شناسه خبر : 19484

محاسبه ساعات کاری، قوانین اضافه کاری، شب کاری و مشاغل سخت در سال ۱۴۰۰

محاسبه ساعات کاری، قوانین اضافه کاری، شب کاری و مشاغل سخت در سال 1400

طبق قوانین کار و رفاه امور اجتماعی، کارمند‌ها و کارگرها باید طبق قرارداد ساعت‌های مشخصی را برای کارفرما کار کنند. محاسبه ساعات کاری بر عهده امور مالی سازمان یا شرکت کارفرما است. افراد در برابر میزان ساعتی که کار می‌کنند، حقوق دریافت خواهند کرد و در برخی از روزها ممکن است که از ساعات کاری، بیشتر فعالیت کرده و مشمول اضافه کاری شوند.

محاسبه ساعات کاری

برای محاسبه دقیق میزان حقوق کارمند‌ها باید طبق قوانین وزارت کار محاسبات را انجام داد. در ادامه این متن درباره چگونگی محاسبه اضافه کاری و قوانین ساعت کار توضیحاتی خواهیم داد. با ما همراه باشید.

محاسبه ساعات کاری

ساعت کاری به نوع قرارداد تمام وقت، پاره وقت، کارمزد و … محاسبه خواهد شد.

ساعت کار هفتگی

با توجه به قانون کار و ماده ۵۱، حداکثر ساعات کار در روز باید ۸ ساعت باشد و با توجه به این تبصره، مجموع ساعات کاری در هفته برای کارگرها ۴۴ ساعت است.

ساعت کار روزانه

ماده ۶۲ قانون کار روزهای جمعه را روز تعطیل اعلام کرده و مزد این روز برای کارگرها محاسبه خواهد شد. ساعت کاری در طول هفته ۴۴ ساعت است و محاسبه ساعات کاری در طول روز به این گونه است:

در هر هفته ۶ روز کاری داریم که با تقسیم بر ۴۴ ساعت کار در هفته به عدد ۷.۳۳ خواهیم رسید، ساعات کاری روزانه ۷ ساعت ۲۰ دقیقه است. ممکن است که این ساعات در برخی از شرکت‌ها و سازمان‌ها کمی ‌بیشتر یا کمتر باشد که در کل باید در طول یک هفته ۴۴ ساعت بیشتر نباشد.

ساعت کار ماهانه

قانون کار و ماده ۶۳ روز‌های جمعه و روز ۱۱ اردیبهشت که روز کارگر است را برای کارمند‌ها و کارگر‌ها تعطیل اعلام کرده است. در این روز‌ها مزد، مزایا و بیمه برای کارگر‌ها محاسبه خواهد شد.

 

محاسبه ساعات کاری ماهانه برای کارگر‌ها در یک ماه اینگونه است که تعداد روز‌های کاری یک ماه در عدد ۷.۳۳ ضرب خواهد شد و میزان حقوق ماهانه مشخص می‌شود. به طور مثال در ماه آذر سال ۱۴۰۰، روز تعطیل نداریم و تعداد روزهای جمعه ۴ روز است که با توجه به این موضوع، این ماه ۲۶ روز کاری دارد و با ضرب در ۷.۳۳ کل ساعات کاری در آذر ماه ۱۹۱ است.

کارگران

محاسبه ساعات اضافه کاری در قانون

محاسبه ساعات اضافه کاری

در محاسبه ساعات کاری طبق ماده ۵۱ قانون وزارت کار، کارگر ۴۴ ساعتی که در طول هفته در اختیار کارفرما قرا می‌دهد جزو ساعات کاری محسوب می‌شود و اگر بیشتر از این ساعات در مجموعه فعالیت داشته باشد، به عنوان ساعات اضافه کاری محاسبه خواهد شد.

حال اگر کارفرما نیازی به اضافه کاری کارگر داشته باشد، باید با او توافق کند و طبق شرایط ماده ۵۹ قانون وزارت کار و امور رفاه اجتماعی اقدامات لازم را انجام دهد.

به طور کلی دو حالت برای کارگرها رخ می‌دهد:

  • کارگر و کارمند‌ها در هفته و بعد از ساعات کاری روزانه خود، تعداد ساعات بیشتری کار می‌کنند.
  • کارمند و کارگر‌ها در روزهای تعطیل رسمی ‌در محل کار خود باشند و کار کنند.

