برنامه ضربتی ۱ساله برای رشد ۵ برابری نیروگاه‌های تجدیدپذیر

برنامه ضربتی ۱ساله برای رشد ۵ برابری نیروگاه‌های تجدیدپذیر

برنامه‌ای ضربتی برای رشد ۵ برابری ظرفیت تولید برق در نیروگاه‌های تجدیدپذیر تا یک‌سال آینده در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته تا عقب‌ماندگی‌های این بخش جبران شود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از تسنیم، در ابتدای دولت سیزدهم (پایان مرداد 1400) درحالی‌که ظرفیت اسمی تولید برق نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور 904 مگاوات بود، علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو در برنامه ارائه شده خود به مجلس در زمان رأی اعتماد، اعلام کرد که افزایش ظرفیت تولید برق تجدیدپذیر به‌میزان 10‌هزار مگاوات از محل سوخت صرفه‌جویی شده در دستور کار وزارت نیروی دولت سیزدهم قرار دارد.

با گذشت بیش از دو سال از عمر دولت سیزدهم، ظرفیت اسمی تولید برق نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور در پایان شهریور امسال به 1090 مگاوات رسید. در واقع در دو سال اخیر، تنها 186 مگاوات ظرفیت جدید در بخش نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور به‌مدار بهره‌برداری وارد شده است. در واقع با گذشت بیش از 50درصد از زمان اجرای این برنامه، تنها حدود 2درصد از آن محقق شده است.

اکنون وزارت نیرو برنامه‌ای ضربتی برای رشد 5 برابری ظرفیت تولید برق در نیروگاه‌های تجدیدپذیر تا یک‌سال آینده در دستور کار قرار داده تا عقب‌ماندگی‌های این بخش جبران شود.

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق در این خصوص گفت: ظرفیت نصب شده نیروگاههای تجدیدپذیر کشور در حال حاضر 1090 مگاوات است؛ براساس برنامه ریزی انجام شده باید طی یک سال پیش رو 5400 مگاوات به ظرفیت نیروگاههای تجدیدپذیر افزوده شود که خوشبختانه مقدمات احداث 6900 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در کشور فراهم شده است.

وی افزود: با افزایش سهم نیروگاههای تجدیدپذیر شاهد کاهش استفاده از سوختهای فسیلی در واحدهای حرارتی و بهبود استفاده از نیروگاههای تجدیدپذیر در کشور خواهیم بود.

ارسال نظر