شناسه خبر : 23418

۲۳۵ هزار غیرایرانی واکسن سرخک زدند

۲۳۵ هزار غیرایرانی واکسن سرخک زدند

رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ایران را جزو برترین کشورهای دنیا در واکسیناسیون برشمرد و گفت: واکسن‌های سه گانه با پوشش بالای ۹۵ درصد در کشور انجام می‌شود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، محسن زهرایی به مناسبت هفته جهانی واکسیناسیون، افزود: هفته جهانی واکسیناسیون برای جلب توجه مردم و سیاستگذاران در اجرای برنامه واکسیناسیون تکمیلی توسط سازمان جهانی بهداشت نامگذاری شده است.

وی اظهار داشت: سالهاست پوشش واکسیناسیون در ایران بالای ۹۵ درصد است و زیرساخت و سازماندهی مناسب توسط دولت ایجاد شده و نیروی انسانی مورد نیاز برای این امر جذب شده است.

زهرایی تصریح کرد: نظارت و پایش برای اجرای برنامه‌های آموزش و فرهنگ‌سازی با جذب مشارکت خانواده‌ها در امر واکسیناسیون در کشور به خوبی انجام می‌شود و ایران جزو کشورهای پیشرو در این زمینه است.

وی اضافه کرد: شعار برنامه واکسیناسیون این است که هیچ کودکی نباید بر اثر بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن از بین برود. واکسیناسیون حق کودکان بوده و باید برای گروه‌های هدف تامین شود. دولت، والدین و سایر دست‌اندرکاران باید در این راه تلاش کنند تا صرف‌نظر از ملیت، هر کودکی که در ایران زندگی می‌کند، واکسینه شود.

زهرایی خاطرنشان کرد: در برخی کشورهای همسایه که سیستم بهداشتی ضعیفی دارند، امکان انتشار بیماری وجود دارد بنابراین نگرفتن واکسن برای عده‌ای از کودکان مسبب خطر است.

وی با بیان اینکه اوایل انقلاب کودکان بسیاری در اثر عدم پوشش صحیح واکسیناسیون در کشور فوت می‌کردند، ادامه داد: به عنوان مثال در اوایل انقلاب، سالانه یک چهارم نوزادان بر اثر کزاز جان خود را از دست می‌دادند یا سالانه ۱۰ هزار مورد ابتلا به سرخک در کشور رخ می‌داد که امروز به مدد واکسیناسیون، موردی از این بیماری‌ها نداریم.

به گفته زهرایی، هپاتیت ب شایعترین بیماری است که به کبد آسیب وارد می کند و بدون علامت در بدن باقی می‌ماند، این بیماری قبل از سال ۷۰، ۳.۵ درصد در جمعیت کشور شیوع داشت که اکنون به زیر یک درصد رسیده و حتی مرگ و میری ناشی از دیفتری نیز نداریم.

وی درباره بیماری سرخک گفت: قبل از سال ۸۱، سالانه ۱۰ هزار مورد سرخک داشتیم و امروز به مدد واکسیناسیون این بیماری در ایرانی‌ها مشاهده نمی‌شود و در هفته‌های اخیر نیز موارد شناسایی شده از اتباع غیرایرانی بوده که از کشورهای همسایه وارد شدند.

 ۲۳۵ هزار غیرایرانی واکسن سرخک زدند

رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: اکنون ۲۳۵ هزار غیر ایرانی در گروه سنی ۹ تا ۳۰ سال طی هفته های اخیر در کشور واکسن سرخک تزریق کرده‌اند و این بیماری تحت کنترل است.

به گفته زهرایی، با توجه به اینکه در ماه‌های اخیر خروج افغانستانی‌ها از کشورشان بیشتر شده و درصد زیادی از آنها که به ایران آمدند، ممکن است به سرخک مبتلا بوده و در نتیجه باعث شیوع این بیماری در کشور ما شده باشد، بیشتر مبتلایان به سرخک را گروه سنی زیر ۱۰ سال به‌ویژه زیر پنج سال اعلام کرد .

وی اظهارداشت: ضرورت دارد خانواده ها، واکسن سرخک فرزندان خود را در گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ ماهگی در ۲ نوبت تزریق کنند، حال ممکن است به دلیل همه گیری کرونا طی ۲ سال اخیر یا به دلایل دیگر، این گروه سنی واکسن را دریافت نکرده باشند که با توجه به اینکه در معرض شیوع بالای سرخک قرار دارند، باید واکسینه شوند.

رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت با بیان اینکه برنامه‌های واکسیناسیون در کشور بر اساس عدالت‌محوری استوار است، اظهار داشت: اتباع غیر ایرانی نیز فرزندان خود را با مراجعه به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی و درمانی در برابر بیماری سرخک واکسینه کنند.

زهرایی تاکید کرد: در جمعیت ایرانی کشور نیز هدف ما بیشتر بر مناطق دورافتاده و روستاها است زیرا در مناطق شهری که دسترسی آسان است، تقریباً بیشتر کودکان واکسینه می‌شوند. امروز، بیش از ۹۹ درصد کودکان در کشور واکسینه هستند، این در حالی است که سازمان جهانی بهداشت پوشش بالای ۹۵ درصد واکسیناسیون را مطلوب تلقی می‌کند.​

ارسال نظر