شناسه خبر : 26068

بزرگترین چالش هدست‌های اپل و مِتا

بزرگترین چالش هدست‌های اپل و مِتا

شرکت‌های اپل و مِتا قرار است در آینده نزدیک هدست‌های واقعیت ترکیبی ویژه مصرف کنندگان را عرضه کنند که می‌توانند تغییر بزرگ بعدی در رایانش شخصی را رقم بزنند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، اما یک مانع احتمالی بزرگ یعنی قیمت بالا در این جریان وجود دارد. طبق آمار موسسه تحقیقاتی IDC، "مِتا کوئست ۲" که پرفروش‌ترین هدست واقعیت مجازی است، ۴۰۰ دلار قیمت دارد و ۷۸ درصد از بازار هدست‌های واقعیت مجازی در سال ۲۰۲۱ را در اختیار داشت. مصرف کنندگانی که این فناوری نسل جدید را می خواهند، باید چند برابر این مبلغ را هزینه کنند.

هدست پیشرفته مِتا که نام کد آن "کامبریا" است، پیش بینی می شود حداقل ۸۰۰ دلار قیمت داشته باشد. محصول اپل که هنوز معرفی نشده است، احتمالا از این هم قیمت بالاتری خواهد داشت. این برچسب‌های قیمت گران، مانع بزرگی برای بازار محصولی هستند که هنوز فراگیر نشده است. سال گذشته تنها ۱۱.۲ میلیون دستگاه هدست واقعیت مجازی فروخته شد، در حالی که اپل، همین تعداد آیفون را ظرف مدت چند هفته فروخت.

شرکتهای مِتا و اپل برای توسعه این بازار باید مصرف کنندگان را متقاعد کنند که این سرمایه گذاری ارزش خواهد داشت. هر دو شرکت روی فناوری واقعیت ترکیبی، سرمایه گذاری کرده‌اند که مستلزم نمایشگرهای بهتر و قدرت پردازش قوی‌تر است.

اگر واقعیت ترکیبی همان طور که تبلیغ شده است، عمل کند، یک هدست واقعیت مجازی، به شکل یک عینک واقعیت افزوده عمل می‌کند و موارد کاربرد و استفاده در دنیای واقعی را افزایش می‌دهد.

در دستگاه‌های فعلی واقعیت مجازی، تجربه به آنچه در نمایشگر هدست است، محدود است. در واقعیت ترکیبی، دوربین‌های قدرتمند در بیرون از هدست واقعیت مجازی، ویدیوی دنیای بیرونی را ضبط کرده و به دو نمایشگر یا نمایشگرهای بیشتری که هر کدام در مقابل چشمان کاربر قرار دارند، می‌فرستند. این امر به طراحان اجازه می‌دهد با واقعیت ترکیبی بازی کرده و نرم افزار یا گرافیک در ویدیوی دنیای واقعی را از بیرون همپوشانی کنند.

طرفداران واقعیت ترکیبی می‌گویند که نهایتا قادر خواهیم بود این فناوری را در یک عینک سبک با شیشه‌های شفاف جا دهیم اما چنین اتفاقی در آینده روی خواهد داد.

بر اساس گزارش شبکه سی ان بی سی، فناوری واقعیت ترکیبی، فعلا تنها گزینه کوتاه مدت ترجیحی است که هنوز آماده نشده است. مشکل فعلی این محصولات، قطعات بسیار گران و هدست قدرتمندی است که وسعت این بازار را محدود می‌کند.

 

ارسال نظر