قیمت‌ خرید تضمینی برق نیروگاه‌های توربین انبساطی و برقابی کوچک اعلام شد

قیمت‌ خرید تضمینی برق نیروگاه‌های توربین انبساطی و برقابی کوچک اعلام شد

وزارت نیرو با هدف حداکثرسازی ضریب تحقق مزایای تولید برق از منابع تجدیدپذیر، مصوبه نرخ خرید تضمینی برق نیروگاه های توربین انبساطی و برقابی کوچک را ابلاغ کرد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو، با ابلاغ مصوبه نرخ و ضوابط خرید تضمینی برق از نیروگاه های غیردولتی تجدیدپذیر، قیمت خرید تضمینی برق نیروگاه های توربین انبساطی با ظرفیت حداکثر 10 مگاوات، 14 هزار و 500 ریال به ازای هر کیلووات ساعت با حداکثر دوره مجاز احداث 12 ماه تعیین شده است.

نیروگاه های توربین انبساطی موضوع این مصوبه، مشمول اعمال ضریب کاهش نرخ خرید (ضریب دوره) در رقم صورت حساب نهایی در ابتدای سال های هشتم، دوازدهم و شانزدهم هستند. این ضریب برابر با 60 درصد است. توربین‌های انبساطی (Expansion Turbines) یا همان توربواکسپندر‌ها (Turbo Expanders) ماشین‌های چرخشی مدرن هستند که انرژی فشار گاز یا جریان بخار را به کار مکانیکی تبدیل می‌کند، بطوریکه گاز یا بخار در توربین انبساط پیدا می‌کند. قیمت خرید تضمینی برق نیروگاه های برقابی کوچک 10 مگاوات و کمتر روی خطوط انتقال، 15 هزار ریال به ازای هر کیلووات ساعت با حداکثر دوره مجاز احداث 12 ماه تعیین شده است.

همچنین قیمت خرید تضمینی برق نیروگاه های برق آبی جریانی، 19 هزار ریال به ازای هر کیلووات ساعت با حداکثر دوره مجاز احداث 18 ماه تعیین شده است.

نیروگاه برق آبی تاسیساتی است که از طریق آب ذخیره شده در پشت سدها انرژی الکتریکی تولید می کند که به آن انرژی برق آبی نیز گفته می شود؛ این نیروگاه با مهارقدرت آب در حین حرکت – مانند آبی که از بالای یک آبشار عبور می کند – برق تولید می کند.

در این مصوبه وزارت نیرو خاطرنشان شده است که نرخ های جدید تعیین شده برای خرید تضمینی برق نیروگاه های تجدیدپذیر رشد حدود 40 درصدی نسبت به سال گذشته داشته است.

بر اساس این گزارش در صورت درخواست سرمایه گذار، نرخ پایه قراردادهایی که قبل از این مصوبه از محل ماده 61 به قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی مبادله شده اند، قابل اصلاح به نرخ های جدید ابلاغی با رعایت سایر شرایط اعلام شده در این مصوبه است.

 

ارسال نظر