افزایش ظرفیت انتقال آب از دریا به یک میلیارد مترمکعب می‌رسد

افزایش ظرفیت انتقال آب از دریا به یک میلیارد مترمکعب می‌رسد

سخنگوی صنعت آب کشور گفت: با اجرای طرح‌های برنامه‌ریزی‌شده تا پایان دولت سیزدهم ظرفیت انتقال آب از دریا به یک میلیارد مترمکعب افزایش پیدا خواهد کرد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، عیسی بزرگ زاده سخنگوی صنعت آب کشور گفت: باتوجه به اینکه بیش از ۷۰ درصد اقلیم کشورمان خشک، نیمه خشک و فرا خشک بوده آب مسئله مهم بوده است.

او گفت: استفاده بهینه از آب برای ما یک ضرورت است و نیاز به گفتگو، تامل و هم افزایی داریم تا بتوانیم طرح‌های وزارت نیرو را اجرایی کنیم.

بزرگ زاده گفت: در حال حاضر ۵ ابر پروژه بزرگ خط انتقال آب دریا در حال اجرا است، از خلیج فارس به بخش مرکزی انجام شده و ۴ خط دیگر انتقال آب هم با قدرت در این دولت در حال انجام است.

او گفت: همچنین انتقال آب از خط سیریک به اصفهان، خط دالان شرقی که آب را از چابهار به سیستان و بلوچستان و در ادامه خراسان جنوبی و رضوی می رساند، خط دیگری هم برای کرمان، هرمزگان و فارس در حال انجام است.

سخنگوی صنعت آب کشور گفت: در حال حاضر دولت برای انجام این پروژه‌ها ۸ میلیارد دلار تامین مالی کرده است، همچنین تکمیل فاز‌های پروژه‌های آبی کشور در حال اجرا است به طوری که ۴ پروژه در این دولت رشد کرده است.

بزرگ زاده گفت:  انتقال آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان در اسفند ۱۴۰۰ تصویب شده است، همچنین صنایع بزرگ پرآب بر و سوده باید خودشان به سراغ تامین آب صنایع خودشان بروند به طوری که صنایع بزرگ باید منابع آبی خود را از آب‌های نامتعارف تامین کنند تا فشار بارگذاری آب کاهش یابد.

او گفت: این پروژه‌های بزرگ بخشی از نیاز‌های آبی مناطقی از کشور را تامین خواهد کرد و توسعه این ابرپروژه‌ها با کمک صنایع انجام می‌شود.

سخنگوی آب کشور گفت : با اجرای ۵ طرح بزرگ انتقال آب دریا تا پایان دولت سیزدهم حداقل روزی یک میلیارد مترمکعب آب به مصرف‌کنندگان نوار ساحلی تحویل خواهیم داد.

او با اشاره به توجه دولت به پروژه‌های آبی، از رشد ۴۵ درصدی بودجه پروژه‌های آبی خبر داد و گفت: پروژه‌ها اولویت‌بندی شده‌اند و بودجه به سمت پروژه‌های اولویت‌دار هدایت شده است. دولت در کنار این پروژه‌ها، طرح‌های بهره‌برداری از آب‌های نامتعارف را در دستور کار دارد.

 

ارسال نظر