شناسه خبر : 28671

جایگزینی پساب برای آبیاری فضای سبز شهری اجتناب ناپذیر است

جایگزینی پساب برای آبیاری فضای سبز شهری اجتناب ناپذیر است

مدیرعامل شرکت فاضلاب تهران گفت: ظرفیت تحویل ۴۵ میلیون مترمکعب پساب برای آبیاری فضای سبز تهران وجود دارد.

به  گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، «عباسعلی مصرزاده» افزود: افت منابع آب زیرزمینی و وضعیت کم‌آبی پایتخت، جایگزینی پساب برای آبیاری فضای سبز شهری را اجتناب‌ناپذیر کرده است.

وی اجرایی‌شدن تفاهم‌نامه تأمین آب فضای سبز پایتخت از طریق پساب را که بین وزارت نیرو و شهرداری تهران منعقد شده است را موضوعی بااهمیت دانست و ادامه داد: این تفاهم‌نامه بخشی از راهکار وزارت نیرو برای مدیریت شرایط کم‌آبی بوده که مطابق با آن منابع و مصارف آب و فاضلاب در بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعت، فضای سبز و آب آشامیدنی مشخص و برداشت از منابع زیرزمینی محدود می‌شود.

مدیرعامل شرکت فاضلاب تهران جایگزینی پساب برای آبیاری فضاهای سبز در شهر تهران را به‌عنوان راهکاری منطقی و عملی برای حفظ ذخایر ارزشمند آب‌های زیرزمینی برشمرد.

 مصرزاده افزود: باتوجه‌به کاهش منابع آب‌های زیرزمینی مطابق با تفاهم‌نامه‌های اخیر در افق ۱۴۱۰ باید ۱۴۵ میلیون مترمکعب پساب تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهر تهران برای آبیاری فضای سبز استفاده شود و از برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی جلوگیری به عمل آید.

وی به آمادگی این شرکت برای تحویل سالانه ۴۵ میلیون مترمکعب پساب به شهرداری برای آبیاری فضای سبز تهران اشاره کرد و گفت: با فراهم شدن زیرساخت‌های انتقال پساب از سوی شهرداری تهران، امکان انتقال و استفاده از پساب برای شهرداری میسر خواهد شد.

مدیرعامل شرکت فاضلاب تهران خاطرنشان کرد: طبق آمارهای موجود، سالانه برای آبیاری فضای سبز حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون مترمکعب آب مصرف می‌شود و این حجم برداشت از منابع آبی، چالش اساسی برای سفره‌های آب زیرزمینی تهران به وجود می‌آید.

به گفته مصرزاده یکی از مصرف‌کننده‌های عمده پساب در شهر تهران باید شهرداری باشد، ولی این امر باید در چارچوبی انجام شود که قیمت واگذاری پساب منطقی باشد و حداقل بخشی از هزینه‌های تصفیه تأمین شود.

 

ارسال نظر