کولرهای گازی ۲۰ هزار مگاوات از برق را می بلعند

کولرهای گازی ۲۰ هزار مگاوات از برق را می بلعند

یکی از چالش‌های جدی صنعت برق در بسیاری از کشور‌های جهان ناترازی شدید میان میزان تولید و مصرف برق است که مدیران صنعت برق در هر کشوری با توجه به شرایط منحصر بفردی که دارند، نسبت به مدیریت آن اقدام می‌کنند، همانند آنچه در کشور ما به خصوص طی سال‌های اخیر با جدیت دنبال شده و تلاش می‌‌شود با اصلاح ساز و کار فعالیت و شیوه استفاده از سامانه‌های سرمایشی از ناترازی برق در فصل گرم سال بکاهند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، ناترازی میان ظرفیت تولید و میزان مصرف برق که در کشور‌های دارای اقلیم مشابه با کشور ایران در فصل گرم سال ایجاد می‌شود، علاوه بر تلاش برای افزایش ظرفیت، همچنین ضرورت ارتقای بهره‌وری انرژی و استفاده صحیح از وسایل سرمایشی را بیش از پیش مهم کرده است.
چرا که اگر میان هزینه سرمایه‌گذاری در بخش توسعه نیروگاهی با هزینه بخش افزایش بهره‌وری مقایسه‌ای صورت بگیرد، مشاهده می‌شود که هزینه سرمایه گذاری لازم برای بهره‌وری انرژی از مقدار مشابه برای ایجاد ظرفیت تولید به مراتب کمتر است و افزون بر آن نه تنها هزینه عملیاتی در زمینه بهره‌وری انرژی وجود ندارد، بلکه سرمایه گذاری در بخش بهره وری انرژی بسیار سریعتر به نتیجه می‌رسد و نیز زمان بازگشت سرمایه کوتاه تری دارد.

هزینه  ۱.۵ میلیارد دلاری احداث یک نیروگاه ۱۵۰۰ مگاواتی
به عنوان نمونه هزینه احداث یک نیروگاه ۱۵۰۰ مگاواتی که قادر به تولید ۱۲۰۰ مگاوات ساعت برق باشد، چیزی حدود ۱.۵ میلیارد دلار ارزیابی می‌شود که به این هزینه باید قیمت جهانی تولید هر کیلووات ساعت انرژی برق که چیزی حدود ۱۰ سنت معادل (۵ هزار تومان) است را نیز اضافه کرد.
این در حالی است که تنها در صورت استفاده از دور کند کولر آبی و دمای آسایش در کولر‌های گازی توسط مشترکان برق امکان صرفه‌جویی برق در ایران تا ۹ هزار مگاوات در فصل گرم سال فراهم می‌شود که ۶ برابر هزینه احداث یک نیروگاه ۱۵۰۰ مگاواتی خواهد بود.
همین مسائل سبب شده است تا بخش صنعت خدمات انرژی در جهان رشد سریعی را طی سال‌های گذشته تجربه کند و مفاهیمی همانند گذار انرژی با جدیت بیشتری از سوی بسیاری از کشور‌های توسعه یافته دنبال شود.
در ایران نیز با توجه ناترازی شدید موجود میان ظرفیت تولید و مصرف برق از یک سو و از سوی دیگر تفاوت زمانی و مکانی آب و هوا موضوع بهره‌وری انرژی و ترویج فرهنگ مصرف صحیح از وسایل برقی به ویژه وسایل سرمایشی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
به ویژه از آن جهت که سرانه مصرف برق در ایران در بخش‌های مختلف اعم از کشاورزی، خانگی، تجاری و عمومی، حمل و نقل و صنعت به ترتیب ۳.۱ برابر، ۱.۸ برابر، ۱.۵ برابر، ۱.۴ برابر متوسط جهانی است و شدت مصرف انرژی نیز در ایران ۲ برابر متوسط جهانی و ۴ برابر کشور‌های توسعه یافته است.

مصرف بیش از ۵۰ درصد برق ایران در بخش ساختمان
همچنین بر اساس آمار آژانس بین المللی انرژی، بخش ساختمان بیش از ۴۲ درصد از مصرف برق جهان را به خود اختصاص می‌دهد که در ایران این رقم در فصل سرد سال نزدیک ۴۰ درصد و در فصل گرم سال بیش از ۵۰ درصد است.
باتوجه به اینکه چیزی بیش ۵۰ درصد از مصرف برق کشور در فصل گرم سال به بخش ساختمان (تجاری و خانگی) اختصاص دارد و تنها وسایل سرمایشی نزدیک به ۳۰ هزار مگاوات از برق کشور را مصرف می‌کنند، ناگفته پیداست که در ایران نیز ارتقای بهره‌وری انرژی و استفاده صحیح از وسایل سرمایشی به شدت اهمیت دارد و نه تنها می‌تواند به بهبود شاخص‌های اقتصاد انرژی کمک کند، بلکه زمینه را برای کاهش ناترازی میان میزان تولید و مصرف برق ایجاد خواهد کرد.

مصرف ۲۰ هزار مگاوات از برق ایران توسط کولرهای گازی

اهمیت این موضوع از آن جهت بیشتر می‌شود که بدانیم کاهش مصرف برق در بخش ساختمان (تجاری و خانگی) از طریق مدیریت صحیح سیستم‌های سرمایشی سبب می‌شود امکان تامین برق کافی برای صنایع که در واقع موتور محرک اقتصاد کشور هستند، بیش از پیش فراهم شود.
در این بین باتوجه به اینکه ۱۰ میلیون کولر گازی در کشور در فصل گرم سال فعال است که مجموعاً چیزی حدود ۲۰ هزار مگاوات از مصرف برق را به خود اختصاص داده‌اند، انجام اقدامات صحیح برای ترویج فرهنگ صحیح مصرف از این سیستم‌های سرمایشی در ابعاد مختلف از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
همان‌طور که گفته شد، یکی از راهکار‌های غیرقابل انکار کنترل رشد اوج بار شبکه سراسری برق در ایران افزایش بهره‌وری سیستم‌های سرمایشی به ویژه کولر‌های گازی است، چرا که می‌دانیم بسیاری از این وسایل سرمایشی نه تنها از استاندارد‌های لازم در حوزه مصرف برق بی‌ بهره هستند، بلکه اساساً استفاده از این وسایل در مناطق گرم و خشک کشور فاقد توجیه لازم است.

ارسال نظر