تولید روزانه ۳۰۰ میلیون فوت‌مکعب هیدروژن در ۱۰ پالایشگاه نفت کشور

تولید روزانه ۳۰۰ میلیون فوت‌مکعب هیدروژن در ۱۰ پالایشگاه نفت کشور

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به اینکه روزانه در ۱۰ پالایشگاه نفت، حدود ۳۰۰ میلیون فوت‌مکعب هیدروژن تولید و در کشور مصرف می‌شود، گفت: ورود هیدروژن به سبد سوختی کشور به قیمت‌گذاری حامل‌های انرژی و رقابتی که می‌تواند به‌عنوان سوخت سبز و پاک در سبد سوخت داشته باشد، بستگی دارد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از شانا، جلیل سالاری با تأکید بر اینکه بالاترین تولید هیدروژن در کشور در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران انجام می‌شود، افزود: به لحاظ نوع کاربری در واحدهای تصفیه نیاز به هیدروژن داریم که در این مسیر در کنار کیفی‌سازی فرآورده‌ها، کمی‌سازی نیز مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه نفت خام ایران به‌تدریج سنگین‌تر می‌شود، ادامه داد: با توجه به شرایط استانداردهای زیست محیطی به دنبال واحدهای شکست مولکولی در مجاورت هیدروژن هستیم.

معاون وزیر نفت تاکید کرد: روزانه در ۱۰ پالایشگاه نفت، حدود ۳۰۰ میلیون فوت‌مکعب هیدروژن تولید شده و در کشور مصرف می‌شود.

سالاری با بیان اینکه با تلاشی که در شرکت‌های دانش‌بنیان و مجموعه‌های علم و فناوری اتفاق افتاده، در تولید هیدروژن و واحدهای هیدروژن از نظر تجهیزات، دانش فنی و کاتالیست بومی‌سازی محقق شده است، گفت: امروز از مرزهای داخل کشور عبور کردیم. پروژه‌ای که در پالایشگاه ال‌پالیتو ونزوئلا داشتیم نشان می‌دهد که دانش فنی ایران از مرزهای کشور گذشته است، زیرا کمپرسور ایرانی در این پالایشگاه نصب شده و ۱.۶ میلیون قلم کالای ایرانی را به عوان خدملات فنی و مهندسی صادر کردیم.

وی با تاکید بر اهمیت هیدروژن در زندگی امروز افزود: تولید هیدروژن با توجه به منابع موجود هزینه‌بر است. با این حال هیدروژن در سبد سوخت کشور می‌تواند جایگاه داشته باشد، به شرط آن که نسبت به حامل‌های انرژی نگاه ویژه داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به این که در شهر تهران روزانه ۱۰۰ میلیون مترمکعب گاز مصرف می‌شود، ادامه داد: این مقدار مصرف ۵ برابر گازی است که در پالایشگاه‌ها به‌عنوان سوخت استفاده می‌شود و مصرف آن در ۱۰ پالایشگاه کشور روزانه ۱۸ تا ۲۰ میلیون مترمکعب گاز است، با توجه به این اعداد اولویت نخست این است که به‌دنبال بهینه‌سازی مصرف باشیم.  

فعالیت ۳۰ میلیون خودروسبک و موتورسیکلت در چرخه حمل و نقل ایران

سالاری تأکید کرد: ۳۰ میلیون خودروسبک و موتورسیکلت در چرخه حمل و نقل ایران فعال است که روزانه ۱۱۵ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌کنند که با استانداردهای جهانی همخوانی ندارد.

وی تصریح کرد: ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار خودروی سنگن پایه دیزلی در چرخه حمل و نقل حضور دارند که روزانه ۶۳ میلیون لیتر نفت‌گاز مصرف می‌کنند، در حوزه نیروگاه‌ها نیز در روزهای اخیر ۷۰ میلیون لیتر نفت‌گاز مصرف شده است.  

