتی باید در قالب یک اکوسیستم دیده شود، از الگوی دوگانه آلمان به عنوان یکی از الگوهای موفق بومی‌سازی در کشور نام می‌برد که بر مشارکت حداکثری صنایع و صنوف در آموزش مهارتها و ضمانت اشتغال افراد مهارت دیده استوار است.

رئیس سازمان فنی و حرفه ای کشوربا اشاره به اینکه مهارت آموزان فنی و حرفه ای جذب بازار کار می شوند گفت: در مهر ماه 1400تا 1401از 82هزارنفری که مهارت کسب کرده و رهگیری شدند,‌ حدود 55درصد جذب بازار کار شدند.

مهارت آموزی حلقه گمشده اشتغالزایی است؛ چرا که این روزها مهمترین مشکل بیکاران در جامعه نداشتن مهارت لازم متناسب با نیازهای بازار است.

نیازهای بازار کار امروز با مدارک دانشگاهی اکثر دانشجویان فرق دارد و همین مسئله باعث سردرگمی جوانان در بازار کار و جستجوی شغل میان طرح های اشتغالی دولت باشد. در صورتی که اگر مهارت آموزی محور کار جویندگان کار باشد, جستجوی شغل برای آنها راحت تر خواهد شد.

ارسال نظر