شناسه خبر : 26361

اختصاص ۲۰هزار میلیارد تومان برای پروژه فیبر نوری طی ۳.۵ سال آینده

 اختصاص ۲۰هزار میلیارد تومان برای پروژه فیبر نوری طی ۳.۵ سال آینده

وزیر ارتباطات گفت: دولت سیزدهم با چشم‌پوشی از حق‌السهم خود از درآمد اپراتورها، ۲۰هزار میلیارد تومان در سه سال و نیم آینده به تحقق پروژه فیبر نوری کمک می‌کند، همچنین واگذاری فرکانس رادیویی ۳۵۰۰ برای بهره‌برداری اپراتورها نیز به‌زودی انجام خواهد شد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از تسنیم، فیبر نوری یا همان رشته‌های شفاف شیشه‌ای و پلاستیکی در زمان حاضر بخش مهمی از تجهیزات ارتباطی زیرساختی در جهان را تشکیل داده است؛ فیبر نوری، رشتهٔ باریک و بلندی از یک مادّهٔ شفاف مثل شیشه (سیلیکا) یا پلاستیک است که می‌تواند نوری را که از یک سر به آن وارد شده است، از سر دیگر خارج کند.

به‌تعریف ساده فیبر نوری دارای پهنای باند بسیار بلندتر از کابل‌های معمولی می‌باشد و با آن می‌توان داده‌های تصویر، صوت و داده‌های دیگر را به‌راحتی با پهنای باند بالا تا 100 گیگابیت بر ثانیه و بالاتر انتقال داد. فناوری اصلی که طی سالهای گذشته در بخش ارتباطات ثابت ایران به‌کار گرفته شده، ADSL بوده است و فناوری مبتنی‌ بر فیبر نوری یا FTTx هم سهمی کمتر را به خود اختصاص داده بود.

فیبر نوری به‌دلیل ساختار باریک و افت توان بسیار کم و در عین حال ظرفیت بسیار بالا در مخابره اطلاعات کاربردهای زیادی در صنعت مخابرات، شبکه‌های سریع کامپیوتری، انتقال نور لیزر به دیگر مکان‌‌ها، اسکنرهای پزشکی، تجهیزات نظامی و… دارد.

اگرچه شبکه زیرساخت کشور با سرمایه‌گذاری دولت، بیش از 70 هزار کیلومتر فیبر را برای اتصال شهرهای مختلف کشور به یکدیگر فراهم کرده است، اما داخل شهرها هنوز شبکه دسترسی یا آخرین لایه اتصال به ساختمان‌های مسکونی و تجاری کشور به تجهیزات قدیمی متکی است که به شبکه مسی مشهور است؛ این شبکه به‌رغم گستردگی زیاد، توانایی کمی برای سازگاری با فناوری‌های جدید و استفاده از خدمات پهن‌باند دارد.

در اواخر فروردین آمار برخط پروژه ملی «فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها» حکایت از راه‌اندازی یک میلیون و 416 هزار پورت فیبر نوری داشت. اکنون با گذشت حدود سه ماه از آن تاریخ، این پروژه نزدیک به 77 هزار پورت فیبر نوری برای منازل و کسب‌وکارها راه‌اندازی کرده است،

این در حالی است که بر اساس مصوبه شورای‌عالی فضای مجازی تا سال 1404 باید 80 درصد خانوارها و 100 درصد کسب‌وکارها با متوسط سرعت 25 مگابیت‌ بر ثانیه به پهن‌باند ثابت دسترسی داشته باشند و دسترسی 20 میلیون خانوار و پنج میلیون کسب‌وکار تا سال 1404 به اینترنت پهن‌باند ثابت باید بر بستر فیبر نوری شکل گیرد.

در همین راستا «عیسی زارع‌پور»، وزیر ارتباطات، با تأکید بر این‌که بازسازی شبکه مخابرات به ارتقای شبکه موبایل می‌انجامد خاطرنشان کرد: «فیبر نوری پیش‌نیاز راه‌اندازی و توسعه نسل پنجم اینترنت است. این پروژه اینترنت کشور را تا چند دهه آینده بیمه می‌کند و آماده توسعه نسل‌های جدید خواهیم شد.»

وی با بیان این‌که یکی از وظایف وزارت ارتباطات واگذاری فرکانس به اپراتورها است و سال گذشته وزارت ارتباطات باند فرکانسی 2300 را واگذار کرد، افزود: «امسال نیز فرکانس رادیویی 3500 را واگذار خواهیم کرد تا سرعت اینترنت سیار بهتر از گذشته شود.»

وزیر ارتباطات درباره عدم توسعه اینترنت ثابت که گاهی به کندی در شبکه اینترنت همراه نیز می‌انجامد، گفت: «در حوزه اینترنت ثابت وضعیت خوبی نداریم و در 10 سال گذشته معمولاً جزو کشورهای ته‌لیست رتبه‌بندی مراجع بین‌المللی قرار داریم که وضعیت اینترنت جهان را به‌صورت ماهانه منتشر می‌کنند.»

دومیلیون پوشش فیبر نوری تاکنون

پروژه فیبر نوری از بهمن سال گذشته با جدیت در دستور کار وزارت ارتباطات قرار گرفت. وزیر ارتباطات درباره روند پیشرفت این پروژه ابراز کرد: «اکنون حدود 2 میلیون پوشش فیبر نوری در 10 استان ایجاد شده است و وزارت ارتباطات تا پایان سال به هدفی که مشخص شده است دست پیدا خواهد کرد. گام دیگری که برای تسهیل این پروژه برداشتیم، مربوط به قانون بودجه است، در بودجه‌بندی این مسئله را لحاظ کردیم که دستگاه‌های اجرایی مانند شهرداری و وزارت نیرو برای مسائلی مانند اجازه کندن زمین، اجاره تجهیزات با نرخ مشخص و قانونی به بخش خصوصی کمک کنند.»

ارسال نظر