سهم ۶۰ درصدی صنایع در بهره‌برداری از آب‌های نامتعارف در کشور

سهم ۶۰ درصدی صنایع در بهره‌برداری از آب‌های نامتعارف در کشور

مدیر مرکز تحقیقات آب و فاضلاب گفت: عمده مصارف آب حاصل از نمک زدایی از آب دریا برای بخش صنایع با سهم ۶۰ درصد است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، عباس اکبرزاده، مدیر مرکز تحقیقات آب و فاضلاب موسسه تحقیقات آب گفت: در حال حاضر راه اصلی جبران کمبود آب کشور و جبران عدم توازن تولید و مصرف آب استفاده از منابع آب‌های نامتعارف است که مهمترین آن‌ها نمک زدایی آب‌های شور و تصفیه فاضلاب‌ها یا بازچرخانی آب است.

او ادامه داد: وقتی بارش‌ها کم می‌شود و همینطور افزایش جمعیت را هم داریم، طبیعتاً نیاز‌ها افزایش پیدا می‌کند و باید از یک سو، مصرف را مدیریت کنیم و از طرف دیگر تولید را افزایش دهیم. امروزه دیگر افزایش تولید از روش‌های متعارف امکان پذیر نیست و ناگزیر باید به سراغ منابع آب‌های نامتعارف برویم.

وی گفت: اگرچه منابع آب‌های نامتعارف شامل موارد دیگری مثل بهره برداری از آب‌های ژرف، آب باران و رطوبت هوا نیز می‌شود، اما دو بخشی که می‌توانند سهم بزرگی از پوشش فاصله بین تولید و مصرف را تامین کند، نمک زدایی آب‌های شور و بازچرخانی آب و استفاده بهینه از پساب است.

با اینکه در این حوزه به اهدافی که در برنامه ششم برنامه ریزی شده بود به طور کامل دست پیدا نکردیم، اما با برنامه ریزی‌هایی که انجام شده حجم آبی که از طریق نمک زدایی برای بخش صنعت ایجاد شده قابل توجه است، اما همچنان ظرفیت بسیاری برای توسعه وجود دارد.

مدیر مرکز تحقیقات آب و فاضلاب گفت: در حال حاضر عمده مصارف آب حاصل از نمک زدایی از آب دریا برای بخش صنایع است و سهم آن تقریبا معادل ۶۰ درصد است همینطور بخشی از آب نمک زدایی شده که برای مصارف شرب استفاده می‌شود بین حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد متغیر است.

او درباره مقایسه بهره برداری از آب‌های شور در کشور با دیگر کشور‌های حاشیه خلیج فارس گفت: اگر کشورمان را که مرز آبی گسترده‌ای دارد، در زمینه بهره برداری از آب دریا با سایر کشور‌های حاشیه خلیج فارس مقایسه کنیم، کشور امارات با ۱۰ میلیون مترمکعب در روز و عربستان با ۱۵ میلیون مترمکعب در روز در صدر تولید کنندگان آب شیرین از دریا در منطقه ما هستند. این در حالی است که سهم ما کمتر از دو میلیون مترمکعب در روز است.

اکبرزاده در پایان گفت: در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ اقدامات مهمی انجام شد و صنایع برای استفاده از آب‌های نامتعارف ملزم شدند که مشخصا جهت گیری کشور به سمت استفاده بهینه از آب‌های نامتعارف را نشان می‌دهد.

 

ارسال نظر