شناسه خبر : 27715

اکسون دست خالی از روسیه خارج شد

اکسون دست خالی از روسیه خارج شد

شرکت اکسون موبیل پس از اینکه دولت روسیه دارایی‌های این شرکت را پس از هفت ماه مذاکره درباره انتقال ۳۰ درصد سهم اکسون در یک پروژه نفتی بزرگ مصادره کرد، به طور کامل از روسیه خارج شد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از  ایسنا، اکسون اعلام نکرد برای این دارایی‌ها که بیش از چهار میلیارد دلار ارزش داشتند، خسارتی دریافت کرده است یا خیر. سخنگوی اکسون حاضر نشد توضیح دهد که آیا این شرکت به توقیف اموالش از طریق دادگاه بین‌المللی آن طور که در اوت اعلام کرده بود شکایت خواهد کرد یا خیر.

خروج اکسون موبیل از روسیه، منعکس‌کننده درگیری میان غرب و روسیه بر سر انرژی پس از حمله نظامی مسکو به اوکراین در اواخر فوریه و تهدید مسکو به استفاده از تسلیحات هسته‌ای علیه اوکراین و حامیانش است.

 شرکت‌های بریتیش پترولیوم، توتال انرژیز، اکوئینور و شل، همگی دارایی‌هایشان را به شرکای روسی خود منتقل کرده یا فعالیت‌هایشان را رها کرده‌اند.

سخنگوی اکسون اعلام کرد: ما هر تلاشی برای تعامل با دولت روسیه و ذی‌نفعان دیگر انجام دادیم. این شرکت اعلام کرد پس از اینکه دولت روسیه اوایل ماه میلادی جاری به صورت یکجانبه به منافع این شرکت در پروژه نفت و گاز ساخالین ۱ که بزرگترین پروژه در روسیه است، خاتمه داد، به طور ایمن از این کشور خارج شده است.

اکسون از اول مارس پس از اینکه اعلام کرد بیش از چهار میلیارد دلار دارایی خود در روسیه را واگذار خواهد کرد و احتمال فروش سهم خود در ساخالین ۱ را تقویت کرد، در تلاش برای واگذاری دارایی‌هایش بوده است. این شرکت اعلام کرده بود انتقال اداره ساخالین ۱ را با شرکایش شامل روس‌نفت و شرکت او ان جی سی ویدش هند و SODECO ژاپن به دقت هماهنگ می‌کند تا تضمین کند این اقدام به شیوه مطمئنی انجام می‌شود.

اکسون موبیل در آوریل ۳.۴ میلیارد دلار ضرر و زیان یکباره به دلیل خروج از روسیه را اعلام کرد و ماه جاری ۶۰۰ میلیون دلار ضرر سه ماهه سوم برای دارایی‌های نامشخص را گزارش کرد. ارزش دارایی‌های اکسون در روسیه بیش از چهار میلیارد دلار برآورد شده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، هفتم اکتبر دستور مصادره سهم اکسون در جوینت ونچر تولید نفت و انتقال آن به یک شرکت تحت کنترل دولت را صادر کرد. پوتین در اوت فرمانی را امضا کرد که اکسون اعلام کرده بود خروج مطمئن از روسیه را دشوار می‌کند. این تولیدکننده آمریکایی پس از صدور این فرمان، اولین اقدامات حقوقی که پیش زمینه شکایت به دادگاه بین المللی است را انجام داده بود.

اکسون موبیل از سال ۲۰۱۴ پس از تحریم‌هایی که علیه مسکو بر سر الحاق شبه جزیره کریمه اوکراین وضع شده بود، حضور خود در روسیه را کاهش داده بود. این شرکت اوایل امسال کارکنان خود را از روسیه خارج کرد و کسب و کار مواد شیمیایی خود در روسیه را تعطیل کرد و تولید در پروژه ساخالین ۱ از ۲۲۰ هزار بشکه در روز پیش از جنگ روسیه در اوکراین، تا ژوئیه به ۱۰ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرد.

طبق اعلام اکسون، این حجم برای فراهم کردن گاز طبیعی کافی برای روشن نگه داشتن شهرهای خاباروفسک و ولادی‌وستوک روسیه کافی نیست. حدود ۷۰۰ کارمند روسی اکسون که فعالیت این شرکت را حفظ کرده بودند، به شرکت روسی جدیدی منتقل خواهند شد که کنترل این دارایی را بر عهده می گیرد.

اکسون متعهد شده بود وقت گذاشته و انتقال مطمئن به یک اپراتور جدید را برای اجتناب از نشتی، سوانح زیست محیطی یا خاموشی شهرهای روسی فراهم کند اما شرایط روسیه مانع از آن شد که اداره این پروژه را منتقل کرده یا درباره فروش آن به شرکت‌های هندی یا ژاپنی که برای حفظ عرضه ساخالین ۱ اعلام علاقه کرده بودند مذاکره کند.

 شرکت نفت و گاز طبیعی هند قصد دارد در نهاد روسی جدیدی که پروژه ساخالین ۱ را اداره می کند، سهم بگیرد زیرا به دنبال حفظ سهم ۲۰ درصدی خود در این دارایی است.

یاسوتوشی نیشیمورا، وزیر صنعت ژاپن هفته گذشته گفت: ژاپن درباره این که چه اقدامی پیرامون پروژه نفت و گاز ساخالین ۱ در خاور دور روسیه انجام دهد، با مشورت با شرکای خود تصمیم خواهد گرفت.

پس از فرمان هفتم اکتبر پوتین، به شرکای خارجی ساخارین ۱ یک ماه فرصت داده شد پس از ایجاد شرکت روسی جدید، برای داشتن سهم در این نهاد جدید از دولت روسیه درخواست کنند.

شرکت اکوئینور ماه گذشته موافقت کرد دارایی‌های روسی خود به ارزش یک میلیارد دلار را به قیمت یک یورو بفروشد. این فروش رسمی به شرکت اکوئینور نروژ اجازه داد از مسئولیت‌های حقوقی آینده و تعهدات سرمایه‌گذاری خلاص شود.

 

ارسال نظر