افزایش ۴۳ درصدی درآمدهای نفتی در سال گذشته

افزایش ۴۳ درصدی درآمدهای نفتی در سال گذشته

بر اساس آمارهای بانک مرکزی، میزان درآمدهای کشور از محل صادرات نفت و گاز در سال ۱۴۰۱ به بیش از ۵۵ میلیارد دلار رسیده که این میزان نسبت به سال ۱۴۰۰، بیش از ۴۳ درصد افزایش داشته است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایلنا، جواد اوجی، وزیر نفت در آئین رسمی گشایش هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست از افزایش تولید روزانه یک میلیون بشکه‌ای نفت ایران در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: «در آغاز به‌کار این دولت تولید نفت حدود ۲.۳ میلیون بشکه در روز بود، امروز تولید نفت ایران با توان متخصصان ایرانی به ۳.۳ میلیون بشکه در روز رسیده و نکته مهم آن است که هرچه تولید نفت انجام می‌شود یا در پالایشگاه‌های داخلی به مصرف می‌رسد، یا به صادرات اختصاص می‌یابد. این در حالی است که در آغاز به‌کار دولت سیزدهم ما با ۷۸ میلیون بشکه میعانات ذخیره‌شده روبه‌رو بودیم.»

همچنین محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز پیش از این در یک نشست خبری گفته بود که صادرات نفت ایران در دولت سیزدهم ۲ برابر شده و میزان تولید تا پایان شهریور به ۳.۵ میلیون بشکه در روز می‌رسد.

درآمد بیش از ۵۵ میلیارد دلاری ایران از محل صادرات نفت و گاز در سال ۱۴۰۱

طبق اطلاعاتی که در سایت بانک مرکزی منتشر شده است، میزان درآمد کشور از محل صادرات نفت و گاز در سال ۱۴۰۱ به بیش از ۵۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار رسیده که این میزان نسبت به دوره قبلی یعنی سال ۱۴۰۰، بیش از ۴۳ درصد افزایش را تجربه کرده است.

افزایش تولید و صادرات نفت ایران در یک سال اخیر در گزارشات مراکز بین‌المللی و رسانه‌های معتبر نیز انعکاس ویژه‌ای داشته است. طبق بولتن آماری اوپک در سال ۲۰۲۳ میلادی، میزان درآمد نفتی ایران در سال ۲۰۲۲ معادل ۴۲.۶ میلیارد دلار برآورد شده است. بر اساس گزارش منتشر شده از اداره اطلاعات انرژی آمریکا نیز ایران در سال ۲۰۲۲، بیش از ۵۴ میلیارد دلار از محل فروش نفت درآمد به دست آورد، این رقم نسبت به سال پیش از آن ۱۷ میلیارد دلار افزایش داشت.

ارسال نظر