شناسه خبر : 23692

آلودگی هوا عامل مرگ ۹ میلیون انسان در سال ۲۰۱۹

آلودگی هوا عامل مرگ ۹ میلیون انسان در سال ۲۰۱۹

یک مطالعه جدید نشان می دهد آلودگی ناشی از منابع مختلف باعث مرگ ۹ میلیون نفر در سراسر جهان در سال ۲۰۱۹ شده است که از هر ۶ مرگ یک نفر را شامل می شود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از مهر براساس گزارش مدیسن نت، از بین این مرگ و میرهای ناشی از آلودگی، سه چهارم- نزدیک به ۷ میلیون مورد- ناشی از آلودگی هوای بیرون یا داخل خانه بوده است. بر اساس این گزارش، آلودگی شیمیایی سمی (از جمله سرب) باعث مرگ ۱.۸ میلیون نفر شد که با افزایش ۶۶ درصدی نسبت به سال ۲۰۰۰ همراه بود و آلودگی آب باعث مرگ ۱.۳۶ میلیون نفر شد.

مرگ و میر ناشی از آلودگی صنعتی از ۳.۸ میلیون مرگ در سال ۲۰۰۰ به ۶.۳ میلیون مرگ در سال ۲۰۱۹ افزایش یافت.

محققان دریافتند مرگ و میر بیش از حد به دلیل آلودگی منجر به خسارات اقتصادی بالغ بر ۴.۶ تریلیون دلار در سال ۲۰۱۹ شده است که برابر با ۶.۲ درصد از تولید اقتصاد جهانی است.

بر اساس این گزارش، در کشورهای با درآمد پایین و متوسط ۹۲ درصد از مرگ و میرها، ناشی از آلودگی هستند و بیشترین بار زیان اقتصادی ناشی از آلودگی را دارند.

«ریچارد فولر»، سرپرست تیم تحقیق از اتحاد جهانی بهداشت و آلودگی در ژنو سوئیس، گفت: «تأثیرات آلودگی بر سلامتی همچنان بسیار زیاد است و کشورهای با درآمد پایین و متوسط بار سنگین این بار را به دوش می کشند.»

به گفته محققان، اقدامات کمی برای رسیدگی به این بحران بهداشت عمومی انجام شده و تعداد مرگ و میر ناشی از آلودگی در سال ۲۰۱۹ نسبت به سال ۲۰۱۵ کاهش نیافته است.

نویسندگان خاطرنشان کردند که آلودگی هوا بزرگترین عامل خطر زیست محیطی در جهان برای بیماری و مرگ زودرس است.

ارسال نظر