شناسه خبر : 29482

نرخ سالمندی به ۱۰.۵ رسیده است

نرخ سالمندی به ۱۰.۵ رسیده است

دبیر ستاد ملی جمعیت با تاکید بر اینکه باید مشاوره ازدواج تحت پوشش بیمه قرار گیرد، گفت که دستگاه های اجرایی نیز باید برای موضوع خانواده ردیف اختصاصی درنظر گیرند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، کاظم فروتن در جلسه علنی امروز (سه شنبه) مجلس و در جریان بررسی گزارش مشترک کمیسیون های فرهنگی، اجتماعی و بهداشت در مورد عملکرد دستگاهها در اجرای قانون حمایت از خانواده به ارائه توضیحاتی از اقدامات ستاد ملی جمعیت پرداخت.

وی با بیان اینکه ستاد ملی جمعیت تاکنون سه جلسه با ۳۲ مصوبه داشته است، گفت: باید علاوه بر توجه به قانون، به فرهنگ‌سازی توجه شود؛ فرهنگ‌سازی موضوعی نیست که یک شبه بتوان به آن دست یافت. در فرهنگ‌سازی غفلت شده است.

فروتن اضافه کرد: در سال ۱۳۹۰ تعداد ازدواج ۸۷۴ هزار بود که این در سال ۱۴۰۰ به ۵۷۰ هزار کاهش پیدا کرد.

تعداد طلاق در سال ۹۹ حدود ۱۴۳ هزار بود که در سال ۱۴۰۰ به ۲۰۰ هزار افزایش پیدا کرد. نرخ باروری در سال ۱۳۹۰، ۱.۷۹ بود که در سال ۱۴۰۰ نرخ باروری به ۱.۶۵ رسید. همچنین نرخ سالمندی ۸.۳ بود و اکنون به ۱۰.۵ رسیده است.

این اعداد نشان می‌دهد که ما بحرانی را در حوزه ازدواج، طلاق و سالمندی پیش رو داریم که باید به آن توجه کنیم.

وی با بیان اینکه بعد از گذشت یک سال از تصویب قانون جوانی جمعیت هنوز تبلیغات لازم در مراکز دیده نمی شود، گفت:  قبلا این شعار بود که « فرزند کمتر زندگی بهتر» اما الان چرا این شعار نیست که «فرزند بیشتر، زندگی بهتر»؟ باید وزارت ارشاد و رسانه ملی روی آن کار کنند.

فروتن خاطرنشان کرد: همه دستگاه‌ها قرارگاهی را ایجاد کرده و برخی دستگاه‌ها مانند وزارت بهداشت بالاترین قرارگاه و جلسات را داشتند و رسانه ملی در این زمینه ضعیف عمل کرد.

فروتن ادامه داد: باید نگرش تغییر کند چون شاید با افزایش آگاهی فرزندآوری هم محقق نشود؛ اگر روی استحکام خانواده کار شود فرزند صالح متولد می‌شود. در این بین هزینه مشاوره خانواده از جیب افراد پرداخت می‌شود که حتما باید این موضوع تحت پوشش بیمه قرار گیرد. همچنین دستگاه‌ها برای بودجه خانواده‌ها ردیف اختصاصی در نظر گیرند.

ارسال نظر