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش با بیان اینکه این اعداد نشان‌دهنده بالا بودن شدت مصرف انرژی در کشور است، گفت: باید تلاش کنیم فرآورده‌های نفتی به جای سوخت‌محوری به سمت تکمیل زنجیره ارزش و سودمحوری در کشور هدایت شوند.

سالاری با اشاره به اینکه بهینه‌سازی مصرف انرژی بسیار کم هزینه‌تر از تولید انرژی است، افزود: بنابراین بهینه‌سازی مصرف انرژی باید در اولویت باشد؛ به موازات آن در بخش تولید هیدروژن اگر از منابع هیدروکربنی استفاده کنیم در واحدهای هیدروژن با توجه به فرآیند قیمت تمام شده، تابعی از قیمت گاز خواهد بود. با توجه به قیمت‌های کنونی گاز طبیعی در کشور، قیمت تمام‌شده یک تن هیدروژن معادل ۴۰۰ دلار است.

ورود هیدروژن به سبد سوخت کشور

وی تأکید کرد: ورود هیدروژن به سبد سوخت کشور به قیمت‌گذاری حامل‌های انرژی و رقابتی که می‌تواند به‌عنوان سوخت سبز و پاک در سبد سوخت داشته باشد، بستگی دارد، همچنین روش حمل و مصارف تعریف شده برای هیدروژن، موضوعی دیگر است که در ورود آن به سبد سوخت نقش دارد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به برنامه ورود سی‌ان‌جی به سبد سوخت حمل‌ونقل کشور در دهه ۸۰ شمسی گفت: بر اساس قانون تکلیف شد ۳۵ درصد از تأمین سوخت بخش حمل و نقل با سی‌ان‌جی انجام شود و از همین رو ۲۵۰۰ جایگاه عرضه سی‌ان‌جی و ۴ میلیون خودروی پایه‌گازسوز کارگاهی و کارخانه‌ای ایجاد شد.

سالاری افزود: هیدروژن نیز برای ورود به سبد سوخت از این موضوع مستثنی نیست و باید منبع تولید، روش مصرف و مقدار مصرف مشخص شود.

وی تاکید کرد: امیدورایم این رویدادها به‌عنوان نخستین رویداد تداوم داشته باشد و ما هم در این حوزه با توجه به نیازی که داریم به درستی نقش ایفا کنیم.

معاون وزیر نفت به اجرای طرح‌های کیفی‌سازی در پالایشگاه‌های کشور اشاره کرد و گفت: اکنون روزانه ۶۰ میلیون لیتر نفت کوره در پالایشگاه‌های کشور تولید می‌شود که باید این مقدار کاهش یابد و کیفی‌سازی هم انجام شود.

کاهش تولید نفت کوره و گوگرد تا ۲ سال آینده

سالاری با بیان اینکه برای کیفی‌سازی نفت کوره در پالایشگاه‌های کشور از دانش‌های فنی بومی استفاده کردیم، افزود: تا ۲ سال آینده مقدار تولید نفت کوره به یک سوم کنونی و مقدار گوگرد آن نیز از سه درصد به زیر یک درصد می‌رسد.

وی بیان کرد: در صنعت پالایش و تکمیل زنجیره ارزش در بخش پایین‌دستی صنعت نفت به روند بومی‌سازی و برندسازی، صدور خدمات مهندسی و استفاده از دانش بومی کشور دست یافتیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: استفاده از دانش بومی در کیفی‌سازی نفت کوره و شکست مولکولی در کشور محقق شد و این طرح نیمه صنعتی که در کشور بومی شده در پالایشگاه‌ها اجرا خواهد شد تا در صنعت پالایش بومی‌سازی را تکمیل کنیم و ظرفیت‌ها را به سمت مشارکت و توسعه در حوزه‌های برون مرزی ببریم. با این اقدام  نفت خام را در قطب مصرف تصفیه و عرضه خواهیم کرد

 

ارسال نظر