شناسه خبر : 22657

تجهیزات سازمان امداد و نجات بومی‌سازی می‌شود

تجهیزات سازمان امداد و نجات بومی‌سازی می‌شود

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر از نهایی شدن برنامه‌ای یک ساله برای بازسازی و نوسازی ناوگان امدادی با بهره‌مندی از توان و دانش فنی داخلی و منطبق بر موضوع دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین خبر داد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از مهر، مهدی ولی‌پور در تشریح اقدامات لازم برای حضور به موقع و امدادرسانی در صحنه حوادث و سوانح گفت: بهترین اقدام پیش از هرگونه ارائه خدمت، برنامه‌ریزی و تأمین منابع (مالی، انسانی و تجهیزات) به همراه آموزش‌های مستمر تخصصی و تأمین الزامات نرم افزاری و سخت افزاری برای انجام مأموریت‌ها است.

ولی‌پور افزود: شرایط فعالیت امدادگران و ارائه خدمات امدادی با همکاری و تعامل دستگاه‌های اجرایی همکار و پشتیبان در کنار مردم و همچنین همکاری رسانه‌های عمومی، تسهیل می‌شود که این مهم باید در یک برنامه منسجم کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند مدت تدوین شوند تا در نهایت به ارائه بهینه خدمات مورد انتظار منجر شود.

وی با اشاره به عوامل تأثیرگذار در ارائه خدمات امدادی با کیفیت و کمیت بالاتر نیز گفت: وجود امکانات و تجهیزات تخصصی و انفرادی، ناوگان امدادی زمینی، هوایی و دریایی مناسب و به‌روز، امکانات و تجهیزات مدرن و پیشرفته با استفاده از فناوری‌های نوین، قطعاً بر افزایش سرعت و کیفیت خدمات ارائه شده از سوی امدادگران و نجاتگران جمعیت هلال‌احمر مؤثر است.

رئیس سازمان امداد و نجات به لزوم تقویت حوزه‌های فعالیتی این سازمان در انجام تکالیف و امدادرسانی سریع در حوادث و سوانح اشاره کرد و افزود: طبیعتاً همه حوزه‌های عملکردی و مأموریتی سازمان در بخش‌های گوناگون برنامه ریزی، آموزش‌های تخصصی، لجستیک عملیات اعم از پیش بینی ذخایر متناسب انبارهای امدادی، تأمین ابنیه انبارها و تجهیزات مکانیزه مرتبط بر مبنای پوشش ۱۰ درصدی خانوارهای ساکن در کشور تقویت شوند.

ولی‌پور تاکید کرد: ناوگان سبک، نیمه سنگین و سنگین امدادی زمینی، ناوگان امداد هوایی، تجهیزات تخصصی امداد، نجات، اسکان و تغذیه اضطراری به همراه سامانه‌های نرم افزاری مورد نیاز که امروزه یکی از ابزارهای اصلی مدیریت بحران‌ها و پاسخ سریع، به موقع و مناسب در حوادث و سوانح به حساب می‌آیند هم نیازمند بررسی و برنامه ریزی برای تقویت هستند.

وی افزود: در کنار افزایش کمی و کیفی سرمایه انسانی متخصص و ماهر (کادر و داوطلب) و به‌روزرسانی رویه‌ها، دستورالعمل‌ها و آئین‌نامه‌های سازمان امداد و نجات به عنوان متولی اجرای سیاست‌ها و تکالیف جمعیت در پاسخ به حوادث و سوانح، قوانین بالادستی هم برای بازنگری و پیگیری در برنامه‌های سال جاری و همچنین برنامه میان مدت جمعیت باید مدنظر قرار گیرد.

رئیس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر به طرح موضوعات قابل بررسی در سازمان امداد و نجات در سال تولید, دانش بنیان و اشتغال آفرین پرداخت و افزود: بسیاری از تجهیزات، امکانات و حتی ناوگان زمینی و هوایی مورد استفاده در ارائه خدمات امداد و نجات، تولید خارج از کشور بوده و بسیاری از آنها تولید یا مشابه داخلی ندارند و یا از کیفیت و کارایی لازم برای انجام اقدامات مورد انتظار برخوردار نیستند و اغلب با صرف هزینه‌های بالا و سختی‌های فراوان از خارج از کشور تهیه می‌شوند.

وی تاکید کرد: نوسازی و تقویت ناوگان امدادی هلال‌احمر در سال‌های اخیر به علت کمبودهای اعتباری و سایر دلایل محقق نشده است. این معضل در کنار وقوع و افزایش حوادث و سوانح نوپدید؛ لزوم بهره مندی از فناوری‌های نوین و دانش بنیان داخلی و پیش بینی تمهیدات جدید همچون پهبادهای جست‌وجو برای پوشش مناسب حوادث را بیش از پیش نمایان کرده است. به همین دلیل برنامه‌ریزی لازم و پیگیری این موارد در دستور کار سازمان امداد و نجات و جمعیت هلال احمر قرار گرفته است.

ولی پور به موضوعات مطرح شده در «هیأت اندیشه ورز امداد و نجات» هم اشاره کرد و گفت: هم‌زمان با تشکیل این هیأت که با ابتکار رئیس جمعیت هلال احمر و حضور جمعی از اساتید و مدیران پیشکسوت و فعلی جمعیت آغاز به کار کرد، موضوعات دانش بنیان نیز در این هیأت مطرح شد.

وی افزود: بهره مندی از فناوری و تولیدات دانش بنیان، یکی از موضوعات و سرفصل‌های اصلی تدوین نقشه راه برای رسیدن به یک جمعیت ملی آماده و پاسخگو است. بنابراین برای پوشش حوادث و سوانح نوپدید در کنار اجرای ساز و کارهای جاری در همه بخش‌های اجرایی و عملیاتی جمعیت، باید در تمام مراحل مدیریت حوادث و سوانح از مرحله پیشگیری تا بازتوانی و بازسازی در حیطه تکالیف و وظایف هلال‌احمر بحث استفاده از علوم نوین و تجهیزات و امکانات دانش پایه مورد توجه قرار گیرد.

رئیس سازمان امداد و نجات در پایان با تاکید بر اینکه هیأت اندیشه‌ورز امداد و نجات، نگاه ویژه‌ای به بهره‌مندی از توان و دانش فنی داخلی مبتنی بر فناوری‌های نوین و به روز دارد، اظهار کرد: همه زیرمجموعه‌های جمعیت هلال احمر از جمله سازمان امداد و نجات باید در قالب برنامه یک ساله (۱۴۰۱) و برنامه‌های میان مدت، بهره مندی از توان و دانش فنی داخلی مبتنی بر فناوری‌های نوین و به روز را در دستور کار قرار دهند، در این راستا هم این اقدام توسط سازمان امداد و نجات مدون و نهایی شده که در آینده‌ای نزدیک به مرحله اجرا در خواهد آمد.

ارسال نظر