شناسه خبر : 23698

وبا جان ۱۴۰ نفر را در کامرون گرفت

وبا جان ۱۴۰ نفر را در کامرون گرفت

نخست وزیر کامرون اعلام کرد: ۱۴۰ نفر در هفت ماه گذشته (از اکتبر ۲۰۲۱ تاکنون) در اثر ابتلا به وبا جان خود را در این کشور از دست داده‌اند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، جوزف دیون (Joseph Dion Ngute) در بیانیه‌ای اعلام کرد: وضعیت همه‌گیرشناسی (اپیدمیولوژیک) به روز شده از اکتبر ۲۰۲۱ در مجموع ثبت هفت هزار و ۲۸۷ بیمار را نشان می‌دهد.

به گفته وی، ارزیابی پیشین در ماه مارس صورت گرفت که حاکی از ثبت ۶۲ کشته با نزدیک به ۲ هزار و ۱۰۰ مورد بیماری بود.

نخست وزیر کامرون از ادامه درگیری شهروندان سه منطقه با این بیماری خبر داد و افزود: یک کمپین واکسیناسیون برای اوایل ماه ژوئن در کشور برنامه‌ریزی شده است.

شیوع قبلی وبا در کامرون به آگوست ۲۰۲۰ بازمی‌گردد که مرگ ۶۶ نفر را رقم زد.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) در آغاز سال ۲۰۲۱، تخمین زد که سالانه یک میلیون و ۳۰۰ تا چهار میلیون مورد وبا با ۲۱ هزار تا ۱۴۳ هزار مرگ و میر ناشی از آن، در جهان وجود دارد.

بر اساس اعلام سازمان ملل متحد، واکسن‌های خوراکی و ایمن وبا باید همراه با بهبود تامین آب و بهداشت برای محدودکردن شیوع این بیماری و ترویج پیشگیری در مناطقی که در معرض خطر هستند، استفاده شود.

 وبا یک عفونت در روده باریک است که از طریق آب و توسط باکتری ویبریو کلرا ایجاد می‌شود. این باکتری با نوشیدن آب آلوده، سبزی‌های آلوده یا خوردن ماهی نپخته و صدف‌ وارد بدن می‌شود.

مهم‌ترین راه انتقال وبا، سبزی‌های آلوده‌ است و سبزی‌هایی که در هنگام کاشته شدن با کود انسانی تغذیه می‌شوند دارای بیشترین آلودگی هستند.

وبا در طول تاریخ هفت بار همه‌گیری جهانی گسترده داشته‌است و امروزه بیشتر در کشورهای جهان سوم به علت وضعیت ناسالم و آلودگی برخی آب‌های آشامیدنی دیده می‌شود.

ارسال نظر