شناسه خبر : 22520

بارندگی در سال زراعی جاری ٢٩ درصد کاهش یافت

بارندگی در سال زراعی جاری ٢٩ درصد کاهش یافت

رییس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی گفت: از ابتدای سال زراعی نسبت به سال گذشته تا کنون ٢٩ درصد کاهش بارندگی داشتیم.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، صادق ضیاییان روز یکشنبه در جلسه ستاد ملی سیاست گذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گرد و غبار افزود: همچین در فروردین ماه امسال نسبت به سال گذشته تاکنون ٨٨ درصد کاهش بارندگی داشتیم.  

وی با بیان اینکه استان های ایلام، لرستان و کرمانشاه کمترین بارش را داشتند.  اظهارداشت: پیش بینی می شود در اردیبهشت ماه هم بارش ها زیر نرمال باشد و نمی تواند شرایط کم بارشی را جبران کند.  

ضیاییان ادامه داد: از لحاظ دمایی هم از ابتدای فروردین تاکنون ۲.۵ درجه افزایش دما داشتیم که موجب تبخیر نیز می شود، همچین از ابتدای سال زراعی تاکنون در بلند مدت ١/۴ افزایش دما داشتیم.  

وی به گرد و غبار اخیر در تهران اشاره کرد و گفت: ١٩ فروردین ماه تهران درگیر گردو غبار شد که از شمال عراق، سوریه و اردن وارد کشور شد این کانون ها کاملا مستعد است و با کوچکترین  جریانات جوی گرد و غبار به سمت ایران می آید.  

رییس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی اظهارداشت : در تهران به جز این که گرد و غبار از خارج وارد شد قدری هم کانون های داخلی اضافه شد و این مسأله گردو غبار را تشدید کرد. اگر این سامانه روی دریای مدیترانه تشکیل می شد رطوبت به سمت کشور را تقویت می کرد اما به علت  خشکی که امسال داریم گردو غبار به سمت کشور ما هدایت شد که استان های زیادی را درگیر کرد.  

وی تاکید کرد: امسال سال خشکی است و تمام مراتع اطراف شهر ها خشک هستند و با کوچکترین باد گرد و غبار به هوا بلند می شود که حتی کانون‌های گرد و غبار قم و مرکزی هم به سمت تهران می آید. گرد و غباری که از عراق آمده بود تا استان های گیلان و مازندران هم رفت که این مسأله به ندرت اتفاق می افتد.

ضیاییان گفت: سازمان هواشناسی در سال ١٣٩۵ مرکز ملی و پیش بینی هشدار گرد و خاک را راه اندازی کرد که اقداماتی از جمله «پایش مستمر از روی تصاویر ماهواره‌ای»، «مدلسازی بومی»، «امکان دسترسی به ۹ مدل در سطح جهان»، و «صدور بولتن پیش بینی سه روزه» انجام داده است.

ارسال نظر