صادرات ۴۵ میلیون متر مکعبی گاز به کشور های همسایه

صادرات ۴۵ میلیون متر مکعبی گاز به کشور های همسایه

غلام‌عباس حسینی گفت: هم اکنون روزانه ۴۵ میلیون متر مکعب گاز به کشورهای همسایه صادر می شود که با تکمیل دو خط ۶ و ۹ سراسری صادرات ۱۰۰ میلیون متر مکعب افزایش خواهد یافت.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از مهر، غلام‌عباس حسینی سرپرست شرکت انتقال گاز ایران امروز در یک نشست خبری با اشاره به اینکه گازی که در خطوط انتقال وجود دارد از ۲۰ پالایشگاه گاز داخلی و دو پایانه گازی ترکمنستان و سرخس و ۱۶ نقطه از مناطق نفت خیز جنوب تأمین می‌شود گفت: در حال حاضر ۳۸ هزار کیلومتر خط انتقال فشار قوی گاز در سراسر کشور وجود دارد که این گاز به ۶۱ مرکز بهره برداری انتقال پیدا می‌کنند.

وی با اشاره به صادرات گاز ایران به کشورهای همسایه گفت: روزانه ۴۵ میلیون متر مکعب گاز به کشورهای عراق، ترکیه و آذربایجان صادر می‌شود،.

این مقام مسئول با اشاره به سوآپ گاز تصریح کرد: سال گذشته ۴.۵ میلیون متر مکعب در روز گاز از ترکمنستان دریافت کردیم که البته طی ۱۵ روز به دلیل شدت سرما گاز ارسالی به ایران قطع شد.

حسینی اضافه کرد: اکنون پیمانکاران روی دو خط ششم و نهم سراسری در حال کار هستند که با تکمیل این خطوط ظرفیت ۱۰۰ میلیون متر مکعبی گاز برای صادرات ایجاد خواهد شد.

به گفته این مقام مسئول اکنون ظرفیت واردات گاز ۲۰ میلیون متر مکعب است که امکان افزایش سوآپ گاز از ترکمنستان تا ۱۰ میلیون متر مکعب را نیز دارا هستیم.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران در پاسخ به سوال مهر مبنی بر اینکه آیا ایستگاه‌های تقویت فشار گازی در کشور وجود دارد که با کمبود توربو کمپرسور مواجه باشند اگر وجود دارد چه تعداد نیاز به ارتقای ظرفیت دارند، گفت: خوشبختانه در مرحله اول تحریم‌ها شرکت ملی گاز تصمیم گرفت ساخت توربین را با دو شرکت داخلی ایرانی رقم زند و تاکنون ۷۵۰ قلم کالای اساسی ایستگاه‌های تقویت فشار گاز تولید شده، ۴۵۰ قطعه دیگر هم در حال تولید است و در ساخت دو توربین گازی هم خودکفا شدیم، اکنون روغن‌های مصرفی و فیلترهای هوا و گاز ساخت داخل استفاده می‌شود به عبارتی داخلی سازی شده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ظرفیت انتقال روزانه گاز کشور یک میلیارد مترمکعب است اضافه کرد: اکنون ۳۸ هزار کیلومتر خط انتقال گاز، ۳۳۳ توربوکمپرسور و ۹۱ ایستگاه تقویت فشار و ۶۱ مرکز بهره‌برداری و تعمیرات در شرکت انتقال گاز ایران وجود دارد و شبکه مخابراتی شرکت ملی گاز ایران با بیش از ۸۰۰۰ کیلومتر فیبر نوری با ۹۶۴ ایستگاه مخابراتی تحت مدیریت شرکت انتقال گاز ایران است.

به گفته مدیر عامل شرکت انتقال گاز ایران سالانه به‌طور میانگین ۲۷۴ میلیارد مترمکعب گاز در کشور به مبادی مصرف منتقل می‌شود که حفظ و نگهداری ۷۰ درصد دارایی فیزیکی شرکت ملی گاز ایران به عهده شرکت انتقال گاز است.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران خاطر نشان کرد: ظرفیت انتقال گاز کشور اکنون یک میلیارد متر مکعب است و برای انتقال گاز پایدار در زمستان ۵۰ درصد تعمیرات انجام شده است.

حسینی با اشاره به اینکه از ابتدای امسال تا دهم مردادماه، ۹۸ میلیارد مترمکعب گاز به مبادی مصرف منتقل شده که این حجم نسبت به زمان مشابه پارسال ۴ میلیارد مترمکعب افزایش یافته است، گفت: بیشترین مقدار انتقال گاز دی‌ماه پارسال ۸۵۸ میلیون مترمکعب در روز ثبت شد و ظرفیت روزانه ۱۰۰ میلیون مترمکعب صادرات گاز از خطوط ششم و نهم انتقال گاز هم در کشور وجود دارد.

ارسال نظر