در محاسبه ساعات کاری و برابر با قوانینی که ذکر کردیم، اگر کارگری بیشتر از ساعات کار موظفی خود کار کند، مشمول دریافت اضافه کاری خواهد شد. برای انجام اضافه کاری باید توافق کارگر و پرداخت ۴۰ درصد اضافه بر مزد برای هر ساعت کار در نظر گرفته شود.

علاوه بر محاسبه ساعات کاری، بیمه بیکاری یکی دیگر از دغدغه‌های‌ کارگران و کارمندان عزیز است. از این رو از شما دعوت می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قوانین بیمه بیکاری به لینک زیر مراجعه نمایید:

https://bimeh.com/mag/unemployment-insurance-laws/

 

چگونگی محاسبه اضافه کاری سال ۱۴۰۰

در صورتی که کارگر بیش از ساعات کار خود، مشغول به فعالیت و حضور در محل کار باشد، مشمول اضافه کاری خواهد شد. طبق قانون کار برای هر ساعت اضافه کاری، کارفرما باید ۴۰ درصد از مزد هر ساعت کاری را به کارگر پرداخت کند. فرمول محاسبه اضافه کاری به شرح زیر است.

فرمول محاسبه ساعت اضافه کاری

نرخ ساعت کاری یکی از عوامل مهم در محاسبه ساعات کاری و اضافه کاری است. با توجه به این موضوع، باید نرخ یک ساعت کار کارگر حساب شود و به ازای هر یک از ساعات اضافه کاری، علاوه بر نرخ عادی مزد، ۴۰ درصد از نرخ عادی را هم به عنوان دستمزد پرداخت کرد.

در حقیقت فرمول اضافه کاری، دستمزد یک ساعت کار معمولی ضربدر ۱.۴ است.

حقوق یک ساعت اضافه کار= حقوق یک ساعت کار عادی * ۱.۴

محاسبه ساعات کاری شغل‌های سخت

برخی از کارها در قانون کار جزو مشاغل سخت محسوب می‌شوند که در ماده ۵۲ قانون به آن رسیدگی شده‌است. قانون کار برای مشاغل عادی ۴۴ ساعت در هفته کارکرد و برای مشاغل سخت، ۳۶ ساعت کارکرد در نظر گرفته‌است. در حقیقت ساعت کاری برای هر روز در مشاغل سخت، ۶ ساعت در روز است.

نکته بسیار مهم در مشاغل سخت، طبق قانون و ماده ۶۱ در شغل‌هایی با سختی کار، نباید اضافه کاری انجام شود. همچنین مرخصی برای افرادی که در مشاغل سخت کار می‌کنند، ۵ هفته بوده که در دو نوبت و در پایان هر ۶ ماه سال انجام می‌شود.

وضعیت کارگرانی ۲۴ ساعت کار و ۲۴ ساعت استراحت

کارگرانی که طبق توافق انجام شده، ۲۴ ساعت کار و ۲۴ ساعت استراحت دارند، نحوه انجام کار آن‌ها مطابق ماده ۵۳ قانون کار است و با توجه به ماده ۵۸ قانون برای هر ساعت کار در شب ۳۵ درصد اضافه بر مزد در ساعات عادی محاسبه خواهد شد.

در مورد روزهای تعطیل که در قانون کار و ماده ۶۲ به آن اشاره شده است، هر فردی در یک هفته، یک روز تعطیل دارد و برای افرادی که به صورت ۲۴ کار و ۲۴ استراحت مشغول به فعالیت هستند هم این قانون برقرار است.

ساعت

محاسبه ساعات کاری و اهمیت اطلاع از آن برای کارگران

اهمیت اطلاع از ساعات کاری

به طور کلی هر کارگری باید بداند که در برابر کارفرما چه وظایفی دارد و در برابر آن شامل چه حق و حقوقی می‌شود. در این مطلب سعی کردیم که درباره چگونگی فعالیت کارگر‌ها و کارمند‌ها توضیحاتی دهیم تا با نحوه میزان کارکرد و محاسبه ساعات کاری خود آشنا شوند.

 

منبع: مجله بیمه دات کام (https://bimeh.com/mag)

ارسال نظر