شاخص مصرف انرژی در کشور نگران کننده است

شاخص مصرف انرژی در کشور نگران کننده است

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران با اشاره به پیشبرد اقدامات کاربردی طی دو سال اخیر به منظور توسعه سبد انرژی کشور با بهره‎مندی از تجدیدپذیرها، گفت: با وجود عملکرد بسیار خوب در مسیر توسعه تجدیدپذیرها لازم است این روند با تدوین برنامه جامع گسترش یابد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، "میرسامان پیشوایی" در حاشیه نمایشگاه صنعت تجدیدپذیر، ضمن تشریح شاخص‌های بهره‌وری در صنعت برق، گفت: مسئله مهم درباره سنجش شاخص بهره‌وری، شدت مصرف انرژی است که این امر می‌تواند برای صنعت برق به صورت مستقل‌تر تعریف شود.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران افزود: در مرحله نخست توجه به این مسئله ضروری است که به ازای برق مصرفی چه میزان تولید ناخالص داخلی ایجاد می‌شود.

وی اضافه کرد: در این میان در محاسبه میزان بهره‌وری صنعت برق، یک سری شاخص‌های تکنیکال نیز مطرح بوده که از جمله‌ آن‌ها اتلاف در حین انتقال و راندمان نیروگاه‌ها است.

پیشوایی با بیان اینکه ایران در حوزه شاخص مصرف انرژی در مقایسه با سایر کشورها در شرایط نامناسب‌تری قرار دارد، اظهار کرد: کشور در این زمینه رتبه آخر را در سال 2022 کسب کرده که نگران کننده است.

وی ضمن ارزیابی مثبت درخصوص محصولات ارائه شده در حوزه تجدیدپذیرها ابراز داشت: بسیاری از این محصولات به رغم دارا بودن ظرفیت‌ و پتانسیل‌های مناسب، وارد بازار نشده‌اند. هم اکنون حدود هفت تولیدکننده دانش‌بنیان الکتروموتورهای BLDC برای کولرهای آبی در کشور وجود دارند اما هیچ یک از شرکت‌ها نتوانستند جایگاه خود را در بازار کسب کنند و توسعه یابند.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران یادآور شد: امروزه بیشتر کشورهای جهان منبع تامین انرژی مورد نیاز خود را متنوع کرده‌اند و ریسک پذیری را افزایش می‌دهد؛ به نوعی شرایط در بحران‌های مختلف مدیریت می‌شود.

وی با بیان اینکه ظرفیت منابع انرژی تجدیدناپذیر با گذشت زمان رو به کاهش است، افزود: پتانسیل این امر در ایران به خوبی وجود دارد و امکان بهره‌مندی از آن در ابعاد مختلف انرژی‌های تجدیدپذیر میسر است.

پیشوایی ضمن اشاره به پیشبرد اقدامات کاربردی طی دو سال اخیر به منظور توسعه سبد انرژی کشور با بهره‎مندی از تجدیدپذیرها، گفت: با وجود عملکرد بسیار خوب در مسیر توسعه تجدیدپذیرها لازم است این روند گسترش یابد که تحقق آن نیازمند تدوین برنامه جامع است تا به واسطه آن سبد انرژی متنوعی برای کشور مهیا شود.

پیشوایی خاطرنشان کرد: ایران به لحاظ دانش فنی و تحقیقاتی در زمینه توسعه تجدیدپذیرها قابل رقابت با سایر کشورهاست. امید است با پایه‌گذاری‌های خوبی که طی این دوسال ایجاد شده است یک ساختار نهادی پایدار برای انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی ایجاد شود.
 

 

ارسال نظر